Sovtider 2.5-3åringar

taccotad

Trådstartare
Hur sover era? Vår är jättetrött vid 19 på kvällen och somnar då för att sedan tycka det är morgon kl 4-5. Vilket i sin tur leder till att han är trött vid lunchtid och ibland däckar han och vill bara sovasovasova.

Han har i nästan 3 månader sovit 19-06 eller om han vaknat tidigare har han kommit till oss och somnat om. Men nu kör han på sitt gamla vanliga igen...

Tror ni det kan hjälpa att lägga honom senare? De gånger han lagt sig senare har han ändå vaknat 4-5tiden.

Sv: Sovtider 2.5-3åringar

Oftast så sover min 2,5-åring mellan 18.30 - 05.30.
Någon dag i veckan så vill han sova middag på dagis, men det rör sig om ca 30 minuter. OM han sover längre på dagen så får han svårt att somna på kvällen, då kan det ta upp till 30 minuter innan han somnar mot normala 5 minuter :crazy:....
Dom flesta dagar så sover han inte alls på dagen.

Senast ändrad:

Jim 2,5 år sover 19-06 de flesta dagar kan variera med en halvtimme åt vardera håll, men sover inte middag på dagen. Det är tufft att hålla honom vaken på eftermiddagen, man får inte promenera med vagnen, eller åka bil och buss. Men han håller sig vaken och sover bra på natten!

Min minsta fyller 3 idag!:love:

Vi lägger honom runt 19.15-19.30 och han vaknar mellan 6-6.30. På vintern vaknar han tidigare runt 5.30-6.

Han börjar bli jättetrött redan vid 10 tiden. Lägger sej för att sova middag vid 12-13 och sover mellan 1-2 timmar.

Vår dotter som är knappt 2,5 somnar vid 20 och vaknar mellan 06 och 07. Sover 1,5 timme på dagen. Lägger hon sig 21 eller 22 (vilket har skett vid några tillfällen när vi varit bortbjudna) så vaknar hon samma tid eller ännu tidigare... Så jag är inte säker på att senare läggning fungerar, möjligtvis om ni kör på en period...

Vår dotter somnade förut vid 19 och vaknade då 05-06 så för oss har det i längden inneburit senare morgnar, men vi har inte flyttat läggningen med "flit" - utan det har berott på att hon blivit svårare och svårare att lägga och därmed somnar senare. Tror inte det gav senare morgnar i början utan det har kommit med tiden.

De säger att det tar ca 2 veckor att rubba sömncykeln, d.v.s. innan han börjar sova längre på morgonen efter att ha lagt sig senare.

Vi stiger upp kring 7.30 och våra snart 4-åringar lägger sig vid 20.30. På helgerna brukar de sova en stund på dagen men sällan under veckodagar.

På helgerna får de vara vakna längre och sover då längre på morgnarna, brukar vakna kring 9.

Vikke tvärsomnar kl 19 och vaknar kring 7 dagen därpå. Han har precis slutat sova middag på förskolan, men han sover nästan alltid en halvtimme i vagnen vid tretiden då jag hämtar honom.

Lägger vi Vikke senare än kl 19 vaknar han ändå vid 7-tiden på morgonen.

Ja jag har hört det också så vi gör ett försök. Att barn vaknar tidigt är ju inget konstigt men redan kl 4 känns lite väl tidigt...

Ganska intresserant att se hur andra sover! Nu ska jag hålla honom vaken om dagarna och lägga honom senare så får vi hoppas på förändring. Just nu är han jättetrött och gnällig och jag sitter och ammar lillebror här händer inget kul enligt honom...

Sebbe fyller 3 år i september, och sover rätt länge. Får han själv bestämma så sover han mellan 20-08:30 ungefär. Behöver jag iväg så han måste börja på dagis vid 8, får jag tvinga upp honom vid 7-tiden.
I snitt behöver han sova middag på dagis 2-3 dagar i veckan, och då sover han i 30 min-1 timme.

Dom dagar det är gäster här, eller vi är iväg, så kan han hålla sig vaken till 22-23, och han brukar sova någon timme längre på morgonen då om han får chans till det.

Vaknar aldrig till under natten, och somnar själv i sitt rum varje kväll.

Våran tjej (prick 3 år) lägger sig mellan 19.30-20.00 varje kväll.
Sover hela natten tills jag väcker henne vid 07 på vardagarna, på helgerna sover hon till 09.
Hon sover inget på dagarna men om hon somnat i tex bilen eller nåt så påverkar inte det nattsömnen i allafall.

Vi har inte gjort några speciella rutiner alls förutom just tiden.

Vi har haft tur med alla ungarna, de har sovit hela nätter förutom från allra första början då jag ammade typ var 5, 6 timme dvs 1 ggn per natt....

Min son på 2,5 år snart brukar sova mellan 19 - 06.30 när det är dagis å mellan 19.30 - ca 08 - 08.30 när han är ledig brukar då sova middag ca 1½-2 timmar runt lunchtiden

Mina små fyller 2 resp 3 i sept och okt.

Då jag är morgontrött, pluggar hemifrån, inget dagis så behöver inte mina gå upp tidigt, så vi har medvetet försökt få dem att sova lite längre på morgonen.

De vaknar runt 8-9 men kan lätt leka i sina rum en timme utan att skrika.

2-åringen brukar somna en stund på eftermiddagen runt 14.00 och 3-åringen sover en stund runt 16-17 eller inte alls.
Sen är de vakna till ca 20-22. Leker på rummen eller tittar på film en stund. Vi nattar dem runt 20-21 men leker de och är glada så sätter vi ingen tid när de måste sova. Men vi släcker ner i tv-rummet som är utanför deras rum och stänger grinden. 2-åringen sätter vi i spjälsängen med lite leksaker.

3-åringen ville inte alls sova på kvällen innan, men sen vi köpte stor säng i våras så har han nu börjat lägga sig själv när han är trött.

Min treåring behöver sova ca 11 timmar per dygn och är kvällspigg. Nu när det är så ljust somnar hon sällan före 20.30 ibland inte förrän efter 21. Vaknar då runt 7.30-8. Hon skulle egentligen behöva sova en kvart kanske på dagen men det är supersvårt att väcka henne och låter man henne sova en halvtimme eller mer så somnar hon jättesent på kvällen vilket inte funkar när hon ska upp till dagis.

Det är väl lite både plus och minus med att ha kvällspigga barn. Har kompisar vars småbarn lägger sig vid 19 och då hinner de ju med en hel del, själv är jag alldeles för trött vid 21-tiden för att orka med nåt annat än jäsa i soffan typ. Men jag föredrar nog ändå kvällspigghet framför barn som vaknar runt 5.30. Det borde dock inte vara jättesvårt att justera sömnen på kvällströtta, det funkar ju när man ställer om till sommartid tex. Däremot är det svårare att försöka få kvällspigga i säng tidigare. Det enda alternativet är att väcka dem på morgonen, vi försöker väcka vid 7.30 för att inte få för sena kvällar. Men samtidigt är det rätt skönt att vara uppe och stöka i lugn och ro.

Våran 3-åring (i oktober) har börjat hoppa över middags sovningen. Sover hon inte middag lägger hon sig 19 - 19.30 på vardagarna och väcks vid 05.30.
Svår att lägga på kvällen om hon sover middag.
På helgerna när hon inte är på dagis så får hon vara upp tills hon somnar i soffan med oss vid tven. Ca 20 - 21 och då sover hon till 08 -09 :love:på morgonen.
Middags sovning max 30-45min vid behov när hon vart på dagis.

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
12 040
Senast: monster1
·
Småbarn Vi håller på bryta ihop lite halvt här hemma då vår snart 2 år gamla son sover så dåligt om natten alltför ofta. Handlar om att han...
Svar
12
· Visningar
1 606
Senast: cherie
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 845
Senast: Blyger
·
Småbarn Hej, här sitter en trött, frustrerad och lite ledsen mamma som behöver råd. Vi har en extremt bestämd 2,5 årig tjej här hemma som på... 2
Svar
38
· Visningar
5 709
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka