Sommarföräldrar 2024

Bukefalos 30 år!

Här kämpar lillen med att lära sig gå, tar nu ca 3 steg utan att hålla i sig😍
Ska börja förskola den 1/9, mamma ska börja jobba igen. Ska bli både skönt och tråkigt, han börjar bli svår att underhålla, vart kommer all energi ifrån?😅
Vi ska tidigt kalas pga barnets kusin tog flera helger i rad till deras kalas 🙄
Blir båda familjerna och våra grannar❤️

11 månader idag blir John, och här om dagen tog han sina första riktiga steg, i går gick han en strecka på 10-12 steg innan han satte sig. Nätterna är äntligen lite bättre, däremot så växer han dåligt fortfarande och är under utredning. Tyvärr visar röntgen tråkiga bilder… 😢 Vi kommer nu fortsätta med MR och genetikprover, men det lutar åt akondroplasi. 😢 Livet är lite kaos nu.

11 månader idag blir John, och här om dagen tog han sina första riktiga steg, i går gick han en strecka på 10-12 steg innan han satte sig. Nätterna är äntligen lite bättre, däremot så växer han dåligt fortfarande och är under utredning. Tyvärr visar röntgen tråkiga bilder… 😢 Vi kommer nu fortsätta med MR och genetikprover, men det lutar åt akondroplasi. 😢 Livet är lite kaos nu.
Vad tidig på att gå!

Vad tufft med en diagnos, och dessutom något som ni inte varit beredda på och kunna förbereda er för. Det finns en bloggare, Malin Wollin, som skrivit så fint om sitt syskonbarn med akondroplasi. Här och här.

Vad tidig på att gå!

Vad tufft med en diagnos, och dessutom något som ni inte varit beredda på och kunna förbereda er för. Det finns en bloggare, Malin Wollin, som skrivit så fint om sitt syskonbarn med akondroplasi. Här och här.

Ja, det är jättetufft. 😢 Vi hade inte ens en fundering på det, det enda var ju att han var lite kortare, men sambon har många kortare i sin släkt, samt att han själv växte lite men länge så han blev ju normallång. Vi började med en del blodprover på det vanliga som vitaminer, tillväxthormon, och andra viktiga ämnen där allt såg bra ut. Då blev nästa steg röntgen, även fast läkaren var osäker på om något skulle hittas där öht, men det gjorde det ju. 😭

Än så länge kan dom ju bara säga att det är någon slags skelettdysplasi, men han har ju inte fått någon diagnos än då han måste genomföra genetiktester, och nu när röntgen visade vad den gjorde så blir det en hastig MR bokad också då skelettdysplasi kan orsaka (mycket vanligt till och med) att cirkulationen av vätskan i/runt hjärnan och ryggmärgen är störd, vilket kan ge mycket allvarliga konsekvenser, så vi kommer ta alla blodprover osv som behövs då eftersom han kommer vara sövd då, och röntgen kommer ske inom 3 veckor. Vi sitter i princip bara och väntar på samtal så får vi åka in.

Efter genetiktesterna är gjorda så kommer det dröja ytterligare några månader innan vi verkligen VET. Och det är ju ett helvete att gå och vänta så länge. Men något är det ju eftersom skelettet hade avvikelser, så vi kommer aldrig få ett ”bra” svar där det inte är något. Och efter att ha läst om alla olika diagnoser man kan ha vid skelettdysplasi så känns det som det bästa svaret vi kan få är akondroplasi. Och jag blir så ledsen för hans skull!

Samtidigt så är ju det mina känslor, inte hans. Det är ju jag som är ledsen och mår dåligt över det, inte han. Han kör på i 120 som vanligt här hemma, skrattar, busar och lär sig nya saker varje dag. Han lider då inte det minsta av det än. Men jag sörjer så jag känner mig helt utpumpad! Vaknar på nätterna och googlar, drömmer mardrömmar om värsta tänkbara. Grubblar vilket liv han kommer få om han bara blir 130 lång. Kommer han bli retad? Kommer han kunna hitta sig en partner? Hur ska han kunna handla själv? Hur lite/mycket är samhället anpassat för det? Kommer han få mycket ont i kroppen? Kommer han behöva många operationer?

Då blir jag så arg på mig själv att jag känner så, för det behöver kanske inte ens bli något problem? Han kanske glider genom livet och har det hur jäkla fint som helst fast han är väldigt kort? Han kanske har en lindrigare variant så han ändå landar på 150-160 cm, och då oroar jag mig verkligen i onödan. Och jag kan ju inte känna ett sånt agg mot sjukdomen och sen kräva att alla andra ska acceptera det, och aldrig typ vända sig om och stirra på honom.

Jag vill bara inte att han ska känna sig ledsen, utstött eller retad. Att han ska kunna gå på stan och göra allt han vill utan att människor vänder sig om efter han och glor och viskar. Att han ska få bli kär och ha en bra jobb. Att han får många vänner. Att han ska kunna utföra de aktiviteter han vill. Att han ska leva ett smärtfritt liv liksom. Det är allt jag vill, och just nu känns det som om allt det bara tagits ifrån honom. 😭

Hur mår du @Fibusen ? ❤️Något nytt i utredningen?

Vi var in och gjorde MR i fredags, det väntar vi fortfarande svar på, jag hoppas vi slipper operation! Genetiktest vart även taget då, har fått allt från 2-8 månaders väntetid för att få ett svar. I många fall vet dom redan vilken gen dom ska leta efter fel på, då brukar man få svar på 2-3 månader. Nu misstänker ju läkaren starkt akondroplasi eller hypokondroplasi, vilket är FGFR3 genen som orsakar, så jag gissar att dom kör den genen först så har vi tur så får vi svar på några månader.

Han har ju alltid legat under på längden, men ändå följt sin egna kurva, därav ingen som dragit i bromsen. Han fyllde ett i söndags och är 70,5 cm lång nu, men vi ser ju nu att ben och armar är kortare än bålen, så nu är vi väll ganska säkra på att han har det. 😢

Ena dagen tänker jag att det ordnar sig, det spelar liksom ingen roll. Andra dagen så rinner tårarna mest hela dagen för jag är så ofantligt ledsen och orolig för hans framtid. Det är svårt, ledsamt och tungt ärligt talat. Samtidigt så ser jag ju en väldigt frisk och framåt liten pojke som kör ”fullt ös, medvetslös” hela dagarna och alltid har gjort, och jag är så tacksam att han iallafall är ”frisk” och inser att det finns många föräldrar som har det värre. Har vi tur så blir han ”bara” väldigt kort. Många slipper smärtor nu för tiden då det går att operera så mycket. Och skulle John ha det (vilket jag typ är 100 på) så är det en mild variant (vilket även läkaren sagt), så förhoppningsvis blir inte skelettet jättepåverkat, utan det blir bara kort som sagt.

I söndags hade vi 1-års kalas iallafall. ❤️ Det blev också så blandade känslor för mig. För ett år sen så var vi så överlyckliga och i bebisbubblan, inga misstankar fanns på kartan att något skulle vara fel. Och nu har vi kastas runt i flera månader, och ett-års dagen var bara två dagar efter vi varit på sjukhuset hela dagen för sövning, magnetröntgen och en massa genprover. Alla bilder från ett-års dagen innehåller en blå sönderstucken liten handrygg. Det är så sorgligt så det skär i en!

IMG_2374.webp

Senast ändrad:
@Fibusen Att det ska ta så himla lång tid att få fram exakt diagnos. Ni verkar vara så himla trygga och fina föräldrar som verkligen vill det bästa för honom. Förstår att det brister emellanåt <3

Vi är bortresta hela helgen utan vår 24 bebis. Jag har sovit galet bra men nu ligger jag istället och oroar mig för hur det går för honom där hemma!

Vi har jobbiga nätter där han vaknar minst 4 gånger per natt, äter och somnar om. Försökt ta bort flaskan, bytt mot vatten bara osv men då blir han galen och vi orkar inte riktigt ta striden..

Vi är bortresta hela helgen utan vår 24 bebis. Jag har sovit galet bra men nu ligger jag istället och oroar mig för hur det går för honom där hemma!

Vi har jobbiga nätter där han vaknar minst 4 gånger per natt, äter och somnar om. Försökt ta bort flaskan, bytt mot vatten bara osv men då blir han galen och vi orkar inte riktigt ta striden..
Ingen rapport från barnvakten än? 😁

Vi hade första sova borta-natten förra helgen när vi var på bröllop, barnens mormor och morfar var hus- och barnvakter. Det hade gått toppen, hon sov hela natten och vaknade 06:10. Men vi har varit borta kvällar när de skött middag och nattning ända sedan hon var 10 månader, fast vi sovit hemma sen☺️

Någon i tråden som startar förskola? Vi har sökt i dec-jan men hon hade lätt kunnat börja nu😅🌪️

Ingen rapport från barnvakten än? 😁

Vi hade första sova borta-natten förra helgen när vi var på bröllop, barnens mormor och morfar var hus- och barnvakter. Det hade gått toppen, hon sov hela natten och vaknade 06:10. Men vi har varit borta kvällar när de skött middag och nattning ända sedan hon var 10 månader, fast vi sovit hemma sen☺️

Någon i tråden som startar förskola? Vi har sökt i dec-jan men hon hade lätt kunnat börja nu😅🌪️

Han hade sovit hela natten förutom två gånger då moster har klappat rumpan så han somnade om. Sov 20-09 så de var ju väldigt skönt!
Han har varit med barnvakt en helg tidigare men då hade han med sina syskon :)

Vi börjar förskolan i slutet av januari, det känns skönt då han inte går eller pratar än vill gärna att de kommer lite mer först. Men de är lätt för mig att säga som gått tillbaka till jobbet igen 😁 sambon är hemma och sliter

Han hade sovit hela natten förutom två gånger då moster har klappat rumpan så han somnade om. Sov 20-09 så de var ju väldigt skönt!
Han har varit med barnvakt en helg tidigare men då hade han med sina syskon :)

Vi börjar förskolan i slutet av januari, det känns skönt då han inte går eller pratar än vill gärna att de kommer lite mer först. Men de är lätt för mig att säga som gått tillbaka till jobbet igen 😁 sambon är hemma och sliter
Vad skönt!

Vår pratar inte heller än, härmar lite djurljud och skakar huvudet som nej bara. Men förstår desto mer såklart och gör ett gäng grejer ”på kommando” 🐶 Men tror det är ovanligt att de kan prata särskilt mycket vid förskolestart även om de börjar senare? Storebror började fsk (nåja, 60%-veckor bara) vid ett år och en månad och kunde precis gå hyfsat och absolut inte prata själv, det gick fint ändå 😁

Jag har jobbat sedan 6 månader nu så det är maken som sliter här med. Han älskar det dock, hade nog inte tackat nej till ännu senare Fsk-start!

Min har börjat förskola. Men sova utan mig känns rätt avlägset.
Var ute med jobbet i torsdag. Maken hade lyckats lägga men när hon vaknade till så kunde hon inte somna om utan jag kom hem till en väldigt samanbiten unge som varit vaken en timma.

Tips på matstol med 5 punktsbälte?😅 Än så länge räcker antilopen till men säkert bara en tidsfråga innan han krånglar sig ur den också 😅🫣

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka