Det som vintertidkramare kallar "normaltid" är ju inte mer normalt än någon annan tid. All tid är en konstruktion. Och det där med att "leva naturligt där solen står högst mitt på dagen" gäller ju bara om du bor på exakt rätt plats inom din tidszon. Men att använda begreppet är ju ett sätt att säga "jag har rätt" och egentligen inget annat.
Vaa? Jag trodde det hette normaltid och har använt det för att jag trott det är rätt benämning, inte för att säga att jag har rätt.
 
*kl

Jag hade aldrig hört talas om normaltid innan frågan började diskuteras på Buke för några år sedan. Har alltid varit Vinter respektive Sommartid där jag växte upp.
Inte jag heller, har bara sett det här. Roade mig med att fråga några om det men ingen hade hört annat än vintertid.
 
Som boende i norr är jag all for sommartid. Idag går solen upp 05.43 så det är absolut ljust nog på morgonen ändå (innan omställningen gjorde Terrorn skäl för sitt smeknamn och väckte mig 05 varje morgon, pga ljust ute). Den där extra timmen ljus på kvällen däremot innebär att få gå kvällspromenaden i icke-mörker :love:
Avskyr omställningen till vintertid för det är mörkt på morgonen oavsett, och när dom tar sista timmen ljus kvällstid så är det pang bom kolsvart när jag slutar jobbet från en dag till en annan. Även om det bara hade varit en vecka kvar av ljus ändå så tär det.
 
Jag är helt för den normala vintertiden, jag har svårt att sova som det är på kvällar så jag är helt klar för mer ljus på morgonen än på kvällen. Ser ingen mening med att att ställa om klockan från den normala vintertiden.
 
Så var det dags för sommartid i natt. Det har varit en del diskussioner om att slopa sommartid, vad tycker Buke? Själv är jag nog ganska likgiltig. Det enda som egentligen inverkar är att köksklockan går fel och får göra det i sex månader tills den blir rätt igen. Den knappa minut det tar att dra fram en pall, ställa sig på den, ta ner klockan, skruva fram den en timme och hänga upp klockan igen är en oöverstiglig ansträngning.
Äntligen! Jag gillar omställning både till sommartid och vintertid :)
 
Jag är helt för den normala vintertiden, jag har svårt att sova som det är på kvällar så jag är helt klar för mer ljus på morgonen än på kvällen. Ser ingen mening med att att ställa om klockan från den normala vintertiden.
Alla ni som skrivet såhär.
Jag tänker att det skiljer ju ändå inte särskilt mycket på sommaren det blir ju väldigt ljust på kvällarna oavsett om klockan är 19, 21 eller 23 sommartid.
En timme är ju trots allt bara en timme.
 
Jag gillar sommartid! Den gör att jag får extra fritid på kvällen i sju månader - att rida, gå med hunden och göra allt möjligt annat utomhus. För min del får det gärna bli sommartid året om! Blir det vintertid/normaltid som gäller framöver så får jag försöka "ställa om mig själv" för att utnyttja ljuset bättre! :)
 
Vintertid 04.31 ja det är trevligt att få se ljuset före jobbet. Sommartid 19.00 då börjar det ändå dags att varva ner. Vi som går upp 5.00 så känns den där morgontimmen rejält.
Klockan 19 är ju ungefär när jag kommit hem från jobbet och kan trava ut i trädgården. Gillar att se grejs :)

När det blir vinteromställning så får jag inget extra ljus på morgonen egentligen, det brukar ändå vara mörkt här 05:55 vid den tiden på året. Men det känns lite lyxigt att få sova mer en söndagmorgon såklart.
 
Alla ni som skrivet såhär.
Jag tänker att det skiljer ju ändå inte särskilt mycket på sommaren det blir ju väldigt ljust på kvällarna oavsett om klockan är 19, 21 eller 23 sommartid.
En timme är ju trots allt bara en timme.
Mitt i sommaren är det ju skit samma egentligen - det är så ljust ändå! Men höst och vår tycker jag en timmas extra ljus på kvällarna spelar stor roll!! På "bara en timme" hinner jag rida min häst - det är värt hur mycket som helst för mig!
 
Alla ni som skrivet såhär.
Jag tänker att det skiljer ju ändå inte särskilt mycket på sommaren det blir ju väldigt ljust på kvällarna oavsett om klockan är 19, 21 eller 23 sommartid.
En timme är ju trots allt bara en timme.
Om man kommer hem precis i skärpunkten på våren så är det en timmas promenad eller en timmas trädgårdsarbete.

När jag hade ett litet barn så var det skillnaden mellan om de gick ut och hämtades ute på gården på förskolan eller var inne på em. Det var en rak skärpunkt, i samma ögonblick som vintertiden rullade in åkte ungarna in, det är nog svårt att ha överblick över barn på en gård när det är mörkt. Så med tidigare vintertid eller vintertid året om så skulle det blivit en månads kortare tid med hämta barn ute och en månads kortare tid med hämta barn ute och sedan gå en promenad i skogen och leka lite ute medan maten lagas.
 
Avskyr omställningen till vintertid för det är mörkt på morgonen oavsett, och när dom tar sista timmen ljus kvällstid så är det pang bom kolsvart när jag slutar jobbet från en dag till en annan. Även om det bara hade varit en vecka kvar av ljus ändå så tär det.
Precis så resonerar jag också. Värst var det när jag jobbade som brevbärare och hade lite varierande schema, slutade dock alltid någon gång mellan klockan 14 och 16. Någon vinter var det sådant schema att om man bara haft sommartid året runt, då hade det varit två veckor extra som jag hunnit gå promenad med hundarna i dagsljus efter jobbet. Istället blev det promenader i mörker.

Det var så deprimerande att jag därefter började ta ut så mycket semester som möjligt i typ november. Guld värt att kunna vara utomhus när det är ljust. På sommaren behöver jag inte lika mycket semester, då hinner jag vara ute i dagsljus ändå.

Nu jobbar jag i butik och största fördelen med det är att jag ofta börjar jobba runt lunchtid = promenader i dagsljus även vintertid. Det har gjort underverk för mitt mående. Nu överlever jag vintern utan att vilja lägga mig ner platt på golvet och dö varannan sekund.
 
Jag hatar omställningarna, jag blir påverkad varje gång klockan ställs om, min dotter likadant. Seg och trött och mår skit i en vecka - 14 dar.
Normaltid året runt för mig tack.
Jag börjar jobba 01.30 på natten, så jag går upp en timme tidigare, det gör såklart sitt till.
 
Det som vintertidkramare kallar "normaltid" är ju inte mer normalt än någon annan tid. All tid är en konstruktion. Och det där med att "leva naturligt där solen står högst mitt på dagen" gäller ju bara om du bor på exakt rätt plats inom din tidszon. Men att använda begreppet är ju ett sätt att säga "jag har rätt" och egentligen inget annat.
Bekräftat att det heter normaltid. Din attityd känns ganska trist, att använda rätt benämning är att säga "jag har rätt". Jag lärde mig i grundskolan att det heter normaltid och har trott det sen dess. Även om jag föredrar normaltid så är det ju inte jag som bestämt vad det heter 😅
 
Bekräftat att det heter normaltid. Din attityd känns ganska trist, att använda rätt benämning är att säga "jag har rätt". Jag lärde mig i grundskolan att det heter normaltid och har trott det sen dess. Även om jag föredrar normaltid så är det ju inte jag som bestämt vad det heter 😅
I folkmun har det alltid där jag levt hetat sommar- och vintertid. Normaltid är i mina ögon byråkratsvenska som vissa använder som ett politiskt statement. Det är nog pga detta folk slå bakut mot användningen då tenderar att bli just det här du nämner "titta jag har rätt" och försättningen av meningen i form av "så håll käften och acceptera".
 
I folkmun har det alltid där jag levt hetat sommar- och vintertid. Normaltid är i mina ögon byråkratsvenska som vissa använder som ett politiskt statement. Det är nog pga detta folk slå bakut mot användningen då tenderar att bli just det här du nämner "titta jag har rätt" och försättningen av meningen i form av "så håll käften och acceptera".
Exakt så.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 675
Senast: Madalitso
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 938
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 154
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 923
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp