Sommarplågor - så vi pratar om samma bitande djur

Sv: Sommarplågor - så vi pratar om samma bitande djur

De jag hatar mest är de som låter som bombplan när de kommer nära en. Stora som själva f*n och bara ljudet av dem får hästarna att nästan krypa ur skinnet. Vet inte vad de heter, men tror fler än jag har dåliga erfarenheter av dem...
 
Sv: Sommarplågor - så vi pratar om samma bitande djur

Nu efter dom bilderna tycker jag att det är skönt med 0 gradigt och lite blåst och is fläckar på vägen:) Hade glömt insektselendet på sommaren.

Glömt ett flygfä som stor plattare än geting men gul o svart trandig surrar o brummar rikigt när den flyger om kring hästarna så det blir gallopp i mänger när dessa insekter flyger om kring. Kommer en o en oftast här. Vet inte vad dom heter. Någon som känner igen på beskrivingen?
Mvh
Pudlan
 
Sv: Sommarplågor - så vi pratar om samma bitande djur

Antagligen en broms av något slag! Som jag skrev i en annan tråd finns det 45 olika arter i familjen bromsar (i sverige). Så de kan se lite olika ut men de är alltid ganska stora.
Fäbroms är nog en av de vanligaste kring hästarna, riktigt stora är de.

Annars med blinnig menar jag samma som the_connemara i första inlägget! Gråa, avlånga, kommer hur många som helst alla varma dagar på sommaren. Dock tycks inte blinning vara det korrekta namnet. Connemaran, hur hittade du bilden på den? På sidan står det om bromsar men jag får aldrig upp bild på just den när jag letar bland bromsarna.
 
Sv: Sommarplågor - så vi pratar om samma bitande djur

Tror jag googlare på broms faktiskt och såg den. Så ja, vår benämning verkar vara fel :)
 
Sv: Sommarplågor - så vi pratar om samma bitande djur

Yes, "broms" och bilder på google så kommer den som fjärde bild :)
 
Sv: Sommarplågor - så vi pratar om samma bitande djur

De grå smala avlånga som heter regnbroms- stämmer med min erfarenhet av dem- när regn nalkas blir de som gaaalna.
 
Sv: Sommarplågor - så vi pratar om samma bitande djur

Denna tråden gav mig lite ångest..flyttar hästarna till nya gården denna våren och har bara tillgång till en mindre ligghall här. Förra stället har en rejäl ligghall och en mindre, så alla fick komma in dagtid utan problem,tror det blir problem att samsas om denna...En rejäl ligghall är enda lösningen på dessa problem.
 
Sv: Sommarplågor - så vi pratar om samma bitande djur

Jag tror jag har varit med om en liknande. Trodde min sista stund var kommen när en sådan satte sig på den knappt hanterade 3-års hingsten jag hade i andra änden av linan :crazy:
 
Sv: Sommarplågor - så vi pratar om samma bitande djur

Helikoptrarna är så korkade att de oftast sätter sig på eksemtäckets spännen på ryggen:bow:

För 10 år sen såg man en per sommar o nu hur många som helst per dag- högsommar.
 
Sv: Sommarplågor - så vi pratar om samma bitande djur

Jag tror jag har varit med om en liknande. Trodde min sista stund var kommen när en sådan satte sig på den knappt hanterade 3-års hingsten jag hade i andra änden av linan :crazy:

Har som tur är inte varit utsatt för dem när jag ridit, men att pyssla i hagen när de kommer sättande är illa nog. Bara ljudet av dem gör både mig och hästarna nervösa. Dock har mammas häst lärt sig att låta mamma eller mig slå ihjäl dem när de sitter på honom, och det ska till en rätt bra smäll för att ta kol på en sådan. Han står blick stilla och väntar på att man ska slå ihjäl den och ser nöjd ut efteråt :p
 

Liknande trådar

E
Utrustning Undrar vad nypriset på ett Mylers Toklat-bett är?! Någon som vet? Bettet jag pratar om är detta:
Svar
11
· Visningar
1 536
Senast: fjordtokan
·
L
Utrustning Vad heter modellen på Penelope Leprevost GPA kavaj? Har dragkedja och specialsydda armbågar.
Svar
0
· Visningar
1 308
Senast: lisah
·
Dressyr Hej! Ska till våren böjar tävlar lite lokal dressyr - Lb:1 klasser. Har inte tävlat lokal dressyr förut och har därför ett par frågor...
2
Svar
30
· Visningar
4 335
L
Övr. Hund Jag har tänkt att min tik ska få börja dra kedjor på vissa promenader.. Allt från 5kg och uppåt är mycket intressant. Man ska ju börja...
Svar
3
· Visningar
1 161
Senast: LillJay
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp