Sommarjobbsfrågor!

G-uldlock

Trådstartare
Tillslut fick jag sommarjobb! Det var över förväntat! Dock har en del frågor uppkommit som jag hoppas att någon här kan svara på :)

Är nu över sommaren anställd i ett stall i stockholmsområdet. Jobbet är (kors i taket) vitt, min arbetsgivare ska enligt henne själv iaf, betala arbetsgivaravgift, som jag inte förstår vad det är. Förklaring tack! :p
Nu till frågorna;
Jag jobbar 8tim/dag, med ½timmes rast, är det okej? Ska man inte ha 1tim? Lönen jag får är 75kr/timme (helt okej ändå) dock får jag inget OB-tillägg, stots att jag jobbar helger och vissa kvällar. Hur är det med OB-tillägg, har man rätt till det eller är det frivilligt att betala ut det?

Om jag har läst rätt, ingår hästnäringen i facket Kommunal, dock hittar jag inget svar på deras hemsida...

Tacksam för svar! :)

Sv: Sommarjobbsfrågor!

Tillslut fick jag sommarjobb! Det var över förväntat! Dock har en del frågor uppkommit som jag hoppas att någon här kan svara på :)

Är nu över sommaren anställd i ett stall i stockholmsområdet. Jobbet är (kors i taket) vitt, min arbetsgivare ska enligt henne själv iaf, betala arbetsgivaravgift, som jag inte förstår vad det är. Förklaring tack! :p Ring kommunal och fraga.
Nu till frågorna;
Jag jobbar 8tim/dag, med ½timmes rast, är det okej? Ska man inte ha 1tim? Lönen jag får är 75kr/timme (helt okej ändå) dock får jag inget OB-tillägg, stots att jag jobbar helger och vissa kvällar. Hur är det med OB-tillägg, har man rätt till det eller är det frivilligt att betala ut det? Igen ring Kommunal och fraga.

Om jag har läst rätt, ingår hästnäringen i facket Kommunal, dock hittar jag inget svar på deras hemsida...Och igen Ring Kommunal och fraga. Om de inte ar ansvariga for hastnaringen kan de sakert ge dig information om saker och ting. Lycka till

Tacksam för svar! :)

Ring kommunal och fraga allt detta. Om de inte vet kan de styra dig i ratt riktning.. Lycka till

Bara för att jobbet är vitt innebär det inte att arbetsplatsen är fackansluten med kollektivavtal. Det finns ingen minimilön enligt svensk lag, så har du accepterat 75kr/h är det den summan som gäller. Det finns heller inga regler som säger att du måste få OB-tillägg för att du jobbar på helger. Det är långt ifrån alla branscher som har det så. Och är arbetsgivaren inte fackansluten, och inte den anställde heller, regleras ju inte någon av parterna av fackens avtal!

Enligt lag får du jobba 5 timmar utan rast. Att ha 30 min på 8 timmar är helt lagligt.

Jag tycker att du ska läsa arbetstidslagen så att du vet vad som är ok och inte.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820673.HTM

Arbetsgivaravgifter är sådant som arbetsgivaren betalar in till staten för att de ska få ha anställda, mer eller mindre. Av din lön så betalar arbetsgivaren in ungefär samma summa till staten. Kostar du 75 kr/h kostar du alltså arbetsgivaren 150 kr/h.

Som Ramona säger får du enligt arbetstidslagen arbeta 5 timmar. Sedan ska du har rast. Rasten räknas inte in i din arbetstid. At-lagen säger inte hur lång rasten ska vara men praxis är minst 30 min.

Ersättningar för arbete på obekväm arbetstid regleras i kollektivavtal eller i ditt enskilda anställningsavtal. Finns inget kollektivavtal och ni inte har skrivit ngt i ditt anställningsavtal arbetar du för samma lön oavsett när du arbetar. Om arbetsgivaren har ett kollektivavtal tillämpas detta på alla anställda oavsett om de är med i facket eller ej!

Arbetsgivaravgifterna är dels inbetalningar till din egen statliga pension, dels till det allmänna sociala systemet. De är olika beroende på den anställdas ålder. För de allra flesta är de just nu 31,42% av lönesumman. Är man ung ( f 84 eller senare ) är det dock 15,49% och är man pensionär är det bara 10,21%. Det innebär att om du är under 26 så kostar du din arbetstgivare 115,49 kr per 100 kr du tjänar.

Din arbetsgivare måse dra skatt på din lön enligt sk tabell. Du kan dock tjäna upp till drygt 18 000 per år utan att betala skatt. Ska du inte betala skatt ska du lämna en speciell blankett till din arbetstgivare om detta. Den finns att hämta på Skatteverkets hemsida!

En jätteviktig sak finns om du arbetar på en farlig plats som ett stall ju faktiskt är! Du ska se till att din arbetsgivare har en försäkring för arbetsskada som omfattar dig och du själv ska ha en olycksfallförsäkring!

Ett snabbt tillägg: glöm inte semesterersättning utgår på timlönen. Enligt lag 12 % som betalas ut antingen löpande eller senast månaden efter avslutad anställning.

Man behöver inte lämna in blanketten om att man inte ska betala skatt. Den skatt som arbetsgivaren betalar in får man då tillbaka nästa år.

Men de är ju lite roligare att ha de pengarna direkt vid lönetillfället än att låna ut dem till staten utan ränta i över ett år.

kl*

Tack för alla svar! Trodde egentligen inte att det var något fel på mitt arbete rent rättighetsmässigt, tänkte mest höra mej för ifall att ;)

Det där med skatt och så åker jag på att betala på min lön, då jag redan jobbar under resten av året, hoppas dock på återbäring senare. :p

Tack igen :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 404
Senast: Johanna1988
·
Skola & Jobb Hej! Om ni har blivit besviken på genomfört medarbetarsamtal och lönesamtal, hur har ni fått tillväga då? Om ni är chefer, hur agerar ni... 8 9 10
Svar
188
· Visningar
19 884
Senast: Breaktown
·
Kropp & Själ Jag börjar bli orolig över brorsan. Han brukar inte vara så jätteaktiv med mobilen dock... Men, grunden till oron... Han lånade en lite... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 331
Senast: Kilauea
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken... 2 3
Svar
52
· Visningar
9 219
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka