Bukefalos 28 år!

Är mitt kandar felsytt?

Ketrawzc

Trådstartare
Har precis köpt mitt första kandar, ett budget för ca 700kr eftersom det inte är aktuellt att tävla med det än på ett tag. Har innan ridit med min tränares kandar så har aldrig behövt passa in det.

Till problemet. På alla kandar jag sett i verkligheten, på internet ochdet jag använt på min häst innan, så sitter stången alltid i det yttre sidostycket. På mitt kandar är det som ett vanligt träns, förutom ett extra sidostycke som går innanför nackstycket. Jag vill då sätta stången i det yttersta och bridongen i den inre, som på alla bilder jag sett och även som min tränare passat in det andra kandaret på min häst. Men mitt kandar är inte gjort för det? Har på det yttersta hålet på stångsidostycket och det innersta på bridongen. Om jag bytte plats på dem så skulle båda sidostyckena spännas i mitten ungefär.
Så, spelar det någon roll i vilket sidostycke man sätter vilket bett? :crazy:
 
Sv: Är mitt kandar felsytt?

Sätt det lösa sidostycket utanför det andra nackstycket?

Kompletterar: Nej, stången ska sitta ytterst, annars blir det knas. Om det inte går att få ihop så, och det inte är meningen att det "lösa sidostycket" ska ligga ytterst och hänga stången i så är det trasigt. Du kanske fått fel storlek. Kolla om alla träns av samma modell ser likadana ut. Bridongsidostycket brukar ju vara längre än stångsidostycket när de hänger på "samma hål". Åtminstone på de jag sett, vilket i och för sig inte är överdrivet många.
 
Senast ändrad:
Sv: Är mitt kandar felsytt?

Dubbelkollade på det jag hade hemma. Där sitter remmarna för stång och käkrem ytterst och nosgrimma och bridong i nackstycket under. Då hamnar stången framför och över bridongen.
 
Sv: Är mitt kandar felsytt?

Nej, det spelar egentligen ingen större roll vilket sidostycke du sätter stången i så länge det sidostycket hamnar främst. Sen brukar ju förvisso stångremmen vara längre än bridongremmen men så länge de räcker till så spelar det ju ingen roll.

Placera om remmarna så att det blir rätt.
 
Sv: Är mitt kandar felsytt?

Svarar båda

Som satt också o kollade om det blir bra att lägga den lösa sidostycksremmen utanpå och då sätta stången i den. Det löser ju hela problemet enkelt utan att ändra.
Men tycker det är lite mystiskt, för på produktbilden för kandaret, på hemsidan så sitter alla sidostyckena "som de ska göra" utan att ha dem på yttersta respektive innersta hålet och extra remmen ligger under nackstycket. Så de måste nästan vara så att jag fått ett exemplar där de gjort fel?
 
Sv: Är mitt kandar felsytt?

alltså det sitter ju ngn på fabriken och sätter ihop joxet så att det blir fel ibland är inte ovanligt.....
 
Sv: Är mitt kandar felsytt?

Jag är inte riktigt med på inre och yttre sidostycket, men jag gjorde misstaget först att sätta stången i det extra sidostycket och det blev inte så himla bra (och ja, kedjan sitter också fel):
version-54cdcca2c1e45c6a370ab9fe2b69d745


När jag sen bytte plats på betten och satte stången i det vanliga sidostycket blev det betydligt bättre. La även upp den extra remmen över nackstycket för att minska tryck och det blev betydligt bättre:).
version-a78f744c1a37ea029bfeb608f814f686
 
Sv: Är mitt kandar felsytt?

Sen brukar ju förvisso stångremmen vara längre än bridongremmen men så länge de räcker till så spelar det ju ingen roll.

Såg att jag skrev fel i mitt inlägg, det är ju naturligtvis som Saigon skriver att stångremmen är längre än bridongremmen... :D
 
Sv: Är mitt kandar felsytt?

Fast jag tycker iof när man tittar på din understa bild som att du hade kunnat ha kvar stången i den lösa remmen så länge du ordnar dem på samma vis som du gjort nu (dvs ändrat ordningen i nackstycket). Men å andra sidan så kvittar det ju eftersom det fungerar så som det är nu också.
 
Sv: Är mitt kandar felsytt?

Kl*
Mackan, det är inte fel ihopsatt(om man utgår från produktbilden) utan det är längden på på nackstyckets fästen till sidostyckena som är fel.

Som den nedersta bild Fiorano, så blir mitt ihopsatt nu och då stämmer längden på sidostyckenas fästen bättre. Men som sagt, på produktbilden ligger det extra sidostycket innanför, och verkar vara bättre i längderna än vad mitt är. Men kanske är det skillnaden på stångens längd eller något annat som felar.

Blir iaf att lägga det extra sidostycket utanpå (som Fioranos bild visar) och då blir det rätt med alla remmar! :)
 
Sv: Är mitt kandar felsytt?

Det jag reagerade på är att det är väldigt stora ringar på bridongen...
Och då måste du ha sidstycket spänt högre än om ringarna var mindre.
 
Sv: Är mitt kandar felsytt?

Det jag reagerade på är att det är väldigt stora ringar på bridongen...
Och då måste du ha sidstycket spänt högre än om ringarna var mindre.

Fast hästen på bilden med de stora bridongringarna är ju Fioranos, eller ser du någon bild som inte jag ser?
 
Sv: Är mitt kandar felsytt?

KL*

Ser ju nu att jag sett fel på Fioranos bild. Jag satte stången i den utanpåliggande (extra) nackstycket, men det verkar ju funka sådär med! Vilket egentligen var frågan från början!

Palle: jag har inte lagt ut någon bild så du måste mena Fioranos häst. Jag har små betteingar på min bridong så det är inte samma som på bilden.

Såg nu när jag smorde att en pigg på stångtygeln är vänd åt fel håll. ( inåtvända spännen, sen lilla piggen som håller fast bettet) så jag har nog kanske fått ett måndagsexemplar!
 
Sv: Är mitt kandar felsytt?

Tror inte jag kan det! Köpte det nere på GHS men har inte använt det mer än ett par ggr. Första gången jag plockade isär det idag. Satte visserligen dit betten men jag kan inte ha reflekterat över det då. Såg det av en slump idag.
 
Sv: Är mitt kandar felsytt?

Tror inte jag kan det! Köpte det nere på GHS men har inte använt det mer än ett par ggr. Första gången jag plockade isär det idag. Satte visserligen dit betten men jag kan inte ha reflekterat över det då. Såg det av en slump idag.

Klart du kan byta! Utnyttja din reklamationsrätt.
 
Sv: Är mitt kandar felsytt?

Oups :o

Får väl skylla på att jag tittat på mobilen eftersom våran fasta dator blev hackad i midsomras och inte är riktigt "frisk" ännu...

Så jag koncentrerade mej på texten och bilderna....
 
Sv: Är mitt kandar felsytt?

Minns du vart du köpte det och har du kvar kvittot? Då ska det inte vara några problem. Är det inte två års reklamationsrätt på tillverkningsfel? Och det är ju inte särskilt svårt att bevisa att felet uppkommit vid tillverkningen om det är felkonstruerat. Kontakta säljaren och kolla hur ni ska gå till väga för att denne ska kunna åtgärda felet eller byta.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag kunde inte låta bli att köpa ett träns jag såg på en second hand-butik, men jag blir inte klok på vad det är för nåt. När jag tittar...
Svar
16
· Visningar
2 938
Senast: Ridinglady
·
Dressyr Det kan väl inte bara vara min häst som har för mycket läppar? Det är typ för mycket skinn innanför läpparna så det blir lite...
2
Svar
22
· Visningar
3 605
Senast: Nominous
·
Dressyr En tjej i stallet håller på och ska vänja sin häst på kandar under sommaren för att börja träna lite smått på det i höst. Så nu har hon...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
30 394
Senast: Gabby_Ossi
·
Dressyr Vill ha råd å funderingar ang kandar innan jag blir tokig:crazy: Min häst är fantastiskt fin å rida på träns. Har ett tredelat sprenger...
Svar
9
· Visningar
2 586
Senast: Kratus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp