Sovrutiner för bebisar

Ireland

Trådstartare
Ni som har bebis från nyfödd till ett par månader, har ni fått ihop nån bra sovrutin? Hur mycket sover bebisen på natten? På dagen?

Hur har ni gjort för att få rutin på det?

Min dotter som är snart 2 månader, somnar vid 21 ofta i vår famn i soffan (oftast lägger vi henne när vi ser att hon börjar bli trött, men ibland bara slocknar hon väldigt fort), sen vaknar hon vid 23-00 och vill ha mer mat, sen sover hon oftast tills mitt alarm ringer kl 05.30, då lägger jag henne i sängen hos pappa och så går jag ut o ger hästarna frukost och när jag kommer in så ammar jag henne i sängen och så brukar hon sova med oss i sängen (eftersom jag med somnar när jag ammar henne) och sen vaknar hon när pappa går upp till jobbet kl 8. Då går vi upp och hon ligger i babygymmet en timme ungefär, sen ammar jag i soffan rätt länge.
Sen brukar hon somna vid 13 tiden och kan sova allt från 2 timmar till 4-5 timmar.. Sen är hon vaken och pigg lagom tills pappa kommer hem från jobbet =)

Detta kan klart skifta från dag till dag, ibland kan hon sova n hel dag och bara vakna ibland för att äta lite. Och ibland slumrar hon bara 10-15 min på dagen..

Har inte haft några sovrutiner än, mer än att vi byter till pyamas och att det är lite mörkare på kvällen.

Sv: Sovrutiner för bebisar

Tycker du har fantastiska rutiner för att ha en så liten! Mitt kryp är 5 månader och vi är inte i närheten av såna rutiner...

Han och jag går och lägger oss vid 20.30 och ammar, sen somnar både han och jag rel snabbt. Sen ammas han allt från en gång till tre gånger per natt beroende på hur han sover. Han var varit mkt förkyld på slutet och då sover han väldigt oroligt och kan vakna och vara ledsen.

Ca 07.00 vaknar vi och går upp. Sen sover han ca 45 min vid 9.00 och sen två perioder på 1-1,5 timmer på fm och em. Sen brukar han sova en kortis vid 18.30-tiden. Därefter är det pyjamas på och blöjbyte och sen dags för sängen igen! Ibland badar/duschar vi innan läggdags men inte varje dag!

Har aldrig riktigt fattat vad som är så fantastiskt med rutiner, men bebisen har av sig själv skaffat sig vissa vanor.

Vår bebis är fyra månader ungefär, och somnar mellan sex och halv nio på kvällen, lite beroende på hur mycket och när det har sovits på dagen. Vaknar varannan eller möjligen var tredje timme på natten för att äta, ibland varje, det är lite olika. Vaknar för dagen mellan sex och halv nio på morgonen, beroende på hur natten varit och hur sent det blev kvällen innan. På dagen brukar det bli två-tre tupplurar på runt en halvtimme, fördelade på den vakna tiden.

Ibland kan det gå några dagar med nästan samma tider, eller rent av en vecka, men så blir de annorlunda igen.

Vi vuxna äter och sover ju inte heller exakt samma tider varje dag, så jag tycker det är rätt skönt att ha en bebis som inte följer klockan slaviskt.

Ja det går klart i perioder så jag föväntar mig inte att hon ska sova såhär hela tiden.. Och vissa dagar sover hon hela tiden, även på natten, och ibland känns det som hon är vaken i två dygn. Men oftast ser det ut såhär. Sen spelar det stor roll vad vi gjort på dagen med, om hon åkt bil sent på eftermiddagen/kvällen så sover hon gärna då, eller om vi är hos mormor så hålls hon lätt vaken där tills vi åker hem och då blir det ju ofta sent.

Det är rätt skönt att det inte är prick på klockslaget varje dag som hon sover, för alla dagar ser inte likadana ut här hemma heller, men jag är glad hon inte är uppe hela nätterna i alla fall.

finns öht inga rutiner på dagtid för våren lille, han sover när de passar honom...
dock så sover han faktiskt hela nätterna sen 1 månad tillbaka! :)

stora killen är 20 månader och han sover 1½h efter lunch. och är lite strulig nattetid periodvis...

+ 1 på att inte förstå tjusningen med jättestrikta rutiner.

I början blev det som det blev, hon sov när hon var trött och åt när hon var hungrig. Nu har vi lagom rutin där vi lägger henne när hon är trött och ger henne mat när hon är hungrig :D ( men det sker ungefär vid samma tider +- 1 -2 h )

Shit vilka rutiner!!

Så har jag inte haft det med nån av mina små. Då har det skiftat hej vilt varje dag. För det första har båda två ammat minst varannan timme dygnet runt de första 5-6 månaderna. Nattetid har dom inte sovit i närheten av din, de första månaderna har det även där skiftat väldigt mkt när dom somnat på kvällen/natten sen vissa nätter var det mkt vaket andra mindre. Men så tidigt sov dom ALDRIG så länge. Sen dagtid skiftade även sovandet. Det var inte förrän framåt 6-12 månader som det blev mer struktur på det.

Med nr 1 försökte vi få till rutiner onödigt tidigt. Det skapade bara stress för oss och man kände sig misslyckad. Med nr 2 fick allt bara flyta på så som det funkade. Idag är han 1 år och 7 månader och somnar kl 19.30 på kvällen oftast, sover ibland hela nätter i sin säng och ibland vaknar han och får sova hos oss. Sen är det morgon mellan 6-7.
Skulle jag fått ett barn till hade jag försökt rätta mig efter det så gott det går. Var mkt behändigare för oss alla måste jag säga.

Sonen som nu är 5 månader har sedan 1,5 månad skaffat sig en dygnsrytm själv.
Vaknar mellan 8-9.30. Äter en timme efter han vaknat. 10-10.30 sover han ca 2 timmar och äter en stund efter han vaknat.
Vid 15.30 äter han. Sedan sover han 1 timme ungefär.
Pyjamas och mat vid 19. Sedan somnar han i sin säng.
Vid 22 brukar han vakna och äta igen. Sedan sover han hela natten i sin säng.

Han är lite lurig och säger inte till när han är hungrig så man behöver ha koll på när han åt senast. För honom funkar det bra att ha någorlunda rutiner. Om målet vid 15.30 blir närmare 16.30-17 så äter han sämre vid 19 tiden och då sover han oroligt på kvällen.

När dotter var liten så hade vi inga rutiner alls, vilket funkade bäst för henne. :)

Vi hade hjälp av en riktig proffsnanny när Selma var en vecka gammal. Jag mådde väldigt dåligt efter en tuff grav som slutade med ett akut kejsarsnitt som inte ville läka ihop ordentligt, då min sambo inte kan ta ledigt då han har egen firma och ingen annan i vår närhet kunde ställa upp och hjälpa till, så var min pappa fantastisk snäll som ordnade det.

Det första Fiona gjorde var att sätta matrutiner. Jag fick aldrig igång amningen, utan pumpade ut mjölk i 3 månader samt gav ersättning som sista mål. 7, 11, 15, 19 och 23 var Selmas tider. Efter en vecka med de här rutinerna så sov hon hela nätter, utan något nattmål. Hon kunde sova från 21, väckning med ny blöja och kvällsmat, till 10-11 på morgonen, så då blev hon utan morgonmål eller förskjutet mål.

På dagarna hade vi inga riktiga rutiner. Jag hade inga inrutade dagar, det var en del läkarbesök, har två hundar som skulle rastas, två hästar som skulle ha foder och vatten varje dag osv. Fiona fick göra allt tungt och så då var jag och Selma mest med och pekade. Det blev även mycket promenader ute, dels för att Fiona fell in lööööve med Sverige. Hon kommer från Skottland och efter att ha bott på svenska landsbygden med oss så vill hon flytta hit. :) och sen så höll vi på att flytta och renovera vårt hus, så det blev mycket hattande fram och tillbaka. Inne låg hon i sitt gym, satt i sin babysitter, tittade på E! i soffan med oss, låg i sin säng med en massa leksaker och sprattlade. Men vi hade inga rutiner för när vissa saker skulle göras eller när hon skulle sova, det får hon fortfarande sätta själv.

Det vi har ändrat idag, när hon är 6 månader är hennes mattider. Hon får frukost 8, antingen gröt eller välling, lunch mellan 11-12, beroende på vad jag gör, mellis kl 15 och middag mellan 18-19, beroende på vad vi gör och sen är det nattning kl 20.00 och så sover hon till 7-8. Vi har haft henne i egen säng sen hon var 2 månader och hon sover mycket bättre och lugnare sen vi började med det. Snart tänkte vi flytta över henne till hennes rum, men jag har svårt att skilja mig från henne. :o :love:

Min jänta är 10 månader, alltså snart ingen bebis längre.
Käkar välling kl 19, ammar kl 23, 3 och 6. Går upp och äter frukost kl.8
Första 2-3 månaderna åt hon varannan timme, dygnet runt.
På dagen sover hon mellan 10-12 ungefär, sen är hon vaken till 19, de är ibland hon kan somna i bilen.

Storebror var helt tvärt om, när han var 2 veckor började han sova hela nätter och man började få in hans rutiner.

Här är det helt rutinlöst men Vidar har skaffat sig egna vanor som han verkar följa hittills. Han ammar mkt på kvällen och somnar kring 22-23, sedan brukar han amma kring halvtvåsnåret och sover till 8-9 då han vill äta igen. Sedan sover vi en timme till om jag är trött, annars går vi upp. Efter frukost och lite allmänt stök åker vi till stallet och då sover han igen. Hämtar tjejerna, käkar mellis och då blir det oftast en till sömnperiod innan middagen och sedan är det fullt halloj igen.

Hitills har bebben (precis som resten av familjen) visat sig vara en klar kvällsbebis, jag håller tummarna för att det håller i sig!:D

Vidar spenderar knappt någon tid alls i babygymmet, han spanar på sina storasystrar eller sitter/ligger hos oss föräldrar.

Liknande trådar

Småbarn Sonen på snart 15 månader har inte att sova på sin favoritlista. Han sov bra de första två månaderna i sitt liv sedan hände något. Han... 2
Svar
23
· Visningar
1 620
Senast: Badger
·
Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
2 079
Senast: Amha
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
695
Senast: Bufera
·
Gravid - 1år Kommer ofta upp mat igen när vi lägger ner bebis, trots att vi matat mer upprätt, tagit pauser för att rapa mitt i måltiderna, och...
Svar
1
· Visningar
430
Senast: falukorw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31