Sommarpratare 2025

Bukefalos 30 år!

Hur många sommarpratare har varit positiva till det som de pratat om de senaste tre åren? Merparten är absolut inte positiva.
Hur är man positiv till mörk barndom, sexövergrepp, trauman mm?

Och om du lyssnat på talet så var det övervägande positivt till varför hon ens stannar i vården. Och hon hade flera roliga anekdoter.
Ffa så skrattade jag (och sambon) åt skådespelerskan i filmen. Jag garvade för jag har sett filmen men sambon garvade bara för att det faktiskt var kul.
Ok, så långt lyssnade jag inte, fram till halva så var det mest negativt och när hon blev långtidssjukskriven stängde jag av.
Jag gillar nog egentligen när det är en eländig uppväxt och sen lyckas man ändå mot alla odds. Gillar verkligen folk med driv! Dom som växt upp med guldkant och nepobabies brukar jag undvika att lyssna på.

Ok, så långt lyssnade jag inte, fram till halva så var det mest negativt och när hon blev långtidssjukskriven stängde jag av.
Jag gillar nog egentligen när det är en eländig uppväxt och sen lyckas man ändå mot alla odds. Gillar verkligen folk med driv! Dom som växt upp med guldkant och nepobabies brukar jag undvika att lyssna på.
Då lyssnade du nog inte på vad som faktiskt sas. Redan där hade hon ju berättat om intresset och kärleken för medmänniskor, om sin granne och flera av vårdtagarna.
Kanske handlar det lite om sin egen inställning när man lyssnar och hur man väljer att tolka det?
Jag tyckte det fanns mycket värme i hennes prat :)

Haha, men då skulle du ju ändå missat "lyckas mot alla odds" om du stänger av på mitten 😁 Men you do you.

Håller med! Var ett av dem jag sett framemot sedan presentationen.
Jag minns de tidiga sommarpraten för mig. Sent 80-tal. Jag var väldigt ung då. Sommarjobbade och lyssnade när jag harvade i restaurangköken (nu är jag 50+) och då var det fler vanliga prat, större variation och jag drogs mer med i praten och de olika världarna.

Så därför tycker jag att det är väldigt kul att det äntligen är annat än kändisar som ska namedroppa och berätta sina storys igen.
Hoppas att de åter igen börjar ta in fler vanliga och riktigt ovanliga människor.

Haha, men då skulle du ju ändå missat "lyckas mot alla odds" om du stänger av på mitten 😁 Men you do you.
Jo, absolut! Tyckte ändå att det fanns en del som var intressant, men det var något med det negativa tonläget. Det tuffade igång efter att jag lyssnat klart på talmannen, och jag fick lite ont i magen direkt när det gick igång igen.
Minns att jag gillade akut-sjuksköterskans sommarprat efter corona, så det skulle ju ändå kunna ha passat mig. Men livet är för kort för tråkig radio, har precis återupptäckt Anges Wold, så det får bli lite mer av det.

Jag gillade verkligen Talmannens prat. Lite tråkigt var det att ännu en gång lyssna på hur det var med talmannsrundorna, men uppskattade verkligen slutklämmen om att vara en aktiv samhällsmedborgare. Läs på, gå med i ett parti och driv de frågorna som intresserar dig :)
Har varit på middag med honom och hört honom tala förr, och även om vi står långt ifrån varandra politiskt så uppskattar jag verkligen honom som talmann!

Bitte Hammargren, massor av fakta om mellanöstern, kräver koncentrerad lyssning. Jag var inte tillräckligt koncentrerad och då blev det ganska rörigt.

Jag har bara lyssnat 20 minuter på Bitte idag, men det gav mersmak så jag ska lyssna på hela en annan dag.
Däremot så lyssnade jag på Cecilia Hagen och det var bra och lättsamt - precis vad jag orkade med idag.

Det tycker jag är så bra att ni i tråden ger era olika reflektioner på praten, för då kan jag sålla så att jag tar de "tunga" praten en dag som jag kan hantera det - tack hörrni :love:

Jag lyssnade på undersköterskan idag, det första sommarpratet jag lyssnat på i år.

Jag tyckte det var bra, fast jag trodde det skulle vara mer fokus på nutid typ, men det var det ju också iofs.
Håller med om hennes punkter i slutet för att förbättra yrket.
Jag har arbetat minutstyrt-ish tidigare för många år sen när jag började i yrket som ca 17-åring och det var _fruktansvärt_. Aldrig mer. När jag slutade där sa jag "de kan ringa mig och fråga om jag kan jobba en (1) dag 07.00-16.00 för 10.000 skattefritt och jag kommer säga nej". Fy fan.

Har sen dess varit på ett mycket bättre ställe, men nu med de nya schemana går det brant utför där också tyvärr.
Nu gick jag hem för 6 veckor sen på gravidledigt och blir hemma ett drygt år till och tanken sen är 50% i ett halvår. Hoppas de hinner tänka om på den tiden !

Något måste göras, det håller på att gå åt pipan totalt nu inom yrket.
Verkligen. Lyssnade på det idag och blev fan stressad så det där sitter kvar i mig. Mycket viktigt och bra sommarprat, Verkligen!!!

Hänger med i praten men inte i tråden 😅

Eva fick andra hjärtat från mig (första till Anna!), hon är så himla inspirerande tycker jag!

Ida ligger väldigt bra till för ett tredje men har inte kommit så långt ännu ❤️

Alltså Idas var ju verkligen raka motsatsen 😅 Delvis det som gjorde det intressant tycker jag, men jag gillar ju henne rent allmänt. Men det kanske man inte hann upptäcka på så kort tid?
Sant som du säger, men jag klarade verkligen inte av henne idag 🫣

P.s Nu menade jag Ida Engvoll, som pratade idag. Ida Johansson gillade jag jättemycket :love:

Ja juste, jag pratar också om senare! Äsch, det måste man ju inte alls :) Jag bara tänkte att för mig var det verkligen annorlunda och en tjusning för min del idag 😁
För min del också, bra idag, tydliga utgångspunkter och sen särskilt med musiken som passade bättre än random hits från 1900-talet - men skulle alla göra samma där skulle det nog inte uppskattas mer.

Liknande trådar

• Sommarpratare 2026
  • Årets sommarvärdar
  • Korrekt hantering av röster (valet)?
  • Sommarpratare 2024

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat