Sommarmammor 2010 del 3

Sv: Sommarmammor 2010 del 3

Helt klart!

Funderar ibland över om det verkligen ska vara bäst att börja med det "äckliga", vore det inte bra att göra det positivt direkt?

Kl

I natt tyckte Julia att de var kul att vara vaken. Hon va glad hela tiden men låg inte stilla, sp jag va vaken mellan 3 till 6.30. Jag är ju bortskämd med att hon annars sover hela nätterna förrutom 1 eller 2 matningar. På dagen i dag har vi varit i stan och lunchat med kompisar och äntligen hittat ett överkast till en säng som står i barnrummet. Ska fota så ni får se.

Sen tog jag min första ridtur i dag på nästan 5 månader. Tyvärr blev de bara några varv i trav. Jag måste göra knipövningar innan jag rider igen. Jag har inte upplevt några problem innan och blev överraskad att de inte gick att hålla tätt :( Någon som upplevt samma sak och har tips?

Mitt tips är *kniiiiiip*

Eller testa sån här:
knipkulor.jpg

Jag har en sån men har dumt nog inte testat om den hjälper något, har även varit jätte slarvig med att knipa. Dumt jag vet! Men är förvånad över hur bra det går iaf. Sist jag red va det lite jobbigt att hålla tätt bara när jag suttit ner i traven länge. Då vart det lite jobbigt för alla muskler. Det va andra gången jag red.

Säger som Aneka, knipövningar. Är själv väldigt slarvig, så får väl vara glad att det gått bra att rida hittills. Märker däremot att det är stört omöjligt att "knipa igen" när jag börjat kissa, så är lite smånervös för att det ska ske en olycka när jag minst anar det!

Sen tror jag att jag kände av framfogen när jag satt upp idag? Det högg till typ vid blygdbenet, och fortsatte göra lite småont hela ridpasset om jag satt till lite djupare i sadeln. Har jag klarat mig utan fogproblem hittills så vill jag banne mig inte veta av det nästan 3 mån efter förlossning! :mad:

Jag måste göra knipövningar innan jag rider igen. Jag har inte upplevt några problem innan och blev överraskad att de inte gick att hålla tätt :( Någon som upplevt samma sak och har tips?
Precis som du själv är inne på är knipövningar bra. Knip som om du stoppar strålen när du kissar. Själv försöker jag knipa några gånger varje gång jag sitter och ammar. Då blir det lite då och då under dagen. Mina muskler är inte lika påverkade iom att jag född med ks, men jag känner absolut att det är svagare efter grav.

*kl*
Har varit hos BVC och vägt och mätt. Lilla norpan som är 6v väger hela 4 kg. :D
Tyvärr har hennes gnälliga humör blivit värre. Vissa eftermiddagar är det mycket gnäll och t.o.m skrik, vilket gör mig både ledsen och frustrerad eftersom inget jag gör får henne lugn. Hela vägen till BVC skrek hon och jag antar att det var droppen som fick bägaren att rinna över för när jag pratade med BVC-tanten om det bröt jag ihop :( Jag har väl gått och hållit uppe humöret för bebis skull, men nu känner jag mig bara ansträngd och ledsen. Jag ser ju på henne att hon har besvär när hon ormar sig och skriker sig röd. Jag blir då ledsen för att jag inte kan hjälpa henne, känner mig otillräcklig.
Det roliga (you can always look on the bright side of life) var att jag satt där i besöksstolen och grät samtidigt som norpan plötsligt sken upp, blev på sitt bästa humör och log mot mig. :D Älskade bebis!

I helgen lämnade jag henne hemma med sin pappa och urpumpad mat, och åkte till stallet. Var borta flera timmar, och när jag kom hem hade hon tagit knäcken på pappa också. (Vilket var skönt för mig att se, det är inte bara jag som tycker hon är jobbig :grin:)

Suck...

Vi började iaf med magmassage som vi ska prova några veckor, och har nu köpt magdroppar. Hoppas på en förbättring!

. Mina muskler är inte lika påverkade iom att jag född med ks, men jag känner absolut att det är svagare efter grav.

Har googlat runt lite i dag och från vad jag har förstått det så spelar det inget roll om man gjort ks eller fött vanligt. Jag trodde inte heller att man kunde bli påverkad med KS.

Angående skrikande bebis så förstår jag dig. :crazy: J skriker väldigt sällan, inte skriker hysteriskt för att hon är ledsen men kan gnäll/skrika när hon är hungrig el. "går på toa". Men det gånger hon skrikit och samtidigt grinat och man inte kunnat trösta henne är väldigt jobbiga. Man känner sig väldigt otillräcklig.

*kl* Nu är jag tillbaka från efterkontroll där allr bara var finfint. Bad dock om en läkartid för att få resonera lite om min upplevelse när det gäller stafettläkarens agerande på förlossningen.

*halv kl*

Min är inbokad på måndag! Men antar att jag får en godkänd stämpel, förutom ett litet jack så kan man nog inte ana att det kom ut en knoddas där för 2mån sen. Har inge ont heller så! Antar att vi ska bestämma p-medel också. Jag vill ha en spiral men jag vet inte vilken av dom. Någon som kan berätta om för-/nackdelarna med hormon- vs. kopparspiral?

Jag var på besiktning och cellprov i torsdags och fick godkänt :) Jag började äta minipiller nu och funderar på spiral, men jag får se.

Jag måste bara visa bild på vårt uppskattade bumboköp
DSCN9954.JPG

DSCN9955.JPG

DSCN9957.JPG

Haha, söt kisse och söt bäbis! Tur båda har användning.. ;) Har funderat på en bumbo, men det får bli om jag hittar något kap lokalt. H vill ju gärna sitta mycket, så han skulle nog gilla den.

Jag vill ha en spiral men jag vet inte vilken av dom. Någon som kan berätta om för-/nackdelarna med hormon- vs. kopparspiral?
Jag själv är ganska anti vad det gäller hormonella p-medel. Tycker det är galet att få i sig konstgjorda hormoner dag ut och dag in. Har dessutom dålig erfarenhet av p-piller och minipiller (kräkningar, viktuppgång/svullen, tappad lust, ont(!) av cystor på äggstockarna....)

Hade kopparspiral innan M kom. Det funkade jättbra på mig. Blödde något mer (4 dagar istället för 3 typ).
Enda kruxet att det gjorde ont att ta ut den! Sätta in var obehagligt men ok. Detta gör att jag tvekar om jag vågar igen, ska prata med bm om det. Men tror det är enklare för dig som fött barn. Annars är kopparspiral det absolut bästa tycker jag!

*kl*

Fy sjutton vad trött jag är, satt uppe och jobbade till halv sex imorse, måste säga att vaknätter med jobbet är mycket värre än vaknätter med bebis. Tur man är ledig på dagarna så att det inte gör något om man är vimsig av sömnbrist. Och att bebis är pålitlig med nattsömnen, så man inte har såna här nätter särskilt ofta. Lider med er som har bebisar som är vakna hela nätterna!

JAg är nog väldigt förskonad där- för även om Ebba vill äta hela tiden så somnar hon om snällt :)
Fast nu har hon börjat vakna vid 7 så jag får nog snart sluta lägga mig så sent som jag gör. Har sovit middag 2 dagar på rad nu ;)

HAr du börjat jobba nu? Hur känns det?
JAg har ju hoppat in ngn gång då&då men vet inte om jag skulle gilla att göra vardag av det...
JAg har blivit lite väl bekväm känner jag... inte riktigt bra det heller.

Började jobba lite med mitt ordinarie jobb för en månad sen ungefär, det var extremt trögt i början att komma in i det igen, men nu funkar det ganska bra. Det som är besvärligt är snarare att kombinera det med att vara föräldraledig, det blir kvälls/nattjobb plus en del pusslande med barnvakt. Men jag tror det blir mycket enklare när jag börjar jobba officiellt så att säga, och pappan kan vara hemma. Än så länge är jag ju föräldraledig heltid på pappret, då är det svårare att pressa in jobb tycker jag. Lite surt också förståss att jobba en massa utan att det syns i ekonomin, sen när jag jobbar officiellt får jag ju betalt i alla fall.

En kollega föreslog att jag skulle sitta och jobba med bebis i knät - hon har inga egna barn kan jag säga, för riktigt så snälla är de ju inte. ;)

Det låter lite omständigt... Men varför får du inte betalt???

Är det sista vaka du gör?

*kl*

H har för första gången uppmärksammat och gillat ett annat barn :laugh: Han träffade en kompis ettåring idag, och skrattade högt när han fick syn på henne! Sina bäbiskompisar brukar han inte ta någon särskild notis om, men de ska väl bli mer och mer intressanta de med.

Gällande skrikande/gråtande barn nattetid så har vi varit helt förskonade från det, förutom den jobbiga natten när han var 5 dagar och hungrig pga av att min mjölk inte hann komma igång lika snabbt som hans behov ökade. Men dock har han ätit väldigt tätt på sistone, och det tar lite på krafterna även om jag sover mig igenom amningarna. Måste ju ändå vakna, byta sida, hjälpa på plats osv. Han har nog dubblat ätningarna..

Senast ändrad:

Det låter lite omständigt... Men varför får du inte betalt???

Är det sista vaka du gör?

Sista vaka?

Projektet jag jobbar med är inte finansierat, vi gör det för meriterna och erfarenheten. Tanken är att vi ska bygga en grund så att vi kan söka finansiering senare. :)

Liknande trådar

R
Gravid - 1år Hur tänker ni kring KUB? Det känns som att det nästan är en självklarhet att man "ska" vilja göra det. Alla (det är inte jättemånga... 2
Svar
32
· Visningar
2 288
Senast: Kilauea
·
R
Gravid - 1år Jag är gravid och orolig för det mesta. Eftersom jag är 40+ är jag väl medveten om att det är en ökad risk för missfall m. t. p. min... 2
Svar
38
· Visningar
3 152
Senast: Roheryn
·
R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 610
Senast: julgrisen
·
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
1 071

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Blandraser och renraser

Hästrelaterat

Tillbaka