Alla ni som skrivet såhär.
Jag tänker att det skiljer ju ändå inte särskilt mycket på sommaren det blir ju väldigt ljust på kvällarna oavsett om klockan är 19, 21 eller 23 sommartid.
En timme är ju trots allt bara en timme.


På sommaren gör det ju inte så mycket däremot mitt i mörkaste november hade det varit enormt skönt om det blev mörkt en timme senare.
 
I folkmun har det alltid där jag levt hetat sommar- och vintertid. Normaltid är i mina ögon byråkratsvenska som vissa använder som ett politiskt statement. Det är nog pga detta folk slå bakut mot användningen då tenderar att bli just det här du nämner "titta jag har rätt" och försättningen av meningen i form av "så håll käften och acceptera".
Och nu använder du det för att täppa till munnen på vi som använder oss av normaltid?
"Håll käften byråkrat!"
 
Och nu använder du det för att täppa till munnen på vi som använder oss av normaltid?
"Håll käften byråkrat!"
Nej det gjorde jag inte. Det finns en anledning till att det är två ord som är fetade och det är just för att det inte ska stå det du nu läser in. Läs igen och titta på hur orden är fetade så ser du garanterat en annan mening i inlägget :)
 
Bara måste lägga in nu. Det är en otrolig skillnad för mig direkt! Jag har varit och grävt och fixat i trädgården och gått ut och handlat på vägen hem och allt möjligt när jag kommer hem. Det är en jätteskillnad iom att det är ljust! Känns som att jag har fått så mycket extra fritid!
 
Bara måste lägga in nu. Det är en otrolig skillnad för mig direkt! Jag har varit och grävt och fixat i trädgården och gått ut och handlat på vägen hem och allt möjligt när jag kommer hem. Det är en jätteskillnad iom att det är ljust! Känns som att jag har fått så mycket extra fritid!
Samma här jag kommer till jobbet ungefär 1 timme tidigare nu än innan tidsändringen. Jag njuter något otroligt av att ha blivit utsläppt ur den mörka säcken.
 
Bara måste lägga in nu. Det är en otrolig skillnad för mig direkt! Jag har varit och grävt och fixat i trädgården och gått ut och handlat på vägen hem och allt möjligt när jag kommer hem. Det är en jätteskillnad iom att det är ljust! Känns som att jag har fått så mycket extra fritid!
Jag också! Efter en lång dag på kontoret igår hann jag med en ridtur innan solen gick ner. Det fick mig att må så oerhört bra.
 
Bara måste lägga in nu. Det är en otrolig skillnad för mig direkt! Jag har varit och grävt och fixat i trädgården och gått ut och handlat på vägen hem och allt möjligt när jag kommer hem. Det är en jätteskillnad iom att det är ljust! Känns som att jag har fått så mycket extra fritid!

Samma här jag kommer till jobbet ungefär 1 timme tidigare nu än innan tidsändringen. Jag njuter något otroligt av att ha blivit utsläppt ur den mörka säcken.

Jag också! Efter en lång dag på kontoret igår hann jag med en ridtur innan solen gick ner. Det fick mig att må så oerhört bra.

Precis detta! Det är underbart! Och jag blir lite irriterad på de "normaltidsivrare" som tvärsäkert säger "det är tillräckligt ljust ändå". Tillräckligt ljust för vad och för vem liksom? För mig är det alldeles lagom ljust med sommartid! :)
 
Alltså vi bytte tid för tio dagar sedan, det är redan mer än en halvtimme ljusare rent naturligt... Folk är så otåliga! :D
Som sagt, det går fort nu med ökat dagsljus så alla som gnäller över vi som inte gillar omställningen hade fått ljusare iaf efter jobbet. Det är ju inte som att det fortsätter vara mörkt efter kl 15 på våren om vi skulle sluta med omställningen! 😂
 
Precis detta! Det är underbart! Och jag blir lite irriterad på de "normaltidsivrare" som tvärsäkert säger "det är tillräckligt ljust ändå". Tillräckligt ljust för vad och för vem liksom? För mig är det alldeles lagom ljust med sommartid! :)
Tja, ljuset ändrar sig exakt noll och intet med avseende på vår ändring av tideräkningen. Till och med helt vetenskapligt exakt samma mängd ljus att ta del av för ljusälskaren!

Men jag är bara tiddiskontinuitetsmotståndare.
 
Så var det dags för sommartid i natt. Det har varit en del diskussioner om att slopa sommartid, vad tycker Buke? Själv är jag nog ganska likgiltig. Det enda som egentligen inverkar är att köksklockan går fel och får göra det i sex månader tills den blir rätt igen. Den knappa minut det tar att dra fram en pall, ställa sig på den, ta ner klockan, skruva fram den en timme och hänga upp klockan igen är en oöverstiglig ansträngning.
Vi golit, för Sverige i tiden. Sommar som vinter.
 
Om det är ljuset folk vill ha så ändra så normaltid är på sommaren när det ändå är ljust på kvällarna och ställa om klockan på vintern så det kan vara mer ljus på em under den mörka årstiden.
 
Om det är ljuset folk vill ha så ändra så normaltid är på sommaren när det ändå är ljust på kvällarna och ställa om klockan på vintern så det kan vara mer ljus på em under den mörka årstiden.
Vad skulle vara vinningen med det jämfört med sommartid året om?
 
Vad skulle vara vinningen med det jämfört med sommartid året om?
Samma anledning som jag skrev innan om hormoner som styr vårt sömn. På sommaren är det ju ändå ljust länge och då skjuta upp det ytligare 1 timme utan att kompensera för det och gå upp 1 timme senare (jo jag kan välja att jobba andra tider oftast, många kan inte välja när dagen ska börja).
 
Tja, ljuset ändrar sig exakt noll och intet med avseende på vår ändring av tideräkningen. Till och med helt vetenskapligt exakt samma mängd ljus att ta del av för ljusälskaren!

Men jag är bara tiddiskontinuitetsmotståndare.
Självklart är det precis lika många timmar ljust och mörkt oavsett var vi väljer att sätta "klockan tolv på dagen". Men de flesta av oss har ju jobbtider, tider i skola osv så vi är inte helt fria att själva bestämma hur vi bäst tar vara på ljuset. Så för min del är det fantastiskt med fler timmar dagsljus efter klockan 17! Och ju fler desto bättre :)

Jag är bara förespråkare för långa ljusa kvällar - jag tar gärna sommartid året om!
 
Samma anledning som jag skrev innan om hormoner som styr vårt sömn. På sommaren är det ju ändå ljust länge och då skjuta upp det ytligare 1 timme utan att kompensera för det och gå upp 1 timme senare (jo jag kan välja att jobba andra tider oftast, många kan inte välja när dagen ska börja).
Tror jag skulle bli knäpp av att ha ett barn som vaknar med ljuset klockan 03:00 men det kanske bara är sovhormoner som räknas. Som vanligt finns finns ingen lösning för alla, bara kompromisser. :)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 675
Senast: Madalitso
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 938
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 154
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 923
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp