Sommarpratare 2025

Bukefalos 30 år!

För min del också, bra idag, tydliga utgångspunkter och sen särskilt med musiken som passade bättre än random hits från 1900-talet - men skulle alla göra samma där skulle det nog inte uppskattas mer.

Nej jag hade inte orkat hänga med om alla var som dagens men det var verkligen lyssningsvärt och annorlunda på ett väldigt bra och viktigt vis för mig!

Jag är nästan ikapp igen. På sistone har jag tyckt om Pascal Engman och Anna Brandenberg. Tyckte om bådas upplägg, men Annas var stundtals jobbigt och tungt att lyssna på.

Eva Röse var trivsam men väldigt... hoppigt. Kändes som hon skrivit ner 25 ideer på postits och sen drog dom på måfå 😁

Cecilia Hagen kändes mest "meh". Bitte fastnade inte riktigt hos mig, hade svårt att inte låta tankarna vandra iväg.

Hade avvaktat lite med Robins, tror jag av misstag fick för mig att det skulle vara mer "snabba cash" och kriminalitet men det var ju mamsen som varit med där 😅 Gillade hans prat, han var en bra berättare!

Jag älskar SR men hatar deras app! Nu har den helt plötsligt slutat skicka mig avisering om nytt avsnitt så helt glömt av de två senaste.

Nu när du säger det har min också slutat med det! 😯
Dessutom tappar den ganska ofta bort avsnittet jag lyssnar på och börjar om från början igen. Jättestörigt!

Enda som inte krånglat i år (lyssnar på alla deras poddar via Spotify och missar helt enkelt vartannat avsnitt av USA-podden 🙃) är faktiskt att spola tillbaka när jag kör bil. Tror dock det är få prat jag gjort det på 😅 Men ja, den fungerar alldeles för dåligt för att de vänligt men bestämt ska vilja ha över sina lyssnare dit tyvärr.

Jag hann lyssna ikapp innan gårdagens mest efterlängtade prat! Måste säga att jag verkligen gillade Ida Engvoll! Kul också med livemusik. Pascal Engman var också överraskande bra. Och Cecilia Hagen överraskande "Mäh?!". Har egentligen gillat alla, på olika sätt. Utom de där tre jag inte ens lyssnat klart på då 😆 Nu blir det intressant att se om jag kommer att fortsätta lyssna när Robin Olovssons prat har varit. Det var för övrigt minst lika bra som jag hade förväntat mig.

Idag verkar pratet handla om självmord och att vara kvar efter att någon i ens närhet tagit livet av sig. Det kan förstås handla om fler saker, det vet jag inte än, men tänkte att jag skriver det här om det är fler som vill lyssna vid ett lämpligt tillfälle.

Har bara lyssnat på två Robin Olovsson och Edward af Sillén.

Jag gillade båda. Robin Olovsson är en riktigt bra berättare, och jag tycker mycket om att han liksom är en genuin lärare, han brinner för att sprida kunskap. Inte ens när det är sommarprat så handlar det särskilt mycket om honom. Jag tycker nog att hans sommarprat på sitt sätt blev personligt ändå. Dessutom hade han intressanta historier att berätta, och jag förstod lite nya saker om Norrland. Enda som var irriterande var att han pratade lite stolpigt i början, kändes som att han kanske haft en lite klumpig producent?

Edward af Sillén är ju slipad och alltid rolig att lyssna på. Det var proffsigt och välgjort, men det känns också som att det finns en privat sida som man inte får veta något om. Nåja, ändå roligt. Och man hade ju lätt velat höra mer.

Idag verkar pratet handla om självmord och att vara kvar efter att någon i ens närhet tagit livet av sig. Det kan förstås handla om fler saker, det vet jag inte än, men tänkte att jag skriver det här om det är fler som vill lyssna vid ett lämpligt tillfälle.
Det var inte huvudämnet, men togs upp i slutet av pratet.

Jag tyckte Tomas Stenströms sommar var riktigt bra :up:

För någon som hittills inte lyssnat på något sommarprat i år, och som inte orkar gå igenom hela tråden - vilka skulle ni säga har varit bäst hittills?

Jag vet inte riktigt? :angel: I alla fall inte för mörka berättelser/sommarprat. Mer att, om jag ska testa lyssna på några, är det någon speciell som ni kan rekommendera?

Jag tycker att en stor del av tjusningen med Sommar är att det är en sådan blandning av personer och typ av prat. Därför blir det lite svårt att rekommendera någon som är "särskilt bra" eftersom de inte kan bedömas efter samma kriterier. Ungefär som att gå in på ett bibliotek och efterfråga en särskilt bra bok sådär i största allmänhet, det beror på på vilken genre man vill ha.

Inte för mörkt är ju ett kriterium att välja bort utifrån, men innebär det att du vill ha ett lättsamt prat? Eller vill du ha ett allvarsamt tema, som stannar kvar i tankarna, men inte för sorgligt? Eller vill du ha ett tidsfördriv bara, som står på i bakgrunden men inte efterfrågar någon koncentrerad lyssning?

Ett tips annars om du inte vet vad du vill lyssna på, är att gå in i listan över sommarpratare. Kanske finns där någon person du är nyfiken på, som man ser/hör i en professionell roll och vill höra en mer personlig sida om?

För att ge två egna tips så ska jag idag lyssna på dagens Yvonne Hirdman. Hon kommer att prata om kvinnohistoria, allvarligt ämne men behöver inte bli sorgligt eller mörkt för det. Och sedan ska jag lyssna på Bitte Hammargren om Mellanöstern. Det tror jag blir lärorikt och upplysande, jag gillar när det blir personliga betraktelser och inte så mycket historiebok över det.

På temat "trivsamt, inte så tungt men en intressant professionell roll" så kan jag rekommendera Andreas Norlén.

Liknande trådar

• Sommarpratare 2026
  • Årets sommarvärdar
  • Korrekt hantering av röster (valet)?
  • Sommarpratare 2024

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat