Sommarpratare 2025

Bukefalos 30 år!

Jag lyssnade på undersköterskan idag, det första sommarpratet jag lyssnat på i år.

Jag tyckte det var bra, fast jag trodde det skulle vara mer fokus på nutid typ, men det var det ju också iofs.
Håller med om hennes punkter i slutet för att förbättra yrket.
Jag har arbetat minutstyrt-ish tidigare för många år sen när jag började i yrket som ca 17-åring och det var _fruktansvärt_. Aldrig mer. När jag slutade där sa jag "de kan ringa mig och fråga om jag kan jobba en (1) dag 07.00-16.00 för 10.000 skattefritt och jag kommer säga nej". Fy fan.

Har sen dess varit på ett mycket bättre ställe, men nu med de nya schemana går det brant utför där också tyvärr.
Nu gick jag hem för 6 veckor sen på gravidledigt och blir hemma ett drygt år till och tanken sen är 50% i ett halvår. Hoppas de hinner tänka om på den tiden !

Något måste göras, det håller på att gå åt pipan totalt nu inom yrket.

Nu har jag lyssnat på dagens sommarpratare Anna i hemtjänsten.
Grät tre gånger.
Hon satte ord på så mycket. Ffa stressen. Jag har två kortare sjukskrivningar pga stressen.

Min sambo sa flera gånger under sommarpratet ”det här är ju dina ord” ”det här har du sagt länge”

Det var så otroligt skönt att höra någon annan säga allt det jag känt att jag ”gnällt” om. Att det inte bara är jag som känner såhär, att jag inte är den som håller måttet utan att det faktiskt är riktiga problem som är värda ett sommarprat.

Ett jättebra sommarprat!

Cecilia Hagen - Trevligt och lättsamt om hur det är att vara pensionär
Undersköterskan Anna - Nä, slutade efter halva, trots att det var halvintressant. Klarade inte den gnälliga tonen.

Gud vad ytlig jag måste framstå! 😁 Men om jag inte lär mig något vill jag bli underhållen.

Nu har jag lyssnat på dagens sommarpratare Anna i hemtjänsten.
Grät tre gånger.
Hon satte ord på så mycket. Ffa stressen. Jag har två kortare sjukskrivningar pga stressen.

Min sambo sa flera gånger under sommarpratet ”det här är ju dina ord” ”det här har du sagt länge”

Det var så otroligt skönt att höra någon annan säga allt det jag känt att jag ”gnällt” om. Att det inte bara är jag som känner såhär, att jag inte är den som håller måttet utan att det faktiskt är riktiga problem som är värda ett sommarprat.

Ett jättebra sommarprat!

Jag grät genom hela, fick välja mina stunder jag lyssnade vidare ❤️ Jag blir så jävla förbannad att vård, skola och omsorg aldrig värderas i närheten för vad det borde! Och att diskussionerna ofta landar i att man ska utbilda sig och byta jobb. Men detta jobbet behöver ju göras! Tyckte Anna beskrev så fint, helt klart bästa sommarpratet hittills för mig!

Cecilia Hagen - Trevligt och lättsamt om hur det är att vara pensionär
Undersköterskan Anna - Nä, slutade efter halva, trots att det var halvintressant. Klarade inte den gnälliga tonen.

Gud vad ytlig jag måste framstå! 😁 Men om jag inte lär mig något vill jag bli underhållen.

Om det är gnällig ton att peka på omöjliga arbetsvillkor så ja, då framstår du som ytlig 😅

Men i övrigt har man ju såklart olika saker vad man vill få ut av att lyssna och det måste man ju få ha!

Jag grät genom hela, fick välja mina stunder jag lyssnade vidare ❤️ Jag blir så jävla förbannad att vård, skola och omsorg aldrig värderas i närheten för vad det borde! Och att diskussionerna ofta landar i att man ska utbilda sig och byta jobb. Men detta jobbet behöver ju göras! Tyckte Anna beskrev så fint, helt klart bästa sommarpratet hittills för mig!

Jag kan också bli förbannad, men samtidigt får man inse att väldigt många i vårt samhälle röstar på lägre nivåer av beskattning och det är därifrån utrymmet för förändring av värderingen ska tas. Det stora problemet är nog egentligen inte heller lönerna i sig, det stora problemet är att det anses hela tiden gå att effektivisera mer och mer oavsett konsekvenser för arbetsmiljö och hälsa för de som ska utföra jobbet. Som om det vore robotar som man bara kan vrida upp effekten på, trots att verkligheten säger att det inte är rimligt.

Om det är gnällig ton att peka på omöjliga arbetsvillkor så ja, då framstår du som ytlig 😅

Men i övrigt har man ju såklart olika saker vad man vill få ut av att lyssna och det måste man ju få ha!
Jag tyckte ändå att detta var ett av de mindre ”negativa” sommarpraten. Anna talade också mycket om kärleken till människor, yrkesstolthet, medmänsklighet och glädjen till sitt jobb.
Väldigt många prat handlar om trauman, hemska uppväxter och upplevelser. Ser inte att detta är ”gnälligare” än nått annat.
Det är inte lätt att prata om svåra ämnen och låta hurtig och kul.

Jag kan också bli förbannad, men samtidigt får man inse att väldigt många i vårt samhälle röstar på lägre nivåer av beskattning och det är därifrån utrymmet för förändring av värderingen ska tas. Det stora problemet är nog egentligen inte heller lönerna i sig, det stora problemet är att det anses hela tiden gå att effektivisera mer och mer oavsett konsekvenser för arbetsmiljö och hälsa för de som ska utföra jobbet. Som om det vore robotar som man bara kan vrida upp effekten på, trots att verkligheten säger att det inte är rimligt.

Ja, jag hade velat att alla lyssnade på berättelser från verkligheten likt denna och sedan ändå påstod att resurserna är tillräckliga.

Ja, jag hade velat att alla lyssnade på berättelser från verkligheten likt denna och sedan ändå påstod att resurserna är tillräckliga.
Fast som lyssnare tycker jag ändå att man förväntar sig att sommarprataren är positiv till det man pratar om. En forskare som bara tar upp alla problem och låga forskningsanslag hade inte varit någon höjdare att lyssna på, även om personen presterat och kommit med nya rön. Samma med politiker, man vill ju veta vad visionerna är, några roliga anekdoter, inte allt byråkratiskt krångel som säkert besvärar många.

Fast som lyssnare tycker jag ändå att man förväntar sig att sommarprataren är positiv till det man pratar om. En forskare som bara tar upp alla problem och låga forskningsanslag hade inte varit någon höjdare att lyssna på, även om personen presterat och kommit med nya rön. Samma med politiker, man vill ju veta vad visionerna är, några roliga anekdoter, inte allt byråkratiskt krångel som säkert besvärar många.
Hur många sommarpratare har varit positiva till det som de pratat om de senaste tre åren? Merparten är absolut inte positiva.
Hur är man positiv till mörk barndom, sexövergrepp, trauman mm?

Och om du lyssnat på talet så var det övervägande positivt till varför hon ens stannar i vården. Och hon hade flera roliga anekdoter.
Ffa så skrattade jag (och sambon) åt skådespelerskan i filmen. Jag garvade för jag har sett filmen men sambon garvade bara för att det faktiskt var kul.

Jag tycker det är bra att det görs plats för lite olika typer av program - och att det hos lyssnarna tas emot olika av olika personer är helt i sin ordning.

Personligen är jag ganska trött på ”det här är mitt liv”-sommar med anekdoter och saker som ska spinnas för att vara intressanta och stänger oftast av av ointresse, utan gillar mer de som tar ett perspektiv som man går djupt i.

Liknande trådar

• Sommarpratare 2026
  • Årets sommarvärdar
  • Korrekt hantering av röster (valet)?
  • Sommarpratare 2024

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat