Sorkhål, hur få bort?

toughcookie

Trådstartare
Nu när vi flyttar kommer vi få tillgång till hur mkt mark som helst att stängsla in.
Det är gammal vall som legat i träda i gud vet hur många år.
Nu till frågan, det verkar helt underminerat av sorkhål = jag vågar inte släppa några hästar.
Finns det något sätt att bli av med dom FÖRUTOM att plöja och börja om?

Sv: Sorkhål, hur få bort?

Jag hade en sådan här tråd förra året, och jag har än mer sork hål i år..... inte kul.

Ett sätt är visst att lägga ut rutten fisk i hålen:o
men det innebär väl ändå bara att dem flyttar.

Jag har fått för mig att sorkar inte bygger bon i hagar där det går häst, men detstämmer inte här, för jag har en del även i de hagarna, fast inte alls lika mycket och nära staketet.

Ska följa tråden med nyfikenhet.

Vi körde med ringvält över åkrarna. Den är så tung att det pressar ihop hålen. Sorkarna har inte kommit tillbaka efter att vi släppt hästarna där.

Attans shit att det inte finns nån traktor på gården då:mad: .
Inte kul att ha nästan obegränsat med hagmark och inte kunna utnyttja den:cry: .
Äh, det måste lösa sig på nått sätt. ¨Får väl sätta gubben på att gräva för hand........

Sätt gubben i arbete!!:banana: Han vill väl inte få en begynnande gubbmage i unga år?! Det brukar fungera att fladdra med ögonfransarna och se lite hjälplös ut+ att fråga:Tycker inte du om mig längre?
Skämta bara! :D

Nikki o Fabian skrev:
Låna en traktor:idea:
Det vore ju en höjdare men blir lite svårt då vi ska flytta LÅÅÅÅNGT ut på vischan och inte känner en själ i närheten.
Tror inte att det är så många bönder som lånar ut sina traktorer till folk dom inte känner.
Om vi inte hittar nån lösning får vi ju försöka hyra in någon som kan göra jobbet. Men det är som sagt MYCKET mark så det lär ju kosta skjortan. Man ska ju helst ha råd med vettiga stängsel också även om markägaren har lovat att bistå med en del av den kostnaden.

Sorkarna trivs när gräset blir långt, i alla fall är det så hos oss.
När det är betat eller slaget så märks inget.

Vi vältar vallarna och ser till att hagarna blir regelbundet betade.
Trampar igen hålen så gott vi kan.

Bygg ett ytterstaket och släpp på hästarna bit för bit så du kan ha lite koll på hålen. Våra hål går inte rakt ned utan är en liten tunnel och det borde ju minska skaderisken för hästarna mycket.

toughcookie skrev:
Nu när vi flyttar kommer vi få tillgång till hur mkt mark som helst att stängsla in.
Det är gammal vall som legat i träda i gud vet hur många år.
Nu till frågan, det verkar helt underminerat av sorkhål = jag vågar inte släppa några hästar.
Finns det något sätt att bli av med dom FÖRUTOM att plöja och börja om?

bara-undrar om man inte kan prova med att göra som en av mina tidigare hästägare gjorde på sin egen sork äng.

Efter mkt brydderier och och en o annan pilsner så flög fan i kroppen på denne karl en sen Lördagskväll och han bestämde sig helt enkelt för att ta död på dom. Sagt och gjort, han tog ner sin hagelbössa från väggen och fyllde fickorna med patroner, vinglade ner för gårdsplanen och ut i hagen för att helt ursinnigt skjuta ner i alla sorkhål han kunde hitta i kvällsskymningen.

Hur många sorkar som dog vet vi än i dag inte men efter som detta skedde inom en av Sthlm.s fasionablaste förorter samt att detr för kvällen inte va folktomt så tog det inte lång tid innan Polisens insattsstyrka omringat hela hagen vilket endast korna som befann sig i hagen uppskattade.:rofl: :rofl:

Hehe, vore ju ett kul lördagsnöje men eftersom gårdsägarna har anknytning både till säpo och militären så kanske man kan be om en liten bomb eller låna ut marken som övningsfält en helg!!!Nä, allvarligt så skulle det kunna tänkas funka om det inte rörde sig om så oändligt mkt mark............

BIMM skrev:
Karbid i sorkhålen säger farfar.:confused:
I ALLA sorkhålen??
Eller räcker det med några per fält? Det fält som jag hade tänkt stängsta först hade väl 4-5 hål per kvadrat meter ungefär............

Ser att det är en gammal tråd.
Nu när jag ska stängsla in mina marker, upptäckte jag idag när jag gick omkring att det finns en massa sorkhål :cry:
Läste också DNs artikel fr 2004 om att lägga strömming i hålen.

Någon som testat detta? Kanske hinner jag få dem på flykten innan hästarna flyttar in... Men hålen då?
Är ringvält det enda som hjälper eller är det så att hålen ramlar ihop och marken plattar till sig själv?

Mycket tacksam för svar.
//Jezz

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 331
Senast: Edla
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 367
Senast: mamman
·
Foder & Strö Hej, Min ena häst är för överviktig för att släppa på bete vind för våg i sommar utan han kommer bredvid övriga och så ska han få...
Svar
7
· Visningar
1 122
Senast: Anna-Bella
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
775
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fodervärd
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10