Bukefalos 28 år!

Sova middag eller ej

Status
Stängd för vidare inlägg.

Asa_S

Trådstartare
En kort fråga: Vi vill att dagmamman ska sluta lägga vår snart 2-årige son att sova middag, eftersom han sover så dåligt på natten (ligger vaken, vaknar flera gånger på natten, vaknar tidigt 5-5.30) men hon vägrar och säger att så små barn ska sova middag. Hemma har han sedan strax efter jul bara sovit middag i samband med sjukdom och det har fungerat bra. Vi vill gärna sova på nätterna, nu blir det ett fasligt spring vissa nätter eftersom hans storebror väcks och blir jättearg för att han inte kan sova.

Kort sagt blev dagmamman ganska otrevlig och av det hon sade kan jag bara dra slutsatsen att hon sk*ter i vilka konsekvenser hennes beslut får hos oss, hon lägger isäng honom, punkt slut. Och det klart han är trött, han sover ju inte på nätterna!

Suck. Är jag helt fel ute?
 
Sv: Sova middag eller ej

Nej du är inte fel ute.
Alla barn behöver inte sova mitt på dan, barn är individer.
Mina var tvungna annars blev dom tvärgnälliga, svägerskans fick inte sova efter kl 14 då sov dom inte alls på natten.
Det är säkertav ren bekvämlighet för dagmamman som hon säger så.
 
Sv: Sova middag eller ej

Jag tror många barn behöver sova i den åldern, men därmed inte sagt att ALLA barn behöver det. Min dotter sover inte heller på dagarna när hon är hemma, men på dagis så behöver hon sova för att orka hela dagarna. Det är jobbigare för dem små att vara på dagis/dagmamma en hel dag än hemma.

Jag tycker det är dåligt av dagmamman att inte ens vilja diskutera saken med dig. Om hon tycker att din son verkar trött och behöver sova så kanske ni kan börja med att införa en begränsning tex att hon väcker honom efter 30-40 min och ser om det funkar bättre eller om han måste sluta sova helt och hållet när han är där.
 
Jag hade tagit mina barn ifrån en sån otrevlig dagmamma. Det är väl ändå meningen att föräldrar och dagmamma (barnomsorg vilken det än må vara) ska samarbeta för barnens skull. Inte för ens egen bekvämlighet. Att dagmamman sk*ter i hur konsekvenserna blir för er föräldrar tycker jag visar på dåligt omdöme. Barn är individer och ska behandlas/bemötas därefter.

Den tid då jag arbetade in förskolan (barn mellan 1-4 år) var vi väldigt måna om att de rutiner vi hade på förskolan passade även i hemmet. Det vill säga, var det så att barnet hade svårt att sova på nätterna så begränsade vi deras sovtid till att börja med, man måste ju vara lyhörd som dagmamma eller barnskötare både för föräldrarnas och det lilla barnets skull.

Tack för ordet! :D
 
Sv: Sova middag eller ej

det finns inga "barn ska"....
Om ditt barn inte behöver sova middag när han är hemma, så behöver han det inte hos dagmamman heller... Och det är oerhört respektlöst va er dagmamma att ens tänka tanken att inte göra som ni ber henne detta fallet, anser jag!

När min första var liten (nyfödd typ) så sa en av mina förlästa kamrater att "så små barn SKA sova 23 timmar/dygn - varpå jag svarade att: "jag är ledsen, men mitt barn har inte läst den boken där det står skrivet"... :devil:
 
Sv: Sova middag eller ej

Allvarligt så har inte hon med det att göra! Om du önskar att barnet inte ska sova så är det hennes sak att acceptera. Funkar det inte så lär ni ju märka det och då kan ni ju ändra tillbaka.
 
Sv: Sova middag eller ej

Bara en liten parantes...

Det är oftast mycket intensivare för ett litet barn att vara hos dagmamma eller på dagis än att vara hemma med sina föräldrar.

Som fd dagispersonal kan jag säga att det inte är kul att sitta med små barn som somnar i dagissoffan medan de väntar på att bli hämtade pga av att deras föräldrar inte tycker att de ska sova middag.
 
Sv: Sova middag eller ej

På elins dagis gör de så att alla de "mindre" barnen, jag vet inte riktigt var gränsen går, jag tror att den är ganska flytande... Får följa med in och lägga sig och vila när det är sovdags. När de som brukar sova har somnat får de som inte somnat välja på att ligga kvar eller följa med fröken ut igen. Då har de ofta vilat 20 min och det kan vara det som behövs och behöver de sova så har de ofta somnat...
Sen har varje förälder gjort upp om barnet ska väckas eller om det får sova tills det vaknar. En av elins dagiskompisar skulle lätt kunna sova tre timmar i sträck på dagen, men det ger att hon somnar inte förrens vid tolv på natten hemma vilket inte är hållbart. Alltså väcks hon efter en timme och är lika glad och nöjd för det. Medans jag har sagt att om elin somnat så får hon sova så länge hon vill.

Numera är det väldigt sällan elin somnar på dagis men däremot är hon hel slut när hon kommer hem, och eftersom jag hämtar henne vid två så brukar hon få sova en timme om hon somnar. Men det innebär att det blir lite senare på kvällen istället men hellre det än en grining unge hela efm...

Men som sagt måste det vara ett samtal mellan förälder och barnomsorg för att det ska fungera på alla ställen.
 
Sv: Sova middag eller ej

mmm, på Vidars dagis satt det en lapp på vilrummet där alla de små (under 3år ) barnens sovtider stod. Typ "Bella 45 min"

Det var en lång rad med namn och lika många olika sovtider - och så en rad med "Vidar - tills han vaknar" :smirk:

De större barnen tog det lugnt under samma tid men sov inte.

Han däckade ofta i bilen minuterna innan man hann hem när han slutat sova på dan - och blev förstås tvärsur när man väckte :crazy:

Fortfarande kan han sova eller inte sova på dagen - men somnar bara i bil, eller om han är jättetrött, i vagn.

All sovtid tas tacksamt emot, han sover så lite ändå att han kan behöva en tupplur på dagen om det varit intensivt. Det jobbiga är när man är i ett läge att man måste väcka innan det gått en halvtimme :cry:

Nu lägger han sig före 21 men är ofta vaken i smyg och grejar tyst med något på rummet tills efter midnatt :p - och sedan igång före klockan 7 varje morgon, ibland halv sex :eek: (bebin somnar 02)

I hans fall spelar tuppluren på dagen ingen större roll för nattsömnen.

Men jag vet efter att ha överhört ett antal diskussioner på dagis att flera familjefrider hängde på att middagssömnen på dagis reglerades på 5 min när.

Så Asa_S - det är normalt att man gör upp sovtiderna efter föräldrarnas önskemål. Har du kvar samma dagmamma? :eek:
 
Sv: Sova middag eller ej

Silverkedjan skrev:
Så Asa_S - det är normalt att man gör upp sovtiderna efter föräldrarnas önskemål. Har du kvar samma dagmamma? :eek:

Ja, tyvärr. De alternativ jag är erbjuden ligger minst 2,5 mil åt fel håll enkel väg, och för att få byta kommun måste ärendet upp i nämnden, vilken har möte i juni nästa gång enligt dagmammans chef (låter iofs konstigt nu när jag tänker på det :confused: ). Jag har inga förhoppningar om att de kommer att bifalla, det är ju inte som att hon är alkoholist eller något...

Senaste gången jag pratade med hennes chef sade jag att nu får det faktiskt vara nog, detta tar för mycket energi, vi funderar på att lämna kommunen pga detta etc. Han har ju börjat vända på det så att detta skulle bero på min inställning och kommunikationsproblem etc, men då blev jag arg och frågade hur det kunde bero på min inställning att hon uppenbarligen fortfarande lämnar barn ensamma (sovande, dock, men ändå!) för att gå upp till sina föräldrar när han vid 2 tillfällen sagt att det var fixat, och hur han kunde tro att detta skulle bero på att jag saknar förtroende för henne. Sedan sa han inte så mycket mer, däremot ringde han aldrig tillbaka som vi kommit överens om (inte första gången).

Ang intensitetsnivån - visst kan den vara högre hos dagmamman. Nu är det ju så att tre av barnen hos henne är mina (snart 2, 4 resp 5,5), de övriga är en 1-åring och dagmammans 6-åriga dotter som är borta på 6-års. Därför har jag lite svårt att köpa det argumentet, men jag kan ju ha fel.

Han är ofta väldigt trött vid middagen, men piggnar till efteråt (alla barnen går och lägger sig vid 7-tiden) och brukar inte somna i bilen när jag hämtar, även om han inte sovit. Har han sovit under dagen är han en pratkvarn utan dess like vid middagen och är inte alls på humör att gå i säng, så det märks väldigt väl på honom om han sovit eller ej. Det grundläggande problemet med dagmamman tycks vara att hon absolut motsätter sig de delar av jobbet som innebär samförstånd med föräldrar, övervakande av säkerhet och fostran. Häromdagen hade 2-åringen varit på studsmattan (liten, låg) vilket jag inte riktigt tycker är lämpligt med tanke på ålderns outvecklade motorik, och en gång är ingen gång, men med tanke på att jag förstått att hon stundtals lämnar över ansvaret för övervakning på de äldre barnen (6 och 5,5) och själv är inne med den andra 1-åringen, så vet jag inte... Kan inte lita på henne då jag vid flera tillfällen kommit på henne att neka till sådant som jag själv vet har inträffat (tom om samtal vi haft). Hon har öht motsatt sig det mesta vi föräldrar efterfrågat och fortfarande vet vi inte vad vare sig hon eller kommunen står för i frågan om barnomsorgen. Det är verkligen "var nöjd - håll käften". Nu ska jag skriva upp hur han sover hemma och be sambon prata med henne så att hon skriver upp hur mycket han sover hos henne. Har gått så långt att jag inte ens törs ge henne feedback på de åtgärder hon talar om att hon gjort, då jag hela tiden är rädd att hon ska bli otrevlig. Om jag kommer tidigare från jobbet sitter jag hemma, utom synhåll från någon, tills det är dags att hämta barnen, eftersom jag fått skäll för att jag hämtat dem för tidigt (detta trots att jag förvarnat på morgonen samt ringt innan jag kommit!), det har hänt flera gånger att jag fått vänta tills hon tycker att barnen är färdiga hos henne innan jag kunnat få "överta" dem (inte i fråga om städning och undanplockning, alltså, utan hon håller dem kvar i aktiviteten när de vill ta undan sina saker för att åka hem) även om det är bara mina barn som håller på. Det är som om hon inte kan med att barnen faktiskt är mina och att hon inte är den enda i deras liv. Just nu har 2-åringen plötsligt kommit in i en period där han inte vill bli av/påklädd, han håller hysteriskt kvar i sina kläder, han vill inte ha på sig ytterkläderna när vi ska åka och imorse ville han inte gå in till henne utan stod bara och grinade nej och tryckte sig mot mina ben. Jag hoppas verkligen att det bara är ett normalt stadium, men känner inte igen det alls vare sig från honom, som alltid varit så positiv, eller från de andra barnen.

Sorry, nu blev det långt igen...
 
Sv: Sova middag eller ej

Jag tycker det låter som en mycket speciell dagmamma du har.

Men samtidigt så jobbar jag i förskolan och där sover alla våra 1-3 åringar, annars skulle dom inte orka, vissa 4 åringar sover också, men då är det föräldrarna som har önskat det.

Det är intensivt att vara på dagis, och hos dagmamma, vissa av våra 1 åringar sover 2 ggr per dag, för att orka med dagen.

Kan han inte vara inne i en period att han drömmer mycket, och att det händer mycket i hans kropp just nu som gör att han sover oroligt, och har svårt att somna och vaknar mycket.
 
Sv: Sova middag eller ej

Man måste också komma ihåg att barn som sover för litet också sover dåligt om natten.
Att vara pigg och utvilad under dagen gör att man blir mer harmonisk och sover bättre om natten.
Att utmattade barn skulle sova bättre, det fungerar inte.
En 2-åring måste inte sova middag, men den måste FÅ sova middag om den är trött.
Den är för liten för att tvingas till att vara vaken.
Och tiden när middags-sömnen inte längre behövs lika mycket som förut, den ÄR trasslig både om nätterna och dagarna.
Vi är där nu med vår 3-åring.
Bäst fungerar det dock för honom om han har lyckats att sova en stund tidigt på eftermiddagen.
Annars så somnar han ofta i bilen hem och så blir allt bara trassel efter det.
 
Sv: Sova middag eller ej

Jag skulle köpa detta resonemang rakt av, om det inte vore så uppenbart att hans pigga kvällar och tidiga morgnar så tydligt följde mönstret för hans sovande/icke sovande hos dagmamman. Det är också ganska tydligt att ju fler dagar i rad han sover hos dagmamman, desto mindre sover han på nätterna, det blir alltså ett etablerat sovmönster som jag helst inte vill ha. Att han är orolig på nätterna kan jag mycket väl tänka mig beror på att han hamnat i en ålder då dagens upplevelser lätt förvandlas till oroliga drömmar.

Jag har full förståelse för att han måste klara av sina dagar hos henne, men det är i det närmaste omöjligt för någon att ha en dialog med henne, då hon å det starkaste motsätter sig någon som helst inblandning från någon, så till den milda grad att hon inte ger någon som helst återkoppling ang barnens beteenden (tex fick jag reda på att mellansonen aldrig sitter stilla på sin stol vid matbordet först när han vickat över hennes köksstol som gick sönder i ryggstödet. Hemma sitter han alltid stilla och dittintills hade hon bara kunnat tala om hur oerhört bra bordsskick han har, men nu helt plötsligt sa hon att vi måste jobba jättemycket med detta hemma och ville dessutom att vi skulle betala stolen. Samma sak med dottern, där vi plötsligt fick slängt på oss att vi måste prata jättemycket hemma om det här att hon springer iväg och gömmer sig och jag stod som ett frågetecken eftersom jag aldrig varit med om detta och dagmamman inte nämnt det tidigare heller. Hur ska jag kunna ha något förtroende för någon som säger att allt är bra tills det händer något, och sedan är det vårat fel att barnen uppför sig på det sättet? Usch, det här är ju inte klokt :eek: )
 
Sv: Sova middag eller ej

Jag tycker mera att det verkar att vara ett problem ni har med dagmamman än ett problem runt sömnen.
Men jag skulle nog personligen ändå föredra att barnet sov hos en sådan dagmammam.
Det ger ju färre timmar då hon kan påverka barnet om det sover där.
Under sovtimmarna så är det ju inte under hennes påverkan.

Med en normal dagmamma så skulle jag försöka att få till en begränsning i sovtiden.
Men med denna så är det väl bara till att vara glad att du får tillbaka barnen hela och friska samt att hon inte har tappat bort dem.
 
Sv: Sova middag eller ej

Vet inte riktigt hur det skulle kunna fungera, vi kan ju inte betala någons lön på våra inkomster och det innebär att barnflickan måste försörja sig själv och då kan hon ju inte passa våra barn samtidigt..?
 
Sv: Sova middag eller ej

Synd att det inte går att lösa genom att alla barnen sover på dagarna hos henne och vi orkar vara vakna på nätterna hemma istället :idea:

De har varit friska i typ en vecka och nu har 2 blivit snuviga idag igen, den ena förmodligen med feber. Sambon berättade att hon varit ute utan utekläder i fredags när han hämtade dem. Men den andra var påklädd och han är ju också snuvig nu. Så inte vet jag. Men om jag måste vara där för att se till att mina barn sitter still vid bordet, väntar på sin tur, går på toaletten och har utekläder på sig, så är det ju ingen idé att ha någon dagmamma.
 
Sv: Sova middag eller ej

Men ni betalar ju en del till dagmamman?

99% av au pairer får ersättning på ungefär samma nivå som tre dagisplatser - vi räknade på det en gång och kom fram till att det skulle vara lönsamt för ETT barn (sparade dagisresor) om vi också tog emot någon på det viset.

Men jag ville anställa på vanligt sätt helt vitt och då skulle det kosta en månadslön, typ :crazy: Fast till och med på skattemyndigheten sa de att de kände inte till någon som gjorde så :o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Vi håller på bryta ihop lite halvt här hemma då vår snart 2 år gamla son sover så dåligt om natten alltför ofta. Handlar om att han...
Svar
12
· Visningar
1 355
Senast: cherie
·
Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 865
Senast: Hazel
·
Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 166
Senast: _Taggis_
·
Småbarn Det är så att mitt barn sedan några månader tillbaka vaknar efter 5 timmar sömn och kan inte somna om för hen har så mycket ryckningar...
Svar
10
· Visningar
4 582
Senast: Sophia988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp