Sommarpratare 2025

Bukefalos 30 år!

Jag tycker att en stor del av tjusningen med Sommar är att det är en sådan blandning av personer och typ av prat. Därför blir det lite svårt att rekommendera någon som är "särskilt bra" eftersom de inte kan bedömas efter samma kriterier. Ungefär som att gå in på ett bibliotek och efterfråga en särskilt bra bok sådär i största allmänhet, det beror på på vilken genre man vill ha.

Inte för mörkt är ju ett kriterium att välja bort utifrån, men innebär det att du vill ha ett lättsamt prat? Eller vill du ha ett allvarsamt tema, som stannar kvar i tankarna, men inte för sorgligt? Eller vill du ha ett tidsfördriv bara, som står på i bakgrunden men inte efterfrågar någon koncentrerad lyssning?

Ett tips annars om du inte vet vad du vill lyssna på, är att gå in i listan över sommarpratare. Kanske finns där någon person du är nyfiken på, som man ser/hör i en professionell roll och vill höra en mer personlig sida om?

För att ge två egna tips så ska jag idag lyssna på dagens Yvonne Hirdman. Hon kommer att prata om kvinnohistoria, allvarligt ämne men behöver inte bli sorgligt eller mörkt för det. Och sedan ska jag lyssna på Bitte Hammargren om Mellanöstern. Det tror jag blir lärorikt och upplysande, jag gillar när det blir personliga betraktelser och inte så mycket historiebok över det.

På temat "trivsamt, inte så tungt men en intressant professionell roll" så kan jag rekommendera Andreas Norlén.
Jag skäms förskräckligt över att jag retade mig på Hammargrens röst/tonfall. Till den grad att jag stände av. Eventuellt var jag arghungrig vid tidpunkten. Jag ska ge henne (mig?) en ny chans ikväll efter restaurangbesök.

Hirdman ser jag fram mot!

Jag vet inte riktigt? :angel: I alla fall inte för mörka berättelser/sommarprat. Mer att, om jag ska testa lyssna på några, är det någon speciell som ni kan rekommendera?
Jag skulle nog bara gå in och titta på listan, och se om du blir nyfiken på nån. Jag tyckte Edward af Silléns prat var lättsamt och trevligt, och nog gjort för att gillas av de flesta. Så det är ett tips.

Jag gjorde ett försök att lyssna på Hans Grundberg, för det kunde ju vara intressant att förstå mer om medling i väpnade konflikter. Men jag fick ge upp. Han framstod som rätt självgod, han har liksom världens svåraste jobb, snudd på omöjligt, men på grund av sin inneboende förträfflighet på alla plan, så kan han ha detta oerhört avancerade arbete.

Jag tänker att det hamnade nånstans mittemellan. Inte tillräckligt personligt för att vara ett intressant sommarprat, men inte heller tillräckligt informativt för att man skulle lära sig särskilt mycket om Jemen.

En lärdom för min del är väl kanske att man ska ha ett stort och grundmurat självförtroende för att passa som medlare. En obotlig tro på den egna förmågan, och att man är rätt person på rätt plats.

Hoppa över en bit i början. Hon pratar om självförsörjning och sådant.
Min kommentar handlade om Hans Grundbergs Jemenäventyr - Ida Engvoll gillade jag hela. (Inte lätt att hänga med när man pratar om "dagens" i vår splittrade mediavärld när man kan lyssna när man vill :))

Eva Röses och Pascal Engmans prat seglade snabbt upp som favoriter hos mig, framförallt det förstnämnda. De kändes som välskrivna prat båda två med en bra blandning av både lättsamma och tyngre ämnen.

Haft besök så lyssnat ikapp lite.

Gillade Kateryna, bra berättande! Samma med Thomas. Yvonne gillade jag början men hon tappade mig på mitten/slutet och jag fattade till slut inte alls vad hon pratade om 😅

Sista oväntade var Anders idag. Jag har svårt för gubbar som pratar om sina bravader och det var bitvis lite stolpigt. Men också bitvis bra och sammantaget underhållande tycker jag och fick för mig ändå en fin underton i dagens samhälle.

Jag behöver också att det är ganska mycket mer konkret för att förstå och hänga med!
Mitt problem var nog mest att han mest i ganska abstrakta termer pratade om hur svårt hans jobb är. Jag tyckte inte jag lärde mig särskilt mycket - det fattar man ju på förhand att det är svårt att vara FN-medlare. Han hade kanske behövt en intervjuare som ställde följdfrågor? Så han fick hjälp att bli konkret och intressant i sitt berättande.

En sak jag funderade på var att de har väl producenter som ska hjälpa dem få till bra prat. Att inte producenten kunde hjälpt lite att få till det?

Mitt problem var nog mest att han mest i ganska abstrakta termer pratade om hur svårt hans jobb är. Jag tyckte inte jag lärde mig särskilt mycket - det fattar man ju på förhand att det är svårt att vara FN-medlare. Han hade kanske behövt en intervjuare som ställde följdfrågor? Så han fick hjälp att bli konkret och intressant i sitt berättande.

En sak jag funderade på var att de har väl producenter som ska hjälpa dem få till bra prat. Att inte producenten kunde hjälpt lite att få till det?

Det tror jag också varit ett bättre upplägg!

Kom lite efter men idag två prat!

Zeina, fick TVÅ hjärtan, så himla bra men en del tårar såklart då det handlade om hennes brors självmord. Men verkligen riktigt bra tycker jag!

Lennart också jättebra och inga tårar!

Liknande trådar

• Sommarpratare 2026
  • Årets sommarvärdar
  • Korrekt hantering av röster (valet)?
  • Sommarpratare 2024

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur