Spänna kandar?

S

SofiaP

Nu är jag förvirrad. Jag har lärt mig att på ett kandar spänns bridongen i den lösa bridongremmen och stången i de fasta sidostyckena. Så ser det ut på alla bilder jag sett, bl.a. i Arméns ridhandbok och på alla bilder jag sett på nätet. Så beskrevs det också i en uttömmande artikel i Ridsport för många år sedan. Jag har alltid antagit att det sitter bäst så eftersom bridongen ska sitta nedanför och stången mer "rakt fram".
Nu har jag dock insett att det finns folk som spänner tvärtom. I Höökskatalogen har de stången i bridongremmen men de menar att när de hade det tvärtom (alltså så som böckerna jag har visar) så klagade bl.a. några dressyrdomare.
Hur spänner ni? Jag är helt övertygad om att det i äldre dagar bara fanns ett sätt som var OK, men det kanske inte är så längre? Spelar det någon roll hur man spänner eller är jag bara gammalmodig?
 
Jag är tydligen också gammalmodig då, gör precis som du... Jag har fått höra att det tyngre bettet ska sitta i det riktiga nackstycket för att trycka som lite som möjligt på hästen, men om det ligger någon sanning i det vet jag inte.
 
Så tänkte jag också. :)
Stången är tyngre, och skall sitta i det bredaste nackstycket. Visst verkar det mest logiskt?
 
Tycker det verkar logiskt med tyngre bettet i nackstycket.
Dessutom, när jag tänker efter, så sticker ju ofta stångens övre del ut en bit från hästen (i alla fall på lite dyrare stänger) och då verkar det bra att ha den yttre remmen (=den med nackstycket) fäst där.
 
Jag har oxå reagerat över hööks sätt att spänna dem. Men har trott att det måste varit jag som lärt mig fel eller inbillat mig :smirk:
 

Liknande trådar

Utrustning Har precis köpt mitt första kandar, ett budget för ca 700kr eftersom det inte är aktuellt att tävla med det än på ett tag. Har innan...
Svar
18
· Visningar
2 078
Senast: Whirlie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp