Sommarföräldrar 2021

35+0 här nu, börjar bli tungt! Huvudet är ruckbart men inte fixerat så ibland trycker den till blåsan så man blir akutkissnödig! Rider inte mycket nu, nån skrittis ibland men sambon och tränaren sköter hästen så kan slappna av med det. Kom på att det nog är dags att packa bb-väska, skönt att ha det klart. På nästa kontroll får min sambo vara med, så glad!!

Hade en annan BM än vanligt på senaste kontrollen som hade NOLL förståelse för att jag vill dela matandet med sambon. För det första antog hon att jag skulle pumpa då, jag tänkte ersättning och delamma OM det funkar att amma, fick då höra ”men då måste du pumpa och stackars bebisen får inte suga på tutten!” ALLTSÅ! Så arg inombords men sa inget eftersom jag vet att jag får tillbaka min ordinarie nästa vecka men ska ta upp det med min ordinarie så jag får lite stöd, hon är fantastisk och helt inne på att jag kan lägga upp det precis som jag vill. Suck. Blir så matt.

35+0 här nu, börjar bli tungt! Huvudet är ruckbart men inte fixerat så ibland trycker den till blåsan så man blir akutkissnödig! Rider inte mycket nu, nån skrittis ibland men sambon och tränaren sköter hästen så kan slappna av med det. Kom på att det nog är dags att packa bb-väska, skönt att ha det klart. På nästa kontroll får min sambo vara med, så glad!!

Hade en annan BM än vanligt på senaste kontrollen som hade NOLL förståelse för att jag vill dela matandet med sambon. För det första antog hon att jag skulle pumpa då, jag tänkte ersättning och delamma OM det funkar att amma, fick då höra ”men då måste du pumpa och stackars bebisen får inte suga på tutten!” ALLTSÅ! Så arg inombords men sa inget eftersom jag vet att jag får tillbaka min ordinarie nästa vecka men ska ta upp det med min ordinarie så jag får lite stöd, hon är fantastisk och helt inne på att jag kan lägga upp det precis som jag vill. Suck. Blir så matt.
Imponerande att kunna rida fortfarande! Jag längtar så efter att kunna rida igen, men blev lite sydd så det ska nog få läka helt innan jag rider igen :p

Babyn växer och och en lättsam kille :)
Igår var han dock gnällig, antagligen pga värmen. Svårt att vilja ligga nära och samtidigt vara för varm :p
Vid 18 däckade han helt, vi brukar lägga oss vid 23. Nu har vi lånat en AC och tänkte hålla oss inne under dagen så går det nog bättre idag.

Imponerande att kunna rida fortfarande! Jag längtar så efter att kunna rida igen, men blev lite sydd så det ska nog få läka helt innan jag rider igen :p
Ja det blir inga ansträngande turer längre men bara att sitta och åka med är mysigt! Ska bli spännande att se hur det blir efter förlossningen, jag har inga mål om när jag vill kunna rida för det kan ju verkligen bli hursomhelst.

Fy vilken oprofessionell barnmorska :o hade också blivit förbannad, känner att det finns gränser för hur man får uttrycka sig faktiskt...
Min stora är "uppfödd" på ersättning, delammade i 6 veckor tills han själv inte ville ta bröstet mer. Det var en fantastisk fördel att kunna dela med sambon, nätter som dagar. Jag velar ju fortfarande hur jag ska göra den här gången men tänker att jag ska vänta och se hur bra det går. (Men motivationen att amma är faktiskt inte jättehög när jag tyckte det var såå smidigt med flaska :o )

Vad skönt att du kunnat hålla igång med lite ridning så här länge! Jag saknar att rida, men eftersom jag bara rider på ridskola får jag vänta ett tag tills jag har lättare att Åka iväg några timmar.

Förstår inte varför barnmorskan uttryckte sig sådär :confused::mad: de ska väl bara lyssna in hur man vill (och kan) mata sitt barn och stödja en i det!

Men ursh vilken tråkig en 🙄 tur du slipper henne fler gånger.
Hur man vill göra är väl helt upp till en själv.
Jag har valt att jag inte ska amma, har inte blivit ifrågasatt alls av bm.
Utan hon har efter det endast pratat om flaskmatning och tips och trix.
Däremot så varnade hon att dom kan tjata lite uppe på BB sen. Men hon har skrivit tydligt i min journal att tjat om amning undanbedes om jag inte själv nämner det.

Hade definitivt gjort mer av det och bytt om det varit min ordinarie BM, var så nervös när jag skulle ta upp det första gången med henne och fick världens stöd, så det här var inte så kul. Jag känner att dela kommer vara ett måste för att få ihop allt med hundar, hus och häst och så sambon som jobbar olika skift jämt, det blir inte hållbart om jag är helt låst med mjölkbaren och jag vill kunna orka. Sen är jag heller inte jättesugen på amning, det ger inga automatiska ”åh vad mysigt”-känslor när jag tänker på det men tänkte prova för det kanske är jättesmidigt. Kommer definitivt inte plåga mig om det trasslar, min mamma kämpade tre veckor med mig knappt utan mjölk och jag grät, hon grät och barnmorskorna tjatade och hotade. Så vill jag inte ha det!

Hade definitivt gjort mer av det och bytt om det varit min ordinarie BM, var så nervös när jag skulle ta upp det första gången med henne och fick världens stöd, så det här var inte så kul. Jag känner att dela kommer vara ett måste för att få ihop allt med hundar, hus och häst och så sambon som jobbar olika skift jämt, det blir inte hållbart om jag är helt låst med mjölkbaren och jag vill kunna orka. Sen är jag heller inte jättesugen på amning, det ger inga automatiska ”åh vad mysigt”-känslor när jag tänker på det men tänkte prova för det kanske är jättesmidigt. Kommer definitivt inte plåga mig om det trasslar, min mamma kämpade tre veckor med mig knappt utan mjölk och jag grät, hon grät och barnmorskorna tjatade och hotade. Så vill jag inte ha det!
Men fy vilken trist barnmorska! Tur det inte var din ordinarie.

jag hade inställningen att fungerar det relativt lätt så absolut amma, men jag tänkte inte kämpa järnet.
För oss fungerar det nu väldigt enkelt och det är ju skönt att alltid ha mat redo, det gör det ju enklare att göra grejer med bebisen. Oxå skönt på nätterna att kunna servera mat och bara vakna så lite som krävs… vi har klarat av att vara rätt utsövda hela familjen.

Men det var en jobbig natt i början, vilket är väldigt vanligt. Bebisens andra natt och första natten hemma, han ville inte sova alls utan bara snutta hela natten. För oss var det det som krävdes för att få igång mjölkproduktionen. Sen har det funnits lagom med mjölk till bebisen. Men om det inträffar, så behöver man ju inte panika och inte tro det kommer lira enkelt för att en natt stökar i början.

tänker lite som min Bm sa, det blir barn av ersättning barn också :D
Jag har upplevt att många har reagerat negativt när jag nämnt att jag inte vill amma och har ingen lust att pumpa helller.
Så vi kör direkt på ersättning.

har någon tips som också kanske endast gett ersättning, vilken ersättning?
En djungel verkar det som...:confused:

Jag har upplevt att många har reagerat negativt när jag nämnt att jag inte vill amma och har ingen lust att pumpa helller.

Vi testade flera olika med sonen som hade en del problem med magen... Av min erfarenhet så är det himla olika vilken sort som passar olika barn. Mitt tips är att börja med någon "enkel" sort, kanske en som (också) finns på tetra vilket ju kan vara supersmidigt på utflykter, iaf sen när de äter lite större portioner. Märker man att magen tjorvar ihop kan man gå vidare och testa en för känsligare magar.
Byt heller helst inte sort för ofta, bebismagen är ganska känslig och kan må lika dåligt av att byta sort ofta som av "fel" sort.

Kan också tipsa om baby brezza som är så smidig! Vi köpte en när sonen var 3-4 månader och visste att vi bara skulle ge ersättning, och sen har vi även använt den till välling. Brukar finnas en del begagnade om man inte vill lägga pengar på en ny. Jätteskönt både på natten och när bebis panikskriker i hungersnöd :D

Att inte vilja amma är ett himla känsligt ämne för många. Speciellt inom sjukvården har jag märkt.
Gällande ersättning så har vi alltid kört på den vi fått på BB. Det är en djungel men vi anser lite att varför ska vi byta om den ändå fungerar bra?

Vill man inte köpa en baby brezza då den är ganska dyr enligt mig så fungerar pulverdoserare och vattentermos, smidigt även när man ska iväg då allt redan är klart för avfärd :up:

Att inte vilja amma är ett himla känsligt ämne för många. Speciellt inom sjukvården har jag märkt.
Gällande ersättning så har vi alltid kört på den vi fått på BB. Det är en djungel men vi anser lite att varför ska vi byta om den ändå fungerar bra?

Vill man inte köpa en baby brezza då den är ganska dyr enligt mig så fungerar pulverdoserare och vattentermos, smidigt även när man ska iväg då allt redan är klart för avfärd :up:
Pulverdoserare och vatten i termos har vi också haft när vi åkt iväg, eller lite för varmt vatten i en nappflaska i skötväskans flaskfack och färdiguppmätt pulver i doserare, om man visste att det inte var så långt till nästa matstund.

Finns ju även ”flaskuppvärmare” för runt 400 kr för den som inte vill lägga pengar på en babybrezza. Stoppa i flaskan med vatten och ställ in temperaturen, sen är det bara att hälla i ersättningspulvret när barnet blir hungrigt 😊

Gått in i v37 nu, med mindre än en månad kvar till bf, det börjar bli tungt! Tror bebis börjat sjunka lite mer, idag är magen spänd och det ilar lite neråt. Jag sover mycket sämre också, ligger ofta vaken från tretiden på natten. Inatt var nästan första gången bebis höll mig vaken med sina sparkar dessutom, hon brukar vara ganska lugn på nätterna men inatt var det boxning och ta spjärn uppåt med fötterna i över en timme. Utöver att jag är trött så gör det inte så mycket, jag tar hellre det än att behöva oroa mig.

Nu börjar också barnvaktslösningarna för storebror att falla på plats. Vi har ju ingen familj i närheten så det har varit lite av ett orosmoment, men mormor en dryg timme bort kommer vara beredd med packad väska och två kompisfamiljer på nära håll är också standby :)

@Jozze
Starkt jobbat med fjällvandring! :o jag vaggar runt i vår trädgård mest, känns otroligt långt borta att orka ens ett par kilometer :D

Jag ska inte jobba mer innan bf, tog ju ut en massa FL-dagar för stora barnet plus semestern, så fick ihop lång ledighet.

Idag är ju dessutom prick en månad kvar här :nailbiting: Sambon och sonen är bortresta några dagar så jag vilar och försöker få lite renovering gjort om vartannat. Ska även packa lite på bb-väskan tror jag..
Imorgon ska jag klippa håret för första gången sen förra våren, har väl så kallat Coronahår :D och på torsdag ska jag på dagsspa med en kompis, ser mycket fram emot lite lyxig egentid som uppladdning!

Härligt med spa och frisör!

Tack för tips, trodde man tog med egen ersättning till bb?
Eller får man sånt där? 🤔
Annars var det ju smidigt fortsätta med samma märke hemma om det funkar.

En baby brezza är inhandlat, har hållt utkik efter begagnad och på ullared(slutsålt)
Så vi gav upp nu och köpte en.
Känns som det kommer vara en räddare i nöden på nätterna framför allt :cool:

Lite nervös börjar man bli 3 veckor kvar nu...

Tack för tips, trodde man tog med egen ersättning till bb?
Eller får man sånt där? 🤔
Annars var det ju smidigt fortsätta med samma märke hemma om det funkar.

En baby brezza är inhandlat, har hållt utkik efter begagnad och på ullared(slutsålt)
Så vi gav upp nu och köpte en.
Känns som det kommer vara en räddare i nöden på nätterna framför allt :cool:

Lite nervös börjar man bli 3 veckor kvar nu...
Det kan säkert skilja mellan regioner. Här fick vi ersättning på BB när stora barnet behövde extra, dom kom punktligt var fjärde timme med en färdig portion. :)

Jag köpte faktiskt några tetror idag när jag storhandlade, inte till BB men ifall vi vill ha när vi kommer hem så finns det iallafall något att tillgå.

Börjar också känna att det närmar sig nu, lite stressad för vill få klart lite renovering och fix här hemma innan lillasyster kommer, och orken och tiden jag och sambon har över är verkligen minimal... :arghh:

Idag fixade jag till lite förvaring av bebiskläder, hon får inget eget rum än på ett tag så har ordnat i badrummet där vi har skötbord mm. Stora barnet började inse att lillasyster ska använda samma skötbord som han haft i alla år och tyckte inte alls om den tanken :p
Har också köpt hem blöjor i minsta storlekarna, dom är verkligen minimala :love: :D obegripligt och lite läskigt att vara snart ska ha en sån pytte i huset igen!

Liknande trådar

R
  • Låst
Gravid - 1år Jag är för otålig för att vänta på att någon annan ska starta en tråd för oss som väntar tillökning till hösten :angel: Hoppas att vi... 2
Svar
27
· Visningar
4 070
Senast: Hedinn
·
Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
962
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 476
R
Gravid - 1år Jag är gravid och orolig för det mesta. Eftersom jag är 40+ är jag väl medveten om att det är en ökad risk för missfall m. t. p. min... 2
Svar
38
· Visningar
3 127
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Vilken hundras?
  • Guldfasanerna