Sover inte på förskolan

Aslan

Trådstartare
Sonen har tidigare gått hos dagmamma men av olika anledningar så har vi nu bytt till kommunal förskola. Bytet har gått över förväntat och sonen verkar trivas super. Förutom sovandet..

Han somnade på madrass med dom andra barnen under inskolningen utan några som helst problem och sov lite drygt en timme. Det är precis lagom för att han ska orka med dagen men ändå kunna somna på kvällen i rimlig tid. Men nu helt plötsligt så vägrar han sova. Det har hållt i sig hela jäkla veckan, och eftermiddagarna har varit sååå dryga. Han slocknar på tre röda så fort vi sätter oss i bilen och jag slår vad om att inte ens en hel underhållnings orkester skulle kunna hålla han vaken. Så han sover hela vägen hem och är sen skitsur och arg hela eftermiddagen och kvällen. På förskolan har dom testat allt, dom har testat både med och utan musik, lägga han själv i ett rum, testat resesäng, vagn ect ect. Han är lixom enda barnet på avdelningen som inte sover så jag tror verkligen att dom försöker och vill att han sover. Dom ger han tid också, nu sist hade en av pedagogerna legat en timme med honom. Han ligger tyst och lugnt på madrassen men somnar bara inte. Det är så frustrerande då vi ändå upplever att han behöver sova den där timmen för att orka med när han kommer hem. På förskolan är han pigg och glad och igång så där märks det inte av alls, men sen går han inte så långa dagar heller. Han går i regel 9-15 dom flesta utav dagarna. Nu när jag hämtade idag så ville dom att vi skulle testa att lämna han tidigare, runt 7.30 istället nästa vecka så att han kanske skulle hinna bli ”riktigt” trött tills vilan.
Jag tycker dock det känns tråkigt då jag tycker det är så skönt att vi slipper stressa upp och iväg på morgonen. Jag värdesätter våra mysiga mornar med sovmorgon och att kunna sitta och äta frukost i lugn och ro och ta det i våran egen takt. Men jag värdesätter också att kunna ha drägliga eftermiddagar istället för gråt och tandagnisslan fram tills läggdags..
när börjar barn sluta sova på dagen? Han sover ju hemma på dagen. Finns det någon som varit med om liknande där det släppte? Och om inte, hur gick det??
 
Tycker som ovanstående. Ge det lite tid till att börja med.

Sen kan idén om att börja tidigare faktiskt vara värd att testa. Just för att få bättre harmoni i vardagen.

Min iår sexåring sover ibland fortfarande på dagen. Femåringen sover oftast alltid, men han behöver det av olika orsaker. De går dock fullånga dagar.
 
Det är säkert jättemycket i huvudet på barnet samtidigt som tryggheten kanske inte hunnit infinna sig. Ge det tid så tror jag det löser sig automatiskt. Eller eventuellt låta barnet börja lite tidigare ett tag tills rutinen sitter.
 
Som svar på frågan när de slutar sova på förskolan så är det nog väldigt olika, vår son som nyss fyllt fyra år vill göra det fortfarande. Har för mig att det var lite knöligt när han bytte avdelning sist men han kom snabbt in i det igen :)
 
Om bytet skedde relativt nyss och problemet bara har varit en vecka skulle jag ta det lugnt.

Håller med! Om det fungerat hos dagmamman tidigare så kommer det säkert på förskolan också.

För mina barn har det aldrig fungerat att sova på förskolan, men när de varit i de åldrar som det varit känsligt orkesmässigt har vi haft möjlighet att anpassa vistelsetiderna (en fick komma hem och sova, två hade slutat dagsova innan de började förskolan men behövde komma hem och ta det lugnt).
 
Mitt barn började på förskolan som 2 åring och sov aldrig samtidigt som de andra. Hon kom aldrig till ro där. Så hon fick vara upp med de större barnen som inte sov. Vissa dagar om hon var jättetrött på eftermiddagen lät de henne sova utomhus i vagn när de andra lekte på gården.
 
Mitt barn slutade sova på föris vid typ 2,5års ålder för att den börja sova igen vid 3års ålder. Nu vid 4års ålder sover hon ibland men oftast inte. Vissa dagar är hon jättetrött när vi kommer hem och somnar i soffan men då får det bra så. Det går över. Skulle aldrig lämna henne så tidigt som 7.30 om jag inte hade något jobbrelaterat behov av det. Värdesätter min tid med henne mer än så och skulle inte vilja stressa mer än vad man redan gör på morgonen.
 
Tror det är väldigt olika på när barn slutar med sin vila på dagen. Kan ju vara så att det tar lite tid att komma in i det nya och att det blir lättare att somna när det gått till sig.

Jag hade kanske inte velat ändra så mycket mer på rutinerna än vad ni redan gjort. Är ju ganska stort för småbarn att byta miljö så. Somna han utan problem hos sin dagmamma?

Kanske ni kan göra någon aktivitet hemma på morgonen istället, som "tar lite energi" menar ja, om det är så att han ska bli trött? Vi brukar bygga hinderbana av soffan/cykla till dagis/dansa till musik för att få ut lite energi :)
 
De handlar nog till stora delar om omställningen till en ny miljö och otrygghet innan barnet funnit sig igen i den nya situationen. Skulle inte lämna tidigare utan bara vänta och se om de blir bättre om ett tag när barnet känner sina nya pedagoger ordentligt.
Möt flertalet barn nu som nyligen blivit inskolade på förskolan som har svårt att somna allt från 1 års ålder upp till lite äldre barn. Men enligt de pedagoger jag talat med så har de oftast fungerat bra till slut när de känner sig trygga och hemma i miljön. / Förskollärarstudent.
 
Min äldsta slutade sova på förskolan runt 2,5 år.
yngre tror jag var ca 3 år
Det var omöjligt att få dem att sova, de låg i vagnen men somnade inte.
 
Min äldsta började i storbarnsgrupp där de inte sov när han var 2,5. Han hade behövt vilan tills han var iaf 4 (sov middag hemma på helgen). Vår lilla slutade sova middag hemma vid 1,5. Sov dock på förskolan vilket innebar att hon somnade vid ett på natten sen 🙄
 
Pedagogerna får han ännu inte att sova och dom upplever nu att han stör dom andra barnen när han ligger där inne och pratar. Han får nu vara med på läsvilan i vagn, men somnar inte där heller. Vi har testat att väcka han tidigare också, vilket inte heller har fungerat. Det är så frustrerande och framförallt tråkigt! Vi har INGEN som helst kvalitetstid med sonen, han är som en urvriden trasa när han kommer hem så att hitta på något eller bara som en sån liten grej att gå ut på trädgården en stund blir bara kaos, tårar och gråt. Jag funderar på hur vi ska kunna göra för att det ska bli bra för alla.

Om han nu inte kan sova på förskolan så tänker jag att han borde sova minst 12h varje natt. Och då kanske håller ihop lite bättre på eftermiddagen. Problemet är då bilturen hem.. det tar ca 30 min enkel väg hem, och så ska brorsan hämtas på fritids också, så säg 40 min. Hade han inte sovit där i bilen så hade han nog gått att få i säng så han somnade i tid för att kunna få ihop dom där timmarna på natten som han så väl behöver. Brorsan kommer ut själv då vi inte får gå in och hämta pgr av rådande omständigheter. Den tiden sover han i bilen också. Jag kan omöjligt hålla han vaken samtidigt som jag kör då han behöver mer underhållning än vad som är lämpligt just då. Brorsan är inte tillräckligt rolig han heller.. Padda/skärm har jag testat, han somnar. Ljudbok och musik lika så. Leka enklare lekar funkade inte heller. Sen tar min fantasi stopp. Det ska ändå vara något som är säkert under en bilfärd. Hur hade ni gjort? Hur hade ni inte gjort? Bytt tider, flyttat om något? Hjälp mig tänka!

Jag har rullande schema enligt:
V1. Jobbar dygn Tors-fre
V.2 Jobbar dygn tis-ons, fre -lör, Sön-Mån
V.3 Jobbar dygn Tors-fre
V.4 Jobbar dygn Tis-ons, Lör-Sön

Där emellan så studerar jag på universitetet 75% distans. Så jag behöver ca 4-5 timmar studietid/ dag. Jag har ej möjlighet att studera kvällstid mer än någon dag/vecka..

Hur hade ni lagt upp det? Dom dagarna jag jobbar dygn går jag på 14-9 på vardagar och 9-9 på helger. Sambon hämtar tidigast 16 och behöver lämna senast 8 utifrån sina arbetstider.
 
Bil är ju en elak faktor ngt så jävulskt. Sövande och barns favoritsätt att hålla sig vakenr ju oftast rörelse går inte heller.

30 minuter är ju rätt länge också kan ngt att äta fungera? Typ frukt?
 
Jag gillar inte riktigt tanken på att äta något med bitar under färd i bil, det känns inte så säkert.. Men vi har testat med klemmis, och det funkade inte det heller 😅

Hade en diskussion med en av pedagogerna idag som försiktigt menade på att det kanske är dags för han att sluta sova på dagen, just eftersom det verkligen inte går och han visar inga som helst tecken på trötthet under tiden han är där. Men jag förklarade läget hemma men då trodde hon att det var en övergångsperiod som kunde vara jobbig bara. Jag är nog av en annan åsikt. Jag tror seriöst han behöver sova. Han är SÅ mycket trevligare att ha och göra med resten av eftermiddagen/kvällen. Och eftersom han verkligen tvärdäckar stenhårt i bilen och knappt vaknar när jag tar ut honom som i normala fall är så lättväckt att vi knappt kan vända oss i sängen på andra sidan väggen späder på min magkänsla ytterligare om att ett sömnbehov föreligger..
 
Min dotter började på förskolan vid 2 års ålder och sov aldrig där. Jo, ibland slocknade hon i vagnen på eftermiddagen när de andra lekte men aldrig när de andra sov. Hemma sov hon fortfarande middag. Det som gjorde att det funkade var att vi justerat våra arbetstider så vi var lediga en dag var så hon behövde bara vara på förskolan 3 dagar i veckan. De 3 dagarna funkade det att inte sova på dagen för de andra 4 gjorde hon det. Kan ni göra en sån justering av era arbetstider?
 
Jag gillar inte riktigt tanken på att äta något med bitar under färd i bil, det känns inte så säkert.. Men vi har testat med klemmis, och det funkade inte det heller 😅

Hade en diskussion med en av pedagogerna idag som försiktigt menade på att det kanske är dags för han att sluta sova på dagen, just eftersom det verkligen inte går och han visar inga som helst tecken på trötthet under tiden han är där. Men jag förklarade läget hemma men då trodde hon att det var en övergångsperiod som kunde vara jobbig bara. Jag är nog av en annan åsikt. Jag tror seriöst han behöver sova. Han är SÅ mycket trevligare att ha och göra med resten av eftermiddagen/kvällen. Och eftersom han verkligen tvärdäckar stenhårt i bilen och knappt vaknar när jag tar ut honom som i normala fall är så lättväckt att vi knappt kan vända oss i sängen på andra sidan väggen späder på min magkänsla ytterligare om att ett sömnbehov föreligger..
Hur gammal är han?
Jag håller med förskolläraren om att det är en övergångsperiod. Dock har man ju som förälder bäst koll men somnar de inte på förskolan är det ju svårt att tvinga dem. Vi hade mkt kortare biltur hem ca 10 minuter så det var ju en stor skillnad.
 
Jag gillar inte riktigt tanken på att äta något med bitar under färd i bil, det känns inte så säkert.. Men vi har testat med klemmis, och det funkade inte det heller 😅

Hade en diskussion med en av pedagogerna idag som försiktigt menade på att det kanske är dags för han att sluta sova på dagen, just eftersom det verkligen inte går och han visar inga som helst tecken på trötthet under tiden han är där. Men jag förklarade läget hemma men då trodde hon att det var en övergångsperiod som kunde vara jobbig bara. Jag är nog av en annan åsikt. Jag tror seriöst han behöver sova. Han är SÅ mycket trevligare att ha och göra med resten av eftermiddagen/kvällen. Och eftersom han verkligen tvärdäckar stenhårt i bilen och knappt vaknar när jag tar ut honom som i normala fall är så lättväckt att vi knappt kan vända oss i sängen på andra sidan väggen späder på min magkänsla ytterligare om att ett sömnbehov föreligger..
Mina barn har haft en tydlig skillnad mellan nattsömn och dagsömn. När de sovit på det där sättet du beskriver - sover hårt, blir helt förstörda/man kan inte göra någonting efter att de vaknat, så har det varit ett tecken på att de sovit nattsömn (även om den råkat infalla på dagen). Då har det varit dags att ta bort dagsömnen, men i gengäld har de fått lägga sig riktigt tidigt. Minns när en av dem somnade vid 15... och sov sedan till 05. De sov ju inte så länge varje natt, men genom att lägga sig riktigt tidigt vissa kvällar räckte orken bättre andra dagar. Har du övervägt att låta honom fortsätta sova istället för att väcka efter hemfärd? (Om jag fattat rätt att det är runt 16 ni hämtar)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 392
Senast: G-uldlock
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 003
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 211
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 260

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp