Sova hela natten?

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare EmmaTruelove
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 108
  • Visningar Visningar 9 744
Sv: Sova hela natten?

Jag är faktiskt en av användarna på hennes hemsida...! ;) Omän inte så flitig numera. Hon har ju "medhjälpare" numera som svarar, i forumen, och dom är nog lite mildare tror jag.

Okej.
Det må hända att medhjälparna är mildare än Anna själv, men hon förespråkar en behandling av barn som jag tar starkt avstånd i från.

Vilken film är det ni tycker är så hemsk? Jag tycker själv att hon buffar för hårt!! Jag buffade min egen dotter, men mycket mjukt och milt. Hon vill än idag, vid snart 10 års ålder, bli buffad om hon känner sig eländig och inte kan sova. Men SÅ hårt som Anna buffar jag INTE!! Mer som ett mjukt knuffande, mycket mjukt...
Annars, som sagt, läste jag hennes Barnaboken innan jag nyss såg filmerna, och mycket i Barnaboken tycker jag är fenomenalt!

Ett utdrag från ett brev på Annas hemsida, ett barn som aldrig sovit hela nätter i sitt liv....

Tack, Laura, för sanningen!

Söndagen den 21 januari var det reportage om Alexander Biskop som gick i Malmska sjukhusets sömnskola. Alexander har lidit av sömnsvårigheter hela sitt liv och därför sökte vi hjälp vid sjukhuset. En reporter kom dit för att intervjua mig och skrev sedan helt felaktigt att vi hade provat Anna Wahlgrens Sova hela natten-kur med misslyckad utgång. Det var en omöjlighet, för jag hade aldrig hört om Anna Wahlgren eller Sova hela natten-kuren!

Jag ringde till Vasabladet flera gånger de följande dagarna för att göra en rättelse, men reportern svarade inte trots att jag lämnade ringbud. När jag så äntligen fick tag i reportern, som förklarade att det varit så mycket att göra och att telefonen varit försvunnen, fick jag höra att det var för sent att göra en rättelse.

Det förelåg inte heller något intresse att göra ett nytt uppföljningsreportage om hur det hade gått för Alexander.

Sjukhusets sömnskola misslyckades totalt ännu en gång, och när vi kom hem var hela familjen väldigt trött. Alexander vaknade nu klockan två på nätterna och sov knappt något mera efter det. Hemma kunde jag inte uträtta någonting, eftersom Alexander bara ville vara i famnen och gnällde hela tiden. Han slutade äta och det enda som gick ner var välling. Han sov maximalt nio timmar om dygnet, i korta snuttar. En morgon var jag så trött, att jag bara grät på sängkanten. Så hopplöst kändes det då jag inte kunde få mitt barn att sova.

Flera läsare reagerade efter att de läst om Alexander i tidningen, och på det viset fick vi höra om Sova hela natten-kuren (SHN). Jag trodde inte alls det skulle fungera! Vi hade redan provat så mycket. Av någon anledning hade jag bara inte stött på SHN, trots att jag läst på Internet om olika sömnskolor. Jag och Alexanders pappa var beredda att göra vad som helst för att vår son skulle sova – om vi så skulle ställa oss på huvudet i två veckor! Vi bestämde oss för att ge SHN en ärlig chans, även om det kändes som en utopi att Alexander skulle sova 12 timmars nätter.

Vi läste på och förberedde oss i några dagar. Vi förstod att attityden är avgörande – om inte föräldrarna är övertygade om att man sover nattetid, hur ska då barnet förstå det? Vi lärde oss att vår närvaro under natten stör barnet. Barnets gråt är ingen viljeyttring, det är frågor som kräver betryggande svar. Inget barn får lämnas gråtande och känna sig övergivet. I stället för att trafikera rummet där barnet sover ställer man sig på vakt utanför så att barnet kan somna – och somna om – på egen hand, förvissat om att inga faror hotar.

Och det ska vara roligt att gå och lägga sig! Varje dag avslutas med bus och skratt ända ner i sängen, där den lilla sedan somnar med ett leende på läpparna. Och lika glatt möter man sedan den nya dagen efter en lång och skön nattsömn! När barnet sover långa nätter sover det också skönt under dagen, eftersom sömn föder sömn.

Numera är vi en lycklig familj! Alexander sover 11-12 timmar på natten och 1 ½ timme på dagen. Vi följer alla de klara rutinerna, och det känns inte alls svårt. Tvärtom tycker jag att det ger dagarna en behaglig rytm. Alexander har slutat klänga på oss och vill inte heller vara i famnen hela tiden, utan upptäcker världen med egna lekar och äventyr.

Jag hoppas, att alla familjer som lider av sömnsvårigheter tar hjälp av Sova hela natten-kuren. Sömnen är så viktig för barnen och hela familjen - annars orkar man inte leva!

Laura Läppanen

Ja nu är ju inte buffning och stryka hand på ryggen något som AW kan tillskriva sig som något hon uppfunnit, men visst det fungerar jättebra på Ella också.

Jag tror att man får välja ut delar ur allt som sägs/skrivs och bygga ihop något som fungerar för ens egna barn. Farligheten med AW ligger ju i hennes otroligt bryska sätt att behandla barn och att alla ska behandlas lika. Är man en helt slut som mamma/pappa ( på gränsen till psykbryt ) kanske man helt enkelt gör som AW gör på filmerna ex :(

Hon har ju tagit bort den filmen som verkligen gav RAMASKRI för ungefär ett år sedan, tårar trillade på mig när jag såg hur hon behandlade ett litet spädbarn :-/. Som hon gjorde betedde sig på filmen så skulle jag inte säga att hennes metod är bättre än 5 minuters, jag anser att dom är lika hemska.

Fast jag skrev ju just precis att om man INTE tittar på filmerna etc, utan bara ser till "metoden" i stora drag tycker jag inte den verkar värre än t ex FMM. Jag har heller aldrig sagt att hon skulle ha uppfunnit buffning etc, och dessutom har jag inte provat någon metod alls i verkligheten. Jag håller fullkomligt med om att man inte ska behandla barn bryskt och elakt.

Faste det stämmer väl inte??? Här hos oss så avrådde de starkt från FMM på BVC

Här delar de ut skriftliga anvisningar om hur det går till om man berättar att man har ett barn som inte sover. Jag kastade anvisningarna i papperskorgen och är glad att Ls sömn rätade upp sig själv...

DOCK finns det väl en poäng med både FMM och andra sömnmetoder; Det är något att ta till för föräldrar som absolut inte orkar mer vakna nätter och skrik. Hellre en femminutersmetod eller Sova hela natten- kur än att någon förälder i utmattning och vanmakt skakar sitt barn så det skadas allvarligt eller liknande. De flesta har väl hört talas om Shaken Baby Symdrome :(... OBS att jag INTE menar att våldsamma och bryska metoder någonsin är OK, men kanske ändå hellre att barnet får skrika än att föräldrarna i frustration skadar det, om man drar det hela till sin spets.

Ja, det finns många solskenshistorier (ofta hårt sammanknutna med häcklande av sk "gosedjursföräldrar...) om SHN. Lika många misslyckanden i SHN har jag stött på genom mina dagar, samt några riktigt horribla fall av ren vanvård/misshandel (i all välmening). Jag har flera problem med SHN och skulle aldrig rekommendera den som första metod. I första hand för att den problematiserar barns naturliga sömnmönster och ger föräldrar helt käppraätt orealistiska förväntningar på barns sömn. I mina ögon är det inte i första hand barnet man ska ändra på när föräldern lider av sömnbrist.

Vi läste på och förberedde oss i några dagar. Vi förstod att attityden är avgörande – om inte föräldrarna är övertygade om att man sover nattetid, hur ska då barnet förstå det? Vi lärde oss att vår närvaro under natten stör barnet. Barnets gråt är ingen viljeyttring, det är frågor som kräver betryggande svar. Inget barn får lämnas gråtande och känna sig övergivet. I stället för att trafikera rummet där barnet sover ställer man sig på vakt utanför så att barnet kan somna – och somna om – på egen hand, förvissat om att inga faror hotar.

Först vill jag säga att det nog knappast är så att Anna lägger upp de som misslyckats eller avbrutit kuren på sin hemsida, tvärtom har hon tagit bort flera trådar som allmänheten tyckte var för hemska.

Sen det jag har fetstilat - om man som förälder har missat det från början kanske vilken "metod" som helst skulle funkat, bara föräldrarna visade att på natten sover man? Hur länge ska man stå och "bekräfta" med ett skrikande barn? Hur många gånger ska man ramsa och buffa innan man säger att "nä det här funkade inte på mitt barn"?

Båda mina barn har hatat att bli buffade, jag har provat men när det inte gav önskat resultat så provade jag något annat. Det som är skrämmande med Anna Wahlgren enligt mej är att hon är så kall och opersonlig i sitt hanterande av barnen. Det är som om hon försöker sopa bort en grekisk vildkatt från gatan för att den äter hennes sopor...

*kl*

Min dam, 7½ månad, sover hyfsat just nu. Det går upp och ner hela tiden. När hon var 2-3 månader sov hon lätt 8 timmar utan uppvak, för att sedan sova 15 minuter i stöten.
Senaste nätterna har hon sovit rätt bra, nappen måste fixas ibland. men hon äter ca 19-20, nästa vid 23, och sedan vid 5-6 på morgonen. Ibland äter hon inte alls vid 23, då äter hon något tidigare på morgonen.
När det är som värst med uppvak (somnar alltid fort om) är det skitjobbigt, men jag försöker tänka att det är en fas. Det som underlättar oerhört för mig är att sambon numer tar allt efter 6, så kan jag sova en timme eller två och han går upp med damen.

Som jag skrev senare i tråden, buffning, rutiner, gunga vagn, hålla hand, inte plocka upp är nog små handlingar som många föräldrar använder sig av.

Hennes metoder uppdelat är ju inga nyheter direkt och läser man bara boken så anar jag att det är som med alla andra böcker, man provar och väljer ut de handlingar som går hand i hand med hur man känner som föräldrar att man vill göra.
Det är just hur hon vill att man ska bete sig mot barnen som jag tycker är avskyvärt.
Hennes metoder i böckerna går ju att tolka så att det passar hur man är själv som förälder, men hon har ju utformat metoden så som hon visar på sin hemsida, det är själva tanken bakom metoden och då är den för mig lika SKIT som fmm.

Men återigen har man inte sett tanken bakom metoden och gör det på sitt betydligt mildare sätt som förälder, så ja då är det ju som jag skrev många delar som används mer flitigt.

Jag håller med dig, baby shaken syndrome är hemskt :/

Jag önskar bara att föräldrar som är utmattade skulle få bättre hjälp personligen, att dom fångades upp hos BVC istället för att surfa in på Anna W:s hemsida och kolla på hennes videos ..

Vilken film är det ni tycker är så hemsk? Jag tycker själv att hon buffar för hårt!! Jag buffade min egen dotter, men mycket mjukt och milt. Hon vill än idag, vid snart 10 års ålder, bli buffad om hon känner sig eländig och inte kan sova. Men SÅ hårt som Anna buffar jag INTE!! Mer som ett mjukt knuffande, mycket mjukt...
Annars, som sagt, läste jag hennes Barnaboken innan jag nyss såg filmerna, och mycket i Barnaboken tycker jag är fenomenalt!

Fast buffandet gör väl de flesta föräldrar även omedvetet, men att gå från buffande till det som AW gör tycker jag är en miljons skillnad :crazy:

jag har inte kollat filmerna och kan inget om detta buffande, men är det som att typ trumma ett par fingrar på rumpan på barnet? Det gjorde jag på Moa när hon var mindre, omedvetet, och hon somnade jämt av det.

Borde kanske kolla på filmerna istället, men vet inte om jag vill:crazy:

KL!

Förutom det hårda buffandet så förstår jag uppriktigt sagt inte hela kritiken här mot AW. Jag är INTE någon hundraprocentig lärjunge till hennes tankegångar, men jag tycker absolut inte att hon hanterar små bebisar känslokallt?!? Tvärtom, hennes motto är ju barnets bästa, inte de trötta föräldrarnas etc. Små barn ska njuta och njutas, säger hon ofta. Barn ska aldrig skrika i sin ensamhet, enligt AW, aldrig överges. Och barn ska känna sig behövda, den sociala tillhörigheten är en av de röda trådarna i hennes filosofi, och jag tror att världen skulle se bättre ut om alla barn kände sig behövda i sina familjer, att familjen skulle klara sig sämre utan dem.
Jag har varit en av användarna på hennes hemsida ganska länge, och fått flera svar på frågor, dels av henne själv, dels av hennes "medhjälpare" och jag har aldrig sett tillstymmelsen av hårda känslokalla metoder. Precis tvärtom!
Jag tycker personligen att hon buffar för hårt på filmen. Jag vet inte om jag skulle hålla ner mitt barn i vagnen med kraft. Jag tycker också att det är OK att bära sitt barn, något som AW avråder ifrån. Men - i övrigt tycker jag inte att jag hittar något negativt i hennes filosofi. Och jag är en riktig curlingmorsa, dessvärre...:o

Kolla in t ex filmen som heter ömma järngreppet. där säger hon flera gånger att man inte ska titta på barnet och så låtsas hon som om det regnar. Jag vet inte riktigt vad järngreppet innebär, ska man hålla fast barnet om det inte vill äta eller?

Hennes motto och det som står på hennes forum och i många trådar stämmer inte riktigt överens...

varför avråder hon från att bära barn?

Hon anser att det hindrar barnets självständighet och att de lär sig gå senare om man bär dem. Hon anser att man bara ska bära barn när de ska flyttas, vid matdags etc. Och där håller jag som sagt inte med. Hon har t.ex. sagt att en av anledningarna till att Eskimåerna inte har ett skriftspråk, KAN vara att deras barn alltid bärs omkring i sele istället för att gå själva vid späd ålder. Besynnerligt, tycker jag.
Men jag tycker ändå att Anna har otroligt mycket att ge, jag håller helt med henne om den sociala delaktigheten, om att små barn ska njuta och njutas, osv osv. De svar jag själv fått av henne och hennes medhjälpare har varit mycket kärleksfulla och kloka och utan minsta spår av kyla och barnafientlighet. Många som uttalar sig om AW (nu pratar jag inte om dig!:)) har ingen aning om hennes filosofi utan uttalar sig helt utan kunskap eller insikt om AW:s tankegångar. -Är det inte hon som låter barnen gråta med stängd dörr? tror många. Liksom att hon förespråkar 5-minutersmetoden, vilket hon alltså absolut inte gör. Ett barn får aldrig, enligt Anna, lämnas ensamt och skrikande.

Är det inte en väldigt överdriven uppståndelse runt AW?
Kvinnan anklagas av en grupp människor för att vara galen barnmisshandlare och i en annan grupp hittar vi människor som är helt lyriska och menar att hon räddat hela deras familj.
Sådana kontraster får iaf mig att undra vad som pågår.

För den som är nyfiken finns det en tråd som heter "Hur har det gått för Anna Vahlgrens (Barnaboken) egna barn?" på forumet Flashback, under "barn och familj".
Där svarar en av barnen Wahlgren på frågor.

En fråga, hur gjorde era föräldrar när ni var små:
Hur gamla var ni när ni fick sova i egen säng?
Praktiserades samsovning?
Hur gamla var ni när ni fick börja sova i eget rum?

Ett barn får aldrig, enligt Anna, lämnas ensamt och skrikande.

Detta är ett av problemen med SHN, som jag ser det. Det LÅTER ju så vettigt. Visst, har man ett barn som svarar bra på metoden, vilket säkert de allra flesta gör - dvs de gråter minimalt och sover hela nätter utan att vakna på kort tid - så känns det såklart också som en bra grej. Kanske nästan ett mirakel efter en lång tid av dålig sömn. Har man däremot ett barn som inte alls svarar bra på metoden, ja då tas hårdhandskarna fram, både gentemot barn och föräldrar. Då blir det lätt inte vettigt längre, och solen skiner definitivt inte på historien då. För en del jag konverserat med genom åren (min äldste son är 20 år) har metoden dessutom ställt till med kroniska problem. För att inte tala om hur många arma kvinnor som vill amma som jag hjälpt tillrätta efter att kuren sabbat deras mjölkproduktion.

Köper man pedagogiken, som nota bene inte har någon förankring i vare sig sömnförskning eller utvecklingspsykologi, visst. Så länge man inte bryter mot Svea Rikes lag för att tillämpa den. Har hängt flera år som lurkare (även medlem, sedermera bannad) på sömnforumet och det är inte ett fåtal gränsbalanseringar till lagbrott jag sett under den tiden.

Det låter som om du har erfarenhet (inte nödvändigtvis egen men via andra, vet inte vilken din yrkesverksamhet är?) som jag inte har och den respekterar jag. Jag bara läser hennes forum, hennes bok och funderar och tycker att mycket låter väldigt klokt. Samtidigt som jag samsovit i 3 år (!!), ammat i 4 (!!!!!) och kånkat och burit på en älskling i minst lika många år! :love:
Du menar att barn/människor fått men av hennes metoder?? Kan du berätta mera...?

Liknande trådar

Småbarn Hej, Önskar lite input här men om ni ska döma och ge kommentarer om hur taskigt det är att inte låta barnen sova med föräldrar kan ni...
Svar
17
· Visningar
1 093
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
2 095
Senast: Amha
·
Småbarn Sonen på snart 15 månader har inte att sova på sin favoritlista. Han sov bra de första två månaderna i sitt liv sedan hände något. Han... 2
Svar
23
· Visningar
1 662
Senast: Badger
·
Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 755
Senast: Bullen22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka