Spännande och intressanta hus till salu, del 2

Vänta nu...

Bostäder och fritidsbostäder har hemfridszon. Ett fritidshus har en hemfridszon oavsett om någon bor där eller inte. Men i detta fallet så var det ju inga fritidsbostäder utan ekonomibyggnader, därav avsaknad av hemfridszon.

Hemfridsbrott har inte nödvändigtvis med hemfridszonen att göra. Det kan ju begås hemfridsbrott även i bostäder som saknar hemfridszon (lägenheter) :)
Är inte hemfridszon definierat utifrån huruvida platsen de facto är någons bostad eller ej?

Kan en lägenhet per definition inte ha en hemfridszon? Det finns många småhus (läs: motsv stora villor) med 2-3 lägenheter, och vanliga villor med uthyrningslägenhet, är de per automatik uteslutna från att ha hemfridszon? Det låter konstigt tycker lekmanna-jag... 🤔
 
Vänta nu...


Är inte hemfridszon definierat utifrån huruvida platsen de facto är någons bostad eller ej?

Kan en lägenhet per definition inte ha en hemfridszon? Det finns många småhus (läs: motsv stora villor) med 2-3 lägenheter, och vanliga villor med uthyrningslägenhet, är de per automatik uteslutna från att ha hemfridszon? Det låter konstigt tycker lekmanna-jag... 🤔

Nej, hemfridszonen är den tomtmark närmast ett bostadshus eller fritidsbostadshus som anses vara privat och där allemansrätten inte gäller. Så fritidshus har hemfridszon även om du bara är där en vecka om året. Hemfridszonen/tomtplatsen sträcker sig inte nödvändigtvis över en hel fastighet, men kan inte sträcka sig över en fastighetsgräns.

Jag menade inte att lägenheter per definition inte kan ha hemfridszon, utan jag tog lägenheter som exempel på bostäder som kan sakna hemfridszon trots att någon bor där.
 
Jag hittade nu en bostad som hade varit perfekt om den bara legat lite närmare mitt jobb istället för att vara i en helt annan stad :p Skulle vilja göra något åt badrummet, korkmattorna(?) i vissa rum, de hemska handtagen på köksluckorna och de randiga tapeterna, men på det stora hela tror jag det skulle kunna bli jättebra om det bara inte var så mycket möbler och bråte överallt. Mina hundar hade dessutom älskat den lilla "tomten" och jag älskar att det är ett ordentligt, högt staket runt (som förvisso också behöver lagas lite, men ja).
https://www.hemnet.se/bostad/radhus-4rum-linkopings-kommun-sarvstigen-8-20075096#gallery
 
Jag hittade nu en bostad som hade varit perfekt om den bara legat lite närmare mitt jobb istället för att vara i en helt annan stad :p Skulle vilja göra något åt badrummet, korkmattorna(?) i vissa rum, de hemska handtagen på köksluckorna och de randiga tapeterna, men på det stora hela tror jag det skulle kunna bli jättebra om det bara inte var så mycket möbler och bråte överallt. Mina hundar hade dessutom älskat den lilla "tomten" och jag älskar att det är ett ordentligt, högt staket runt (som förvisso också behöver lagas lite, men ja).
https://www.hemnet.se/bostad/radhus-4rum-linkopings-kommun-sarvstigen-8-20075096#gallery

Inte my cup of tea (som du kanske förstår ;)) men kan säkert bli mysigt med lite kärlek.
 
Hellre greige än hemska färger man måste fixa innan man flyttar in. Känns som ett hus som man ändå kan växa in i och inte behöver åtgärdas akut. Skulle vara helt ok för mig och Megara. Kanske kunna bygga en kattgård runt hela tomten. Om det bara inte behövdes täckas med nät.
 
De är inte direkt drömhuset men ett ganska realistiskt hus om, som @Red_Chili sa, det låg i Stockholm. Men då skulle det också kostat en hel del till.
 
De är inte direkt drömhuset men ett ganska realistiskt hus om, som @Red_Chili sa, det låg i Stockholm. Men då skulle det också kostat en hel del till.
Du menar 50-tals huset i Linköping för 2,7 miljoner? Det skulle kunna bli trevligt men kräver en del.

I Stockholms kommun kan man få roligare 50-tals radhus för bara några hundratusen till. Jag tyckte det där i Linköping var dyrt, litet var det också.
 
(det funkade inte att citera för mig)
@Mia_R Jag tycker att det gröna i köket, röda i badrummet och blå i sovrummet är ganska färgglatt till skillnad från detta:
https://www.hemnet.se/bostad/villa-8rum-grisbacka-umea-kommun-tallparksvagen-8-19742816

Dessutom verkar mäklaren för mitt förstnämnda hus tycka att det är OK att ha kvar personlig konst på väggarna vid fotografering, det gillade jag.
För huset på Grisbacka ovan vet jag att säljarna var tvungna att ta bort alla tavlor, kuddar och plädar i andra färger än gråskala...
 
(det funkade inte att citera för mig)
@Mia_R Jag tycker att det gröna i köket, röda i badrummet och blå i sovrummet är ganska färgglatt till skillnad från detta:
https://www.hemnet.se/bostad/villa-8rum-grisbacka-umea-kommun-tallparksvagen-8-19742816

Dessutom verkar mäklaren för mitt förstnämnda hus tycka att det är OK att ha kvar personlig konst på väggarna vid fotografering, det gillade jag.
För huset på Grisbacka ovan vet jag att säljarna var tvungna att ta bort alla tavlor, kuddar och plädar i andra färger än gråskala...

Det första huset är ett alldagligt hus i Jörn, det andra huset försöker man sälja som ett premiumobjekt i Umeå. Som att jämföra äpplen och päron. Räcker att jämföra mäklarnas porträttbilder för att den skillnaden ska vara tydlig. :D
 
Jag hittade nu en bostad som hade varit perfekt om den bara legat lite närmare mitt jobb istället för att vara i en helt annan stad :p Skulle vilja göra något åt badrummet, korkmattorna(?) i vissa rum, de hemska handtagen på köksluckorna och de randiga tapeterna, men på det stora hela tror jag det skulle kunna bli jättebra om det bara inte var så mycket möbler och bråte överallt. Mina hundar hade dessutom älskat den lilla "tomten" och jag älskar att det är ett ordentligt, högt staket runt (som förvisso också behöver lagas lite, men ja).
https://www.hemnet.se/bostad/radhus-4rum-linkopings-kommun-sarvstigen-8-20075096#gallery
"visioner" var något nytt ;-). Förr brukade det kallas "potential" när det var renoveringsbehov ... ;-) eller ja, behöver kanske inte renoveras, men 70-talsstilen kan behöva uppdateras.
 
Det första huset är ett alldagligt hus i Jörn, det andra huset försöker man sälja som ett premiumobjekt i Umeå. Som att jämföra äpplen och päron. Räcker att jämföra mäklarnas porträttbilder för att den skillnaden ska vara tydlig. :D
Nåja, det förstnämnda ligger 2,5 mil från samhället och visst drar skogen upp priset, men de två hus som finns till salu inne i samhället ligger ute för 195 000 kr och 675 000 kr. :)
Mäklaren har profilerat sig mot hus i glesbygd, så det skulle se knasigt ut om hon bar dräkt och var rejält sminkad. :D
 
Nåja, det förstnämnda ligger 2,5 mil från samhället och visst drar skogen upp priset, men de två hus som finns till salu inne i samhället ligger ute för 195 000 kr och 675 000 kr. :)
Mäklaren har profilerat sig mot hus i glesbygd, så det skulle se knasigt ut om hon bar dräkt och var rejält sminkad. :D
Ja men det var liksom det jag menade.
Sedan förstår jag att villan i Jörn ligger högt i pris, men om det är Jörns premiumobjekt så är det ändå inte samma målgrupp som huset på Grisbacka. :D


Så vad vill jag ha sagt? Mäklaren gör vad de kan för att locka de som faktiskt kan vara intresserade, om man inte gillar mäklarens sätt att vara kan man välja en annan mäklare.
 
Jag hittade nu en bostad som hade varit perfekt om den bara legat lite närmare mitt jobb istället för att vara i en helt annan stad :p Skulle vilja göra något åt badrummet, korkmattorna(?) i vissa rum, de hemska handtagen på köksluckorna och de randiga tapeterna, men på det stora hela tror jag det skulle kunna bli jättebra om det bara inte var så mycket möbler och bråte överallt. Mina hundar hade dessutom älskat den lilla "tomten" och jag älskar att det är ett ordentligt, högt staket runt (som förvisso också behöver lagas lite, men ja).
https://www.hemnet.se/bostad/radhus-4rum-linkopings-kommun-sarvstigen-8-20075096#gallery
I det området växte jag upp 🙂
Just de där husen ser lite speciella ut 😁som lådor.
 
(det funkade inte att citera för mig)
@Mia_R Jag tycker att det gröna i köket, röda i badrummet och blå i sovrummet är ganska färgglatt till skillnad från detta:
https://www.hemnet.se/bostad/villa-8rum-grisbacka-umea-kommun-tallparksvagen-8-19742816

Dessutom verkar mäklaren för mitt förstnämnda hus tycka att det är OK att ha kvar personlig konst på väggarna vid fotografering, det gillade jag.
För huset på Grisbacka ovan vet jag att säljarna var tvungna att ta bort alla tavlor, kuddar och plädar i andra färger än gråskala...
Känns lika tråkiga bägge objekten även om jag tycker det i Umeå var gräsligt stylat. Aldrig att jag hade betalat över 8 mille för det där!
 
Du menar 50-tals huset i Linköping för 2,7 miljoner? Det skulle kunna bli trevligt men kräver en del.

I Stockholms kommun kan man få roligare 50-tals radhus för bara några hundratusen till. Jag tyckte det där i Linköping var dyrt, litet var det också.
Nej, det var ju bara ångest, det huset! Inboxad mellan andra likadana hus, med en liten rastgård till tomt. Som ett fängelse. Det är min absoluta mardröm att bo i ett sånt villaområde, framförallt med sån låddesign, eller vad man ska kalla det. När det är platta tak.
 
(det funkade inte att citera för mig)
@Mia_R Jag tycker att det gröna i köket, röda i badrummet och blå i sovrummet är ganska färgglatt till skillnad från detta:
https://www.hemnet.se/bostad/villa-8rum-grisbacka-umea-kommun-tallparksvagen-8-19742816

Dessutom verkar mäklaren för mitt förstnämnda hus tycka att det är OK att ha kvar personlig konst på väggarna vid fotografering, det gillade jag.
För huset på Grisbacka ovan vet jag att säljarna var tvungna att ta bort alla tavlor, kuddar och plädar i andra färger än gråskala...
Tycker det var fint! Men brist på färg! Så märkligt av mäklaren att plocka bort sånt :crazy:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp