Jag tycker att en stor del av tjusningen med Sommar är att det är en sådan blandning av personer och typ av prat. Därför blir det lite svårt att rekommendera någon som är "särskilt bra" eftersom de inte kan bedömas efter samma kriterier. Ungefär som att gå in på ett bibliotek och efterfråga en särskilt bra bok sådär i största allmänhet, det beror på på vilken genre man vill ha.
Inte för mörkt är ju ett kriterium att välja bort utifrån, men innebär det att du vill ha ett lättsamt prat? Eller vill du ha ett allvarsamt tema, som stannar kvar i tankarna, men inte för sorgligt? Eller vill du ha ett tidsfördriv bara, som står på i bakgrunden men inte efterfrågar någon koncentrerad lyssning?
Ett tips annars om du inte vet vad du vill lyssna på, är att gå in i listan över sommarpratare. Kanske finns där någon person du är nyfiken på, som man ser/hör i en professionell roll och vill höra en mer personlig sida om?
För att ge två egna tips så ska jag idag lyssna på dagens Yvonne Hirdman. Hon kommer att prata om kvinnohistoria, allvarligt ämne men behöver inte bli sorgligt eller mörkt för det. Och sedan ska jag lyssna på Bitte Hammargren om Mellanöstern. Det tror jag blir lärorikt och upplysande, jag gillar när det blir personliga betraktelser och inte så mycket historiebok över det.
På temat "trivsamt, inte så tungt men en intressant professionell roll" så kan jag rekommendera Andreas Norlén.