Sömnproblem

Sv: Sömnproblem

My ligger alltid längst in, och när min man är hemma (han jobbar en del natt) sover han närmast My, och då spelar det ju ingen större roll på vilken sida av mig som Maja ligger. När Micke jobbar försöker jag ha Maja på min andra sida eftersom My rör på sig så mycket på nätterna, men det har hänt att Maja velat byta sida (eller ligga på mitt bröst ett tag) och då har jag försökt lägga en liten kudde mellan henne och My så att My inte ska råka komma åt Maja av misstag. Men ibland har det fungerat även utan kudde!

Det går verkligen betydligt lättare än vad jag hade trott ned att samsova allihop, så det ska nog fungera bra för er också. Jag tyckte också att det kändes viktigt att inte "sparka ut" My ur sängen bara för att Maja kom till världen =)

Lycka till med allt och hoppas att lilla bebisen tittar ut snart!

//Julia

KL

Här hemma jublade vi imorse!! Igår kväll sövde jag L i hans egna rum, gick över förväntan. Sen sov han som en stock till 5 imorse innan vi bar in honom till oss, och då hade han varken gnällt eller skrikit en enda gång på natten :eek: Halleluja!! Jag tittade dock till honom vid 2 och 4 för att se så han fortfarande levde :angel:

UNDERBART!!

Jösses, dom är ju likadana våra killar som är lika gamla :) skönt att veta att man inte är ensam.
Vi flyttade in sonen i eget rum i somras eftersom han verkade bli störd av oss och det funkade grymt bra, ända tills slutet av augusti.
Vi har av ren lathet burit över honom till oss när han vaknat och varit ledsen, men oftast har det resulterat i att han absolut inte ska somna om. Och har han det så har ingen av oss sovit särskilt bra.
Jag tror att han drömmer väldigt mycket, dessutom har han det lite bekymmersamt med tänder som poppar upp.
Men alla våra verkar ju precis lika, Miks, Eyz, Embeockså.

Möjligt att sonen vill ha närhet, men det får han ju utan att behöva sova tillsammans med oss i vår säng.

Miks jag kan hålla med dig lite i det här med vad man tycker om samsovning. Vill man inte ska man inte, så tycker jag :)

Det är ju skittråkigt att många här har samma problem, men det är trots allt en liten tröst att man inte är ensam :laugh:

Halloj!
Hur går det för er alla på nätterna nu?

Hos oss går det om möjligt ännu värre än innan. I natt har sonen totalt varit vaken i 4 timmar (jag ännu lite längre). Känner mej som ett vandrande lik! Har fått en barnpsykolog tid för att se om det kan vara något galet nu eller om vi bara ska fortsätta som vi gör. Det tar hårt på sonen också som är så trött så han vinglar omkring. Vi är båda griniga och gnälliga och så blir det en ond cirkel känns det som.
Fick hjälp av öppna förskolan (som verkligen är världens bästa). De har hört om våra nattliga problem ett tag och har sett på oss båda att det eskalerat ännu lite denna vecka. Satt och pratade med en av pedagogerna nästan en timme och sen föreslog hon en psykologkontakt. Har fått en tid om 3 veckor och skulle det lösa sig innan dess var det bara att avboka.

Fick även lite bra feedback på hur vi nu hanterar nättena och hur vi kanske skulle kunna ta oss ur denna "missrutin". Ska diskutera med sambon och bli överens om hur vi ska göra. Vilken väg vi ska gå. Vi är iallafall fast beslutna att sonen inte ska behöva vara lessen hur vi än går till väga.

Skulle vara upplyftande om ni andra nu kläcker ur er att det går jättebra för er så kanske vi också snart ser ljuset i tunneln (eller aah inte "the light" eller ja ni fattar :D)! Eller äh berätta hur jävligt ni har det så jag vet att vi inte är ensamma kvar :devil:;)

Mvh Miks

Här har vi vaken tid ca var tredje natt. Då kan han ligga vaken allt från 1 till 4 timmar. Det går inte att lämna honom utan man måste sitta och hålla honom i handen :grin: tills han somnar. Men vakentiden har blivit något bättre sen vi fast beslutna inte lyfter över honom till oss så fort han vaknar. Han sover i eget rum och när han vaknar till på natten går nån av oss (den som vaknar först) in till honom och håller honom i handen tills han somnar om. Med andra ord så gör vi precis som när vi nattar. Vanligtvis tar detta 10-20 min på natten, men så var tredje natt ungefär så ligger han vaken mycket längre.
Runt 6 (om han vaknar då) så lyfter jag över honom till mig, så sover vi tillsammans ett par timmar. det är så mysigt på morgonen tycker jag. Däremot inte på natten ;)

Så nej, vi har det inte lika jobbigt som er, men jag är i alla fall så trött så jag kräks. Jag ser verkligen fram mot den där tonårstiden :angel: men då har vi ju det där "små barn, små problem, stora barn, stora problem" :cool:

Låter verkligen som att ni har exakt samma problem som vi bara att vi har det ganska lika varje natt. Ser ni något annat mönster än just var tredje natt? Tänkte om det har något samband med sömnen på dan, vad ni gjort under dagarna, hur han vaknat på morronen, om ni kramats mycket eller lite? Det enda vi kan se samband med är att om han sovit dåligt på dan blir den en skitnatt. Annars tycker jag vi rannsakat oss själva in i minsta detalj för att se om vi gör något annorlunda.

Fick höra ett bra råd igår: "Allt som sägs mellan klockan 00 och 06 är preskiberat nästa morgon". Det är ju så väldigt lätt hänt att man tar ut frustrationen på varandra. Eller är vi de enda ;)?

Mvh Miks

Det var ett mycket bra råd tycker jag :angel:

Här går det fortfarande sådär. Nattningen tar väl iofs mindre än hälften så lång tid sen vi började söva L i hans egna rum, och det är ju jätteskönt!! Men han kommer fortfarande in till oss varenda natt, somnar dock om direkt då.

I helgen hade vi barnvakt 2 nätter, och herregud så skönt det var!! Bästa helgen på läääänge... Och om 2 v har vi barnvakt en natt igen, längtar redan :p

/Snyggve - som är mycket beroende av sin sömn för att överleva dagen

Här går det bättre! :)

Nu somnar han oftast själv igen (i alla fall när mannen lägger honom, när jag gör det så somnar han ca 2 ggr av 3 själv helt okomplicerat utan minsta pip, den resterande gången så lägger jag mig på extrasängen brevid hans säng tills han somnar, vilket då också blir helt okomplicerat) :love:

Så har han vaknat 0-3 ggr/natt sen jag skrev sist och varit lite ledsen/gnytt. Oftast bara i sömnen, så när vi gått in till honom har han redan somnat om, men ca 1 ggn natt har vi gått in och gosat och stoppat om honom igen, så har han somnat om direkt :) Undantaget i förrgår när han började prata klarvaket vid 3-tiden...:p

Så vaknar han vid 06.00. Då myser han gärna sisådär 10-60 min i vår säng, men somnar aldrig om utan bara gosar (och bökar runt).

Hoppas det fortsätter på den positiva vägen för er andra också! Och Miks, jag hoppas verkligen det vänder för er snart! Ljuset kommer närmare för var dag (natt)som går !!

Bra råd :laugh: ni är inte de enda som tar ut frustration på varandra :grin:
Jag blir dessutom en vidrig människa när jag är trött. Och trött har jag varit de senaste 15 månaderna :D mer eller mindre.

Jag märker ett samband med sömnen på dan, men då att han förmodligen sovit för länge. 1 1/2 timme är max. sen får jag gå och väcka honom annars verkar han ha vakenperiod på natten sen.
Trodde ett tag att det var som du beskrev; dålig dagsömn = dålig nattsömn och tvärtom, men igår sov han max 40 min i bilen på hela dan och inatt sov han hela natten tills makens klocka ringde halv sex. Därefter fick han komma in till oss och sov vidare till kvart över åtta.

Inatt har jag sovit! Wohooo! Inte sambon dock :o Vi resonerade som så att sonen sovit superbra på dan och är det någon natt vi skulle byta (så jag fick sova) så var det i natt. Sonen hade en "bra natt" med ca 1 timmes vakentid uppdelat på 45 min och sen 15 min i samband med välling och blöjbyte.

Får se hur det blir nu inatt. Han sov hyfsat på dan men lite för kort tyvärr. Sambon och jag har pratat ihop oss om att inte klappa på sonen på natten längre. Vi kramar om han står upp, lägger ner honom med orden "det är natt nu, då sover vi", lägger på täcket och låter honom vara. När han ställer sig upp och lever rövare så lägger vi honom ner igen osv osv osv. Känns som en ganska mild variant för att göra ett helbryt på han missrutin. Hoppas verkligen det funkar.
Pedagogen på öppna förskolan hade en teori om att han tycker att det är ganska gosigt när vi ligger och klappar på honom plus att när man väl slutar så vaknar han. Så länge han får närhet under dagen (och det får han verkligen) så ska han inte behöva bli klappad halva natten. Låter ganska logiskt i mina öron för på natten ska man ju sova. (Sorry alla samsovare, I´m not like you ;))

Mvh Miks

Bra råd :laugh: ni är inte de enda som tar ut frustration på varandra :grin: .

Skönt att höra!

Jag märker ett samband med sömnen på dan, men då att han förmodligen sovit för länge. 1 1/2 timme är max. sen får jag gå och väcka honom annars verkar han ha vakenperiod på natten sen.
Trodde ett tag att det var som du beskrev; dålig dagsömn = dålig nattsömn och tvärtom, men igår sov han max 40 min i bilen på hela dan och inatt sov han hela natten tills makens klocka ringde halv sex. Därefter fick han komma in till oss och sov vidare till kvart över åtta.

Det känns ju verkligen som det mest logiska! Skönt med en bra natt och lite sovmorron!

Mvh Miks

Skönt att höra! Att det går lite bättre. Jag tyckte förrut att det var jobbigt när han vaknade 1-3 gånger och somnade om direkt men då visste jag inte vad som skulle komma :grin:

Är det inte vid juletid som det blir ljusare och ljusare igen ;) Nää fy fanken så länge hoppas jag inte det tar! Tack för omtanken!

Mvh Miks

Det var ett mycket bra råd tycker jag :angel:

Här går det fortfarande sådär. Nattningen tar väl iofs mindre än hälften så lång tid sen vi började söva L i hans egna rum, och det är ju jätteskönt!! Men han kommer fortfarande in till oss varenda natt, somnar dock om direkt då.

I helgen hade vi barnvakt 2 nätter, och herregud så skönt det var!! Bästa helgen på läääänge... Och om 2 v har vi barnvakt en natt igen, längtar redan :p

/Snyggve - som är mycket beroende av sin sömn för att överleva dagen

Eller hur! Rådet hörde sambon på något morronprogram på radion (nu berättar jag i tredje hand så rätta mej om jag har fel) Det var något par som skulle få trillingar och hade gått på en föräldrautbildning för par med tvilling- och trillinggraviditeter. Kursledaren hade sagt att "ni kommer få ett helvete och för att klara av det så preskiberas allt man säger mellan 00-06" Skön kursledare säger jag!

Låter ju jättebra att nattningarna blivit lättare! Ni kanske ska ta det i en liten tvåstegsraket. Köra på så att nattningarna är västa drömmen för att sedan jobba på nätterna. Han kanske blir tryggare och tryggare i sin säng också. En liten undran, hur kommer det gå med magen med en liten sparkande L bredvid?

Det kanske någon som samsover kan svara på?

Mvh Miks / som lätt kunde sova mellan 20:00 och 11 dan efter innan sonen kom :D

Om man har en jättevild unge behöver man väl inte ligga med gravidmagen mot barnet?

Någon spark känns inte som det farligaste, dom ligger trots allt rätt skyddad =)

Jag sov lätt till 11 förr också :D Att vakna innan 10 var ju svinottan...

Det kommer nog gå bra med magen, Ludde ligger nämligen på tvären med huvudet vid sin pappa och fötterna i mitt ansikte :cool: Jätteskönt att vakna av en spark på näsan.

Cala: Fast hur skönt är det att ligga på samma håll hela natten? Min rygg skulle aldrig klara det.

Tja jag tror att det löser sig om man vill lösa det.

Alt är ju att man sover barn / pappa / mamma, barnet behöver ju inte sova i mitten. Alt att man har kuddar mellan sig och den roterande kickboxarn. Som jag skrev, vill man så löser det sig i dom allra flesta fall.

Det kommer nog gå bra med magen, Ludde ligger nämligen på tvären med huvudet vid sin pappa och fötterna i mitt ansikte :cool: Jätteskönt att vakna av en spark på näsan.

Cala: Fast hur skönt är det att ligga på samma håll hela natten? Min rygg skulle aldrig klara det.

Aaah skönt med näsblod mitt i natten ;)

Måste dela med mej lite. Sambon somnade i fotändan i natt efter 45 minuters vakan (vi har spjälsängen vid fotändan och vår säng är lika hög som spälsängens högsta staket) Sambon låg på rygg och vaknar av att sonen sopar till honom det hårdaste en liten 15 månaders kan med öppen handflata! Sambon klagar nu på blåtira :D

Mvh Miks

Tja jag tror att det löser sig om man vill lösa det.

Alt är ju att man sover barn / pappa / mamma, barnet behöver ju inte sova i mitten. Alt att man har kuddar mellan sig och den roterande kickboxarn. Som jag skrev, vill man så löser det sig i dom allra flesta fall.

Aah tänkte inte på barn / pappa / mamma! Kuddar känns lite mer tveksamt... Tack för svaret :)

Mvh Miks

Liknande trådar

Småbarn Hej, Önskar lite input här men om ni ska döma och ge kommentarer om hur taskigt det är att inte låta barnen sova med föräldrar kan ni...
Svar
17
· Visningar
1 062
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
2 075
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när... 2
Svar
23
· Visningar
1 164
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är... 2
Svar
23
· Visningar
1 993
Senast: G-uldlock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V