Sommarregntäcke

svea

Trådstartare
Jag har ofodrade Rhino wug till min häst som regntäcken, men skulle vilja ha ett ännu lättare regntäcke till sommaren. Han är ganska känslig om ryggen, så jag vill att han ska hålla sig torr över rygg, länd och kors på dagar när det kommer regnskurar, men jag vill förstås inte koka den stackars hästen. Halvhals är helt klart onödigt. Han är ingen täckesmarodör, så det behöver inte vara så tjockt tyg.

Idealet skulle vara att hitta ett täcke i lätt mesh med vattentätt tyg över själva ryggen, finns det såna?

Annars är förstahandsvalet just nu att skaffa ett Amigo, men jag har inte kollat runt så mycket än. Tips, någon?

Sv: Sommarregntäcke

Ja, det finns ju Horseware´s vattentäta rug liner, tänkt att användas till deras flugtäcken. Täcker ju mera än bara ryggen men är väldigt tunna.

bucas sunshower! tyvärr är yttertyget inte så starkt så det gick sönder fort för min häst, men i övrigt är det täcket bra (jag brukar ha horseware men behövde ett sommarregntäcke).

För flera år sedan hade Hööks ett liknande täcke men med lite mer normalstarkt yttertyg. Tyvärr har jag sett liknande täcke hos Hööks sen dess, men jag mailade dem för att tipsa om att behovet finns..

Bucas Sunshower. Finns inget annat enligt mig som är lika tunt och lätt. De som är lätta att överhetta kan bli för varma i det med.

Jag har ett Amigo 1200D och Bucas Freedom som ofodrade regntäcken.
Hästen håller sig betydligt svalare i Bucastäcket de dagar som är "täcke eller inte täcke?", dvs dagar som är relativt varma med lite sol men med regnskurar.

Jag har såna, dom är väldigt tunna och täcker bara ryggen (går ej ned på sidorna som ett vanligt täcke), dock så måste dom ju fästas i ett HW flugtäcke!

Sen tål dom väldigt lite regn innan det börjar läcka igenom... Dom är mest lämpliga när det eg är flugtäckesväder men finns risk för skurar. Inte när det regnar hela dagen.

Shires Typhoon summer är bra tycker jag, det har bomullsfoder och blir inte klammigt så som HWs regntäcken gör.

Bucas Sunshower. Finns inget annat enligt mig som är lika tunt och lätt. De som är lätta att överhetta kan bli för varma i det med.

Hur är bucas täcket i förhållandet till rambo/amigo i storleken? Funderar på att köpa ett men då jag inte ägt ett bucastäcke på 15 år (första ponnyn hade det men sen har det varit horseware som gällt.. :love:) och jag ska beställa så har jag inte en aning om vilken storlek..

Hästen är 3 år.. Växer väl lite till men troligtvis inte så mkt.. Hon har nu 6'3 i Horseware täcke men dessa är relativt stora på henne (har inte provat 6'0 men gissar att de sitter väldigt exakt (ska väl skilja 7 cm om jag har fattat rätt..) och är rädd att det blir lite trångt.. Men om bucas är större i storlek så behöver hon liknande 6'0 eftersom som hon ligger precis emellan storlekarna så att säga..

Tacksam för lite svar och idéer om detta :bump:..

Jag tycker Bucas är ganska normala i storleken faktiskt.

Mitt fbl som hade 140 cm (6'3) i Amigo - han kunde ha 130 cm (6'0) med men de blev lite korta i ryggen, hade 135 cm i Bucas Sunshower och Buzz off. Du kan få se bild hur det satt om du vill.

Min ponny som har 130 cm (6'0) i Amigo - han kan ha 125 cm (5'9) med men de blir för korta i ryggen, kan också ha 135 cm i Sunshower/buzz Off men de blir åt det stora hållet.

Och fblstoet som var en perfekt 130 cm i HW passade finemang i 135 cm Buzz Off (hon hade aldrig ngt Sunshower). Valacken med 125 cm i Amigo hade 125 i Bucas med, både sunshower och Buzz off.

Bucas finns dock likt HW i halvstorlekar i många täcken, dvs 130 och 140 cm. Dock inte provat det (affärerna är dåliga på att ta in det, och numera använder jag inget av Bucastäckena på ponnyn så inte idats anstränga mig för att få hem och prova 130 cm heller)

MIN erfarenhet är förresten att mellan 6'0 och 6'3 i Amigo så är det ffa längden som skiljer. Visst blir de lite större i bogen med, men stora skillnaden är på längden.

Tack så jätte mkt för ditt utförliga svar :bow:!

Jag ska troligtvis beställa från utlandet och i den affären hade de även halvstorlekar..

Som sagt 6'3 är lite för långt för henne (passar jätte bra i bogen - trots att hon inte är en grov häst så mkt mindre där vill jag verkligen ej ha).. Skulle tippa på att ca 3-6 cm (beroende på hur man vill det ska sitta - jag anser mer åt 3 cm själv) för långt baktill på täcket men det ser inte klumpigt ut och jag tror att 6'0 blir något lite för kort.. Men som sagt hon kommer väl växa 1-3 cm till + att hon breddar sig endel när hon får muskler så jag tar henne som en 6'3 som "färdigvuxen".. Funderar dock på att beställa ett vintertäcke i 6'0 till vintern i Amigo för att jag är rädd att när det är ett tjockare täcke så kanske det blir obekvämt baktill (tilläggas bör att det är inte alls mkt förstort igentligen - utan det är bara när man lyfter på täcket baktill man ser att det är lite stort ej annars - så det är inte mkt..).. Dock la jag på ett väldigt tjockt stalltäcke i 145 på hästen (annat märke) för att se om hon kunde ha det och det satt hemskt på henne.. Var jätte stort.. Tror faktiskt inte att hon någonsin kommer att växa i det :grin:.. När jag sen mätte Amigot i regntäcket och detta så är de lika långa över ryggen.. Dock tror jag att amigot går fram mer på halsen så det är därför det inte ser lika stort ut på henne.. Men det gjorde mig lite rädd att ett vintertäcke (troligtvis Rambo duo) sitter lika illa på henne i 6'3..

Det är som sagt sunshower jag funderar på då jag vill ha ett sommarregntäcke och jag tycker Amigot känns på gränsen till förvarmt.. Hästen behöver ju en helt ny garderob (har fött upp henne och täckar ej unghästarna då de har lösdrift att gå in i om det blir blåsigt/regningt) då hennes mammas täcken är i 6'6 (fast att hon endast är 4 cm högre än min lilla tjej) och de ej kan övertagas (hon är såld så hon använder de inte själv :grin:).. Dyrt men använder normalt endast Horseware då de är de enda täckena jag har haft där de kan stå täckade dygnet runt utan några som helst skav! Har alltid varit supernöjd med dem! Men som sagt detta Bucas är jag ändå lite sugen på :idea: :d..

*KL*

Det bidde ett Bucas Sunshower. Min häst har 125-135 i täckesstorlek och jag köpte 5'6" (beställde från England) eftersom det inte är reglerbart i bogen. Sitter perfekt. Han har 5'9" i Horsewares utetäcken, brukar köpa 5'6" eller 125 i övriga täcken.

(5'6" är 125 cm normalt sett, Horsewares översättningstabell är väldigt märklig åtminstone på ponnysidan)

Jag upplever täcket som svalare än t ex Horsewares regntäcken, det är fodrat med mesh så det blir lite luft mellan täcket och hästen. Ett alternativ om man vill ha något ännu lättare verkar vara Bucas Buzz Off Rain. Det är ett flugtäcke med regntät ryggdel.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka