Spån eller torv

kaninälskare

Trådstartare
Spån eller torv, vad tycker ni? Bädd eller ej? Kanske kombinerat?

Gärna bra argument också!
Jag själv föredrar torv bara, men har inga riktigt bra argument om varför jag tycker det är bäst.
 
Jag gillar torvmix, gärna bädd om man lyckas med det. Fungerar tyvärr något vidare på min häst då han "snurrar" fötterna istället för att lyfta på de:grin:
 
Jag gillar torv. Bra uppsugningsförmåga och det luktar inte ammoniak ens innan mockningen om bädden sköts. Ger bra bädd med stadga och är drygt. Jag lägger in 5-6 balar som grund (mina boxar är på 11 kvm) och fyller på med en halv bal några gånger tills bädden är tillräckligt hög (8-9 balar brukar det bli innan bädden har blivit lagom). Läggs för mycket in åt gången blir inte bädden tillräckligt packad och det blir bara djupt istället. Sedan räcker det för mina (som är inne 8 timmar/natt) att lägga in en bal i månaden till den ena och två till den andra och då med en halv bal åt gången. Har man torv är bädd självklart enligt min uppfattning. Annars kommer inte torvens fördelar riktigt till sin rätt. Jag tar ut bajs och de synliga kissfläckarna och jämnar till. En mockning tar bara någon minut/box även för mig som både är noga och långsam. Det sämsta med torv är att det är en ändlig produkt vilket stör mig men jag har inte hittat något som är lika bra.

Kutterspån är bland det värsta jag vet. Då har jag hellre halm och halm är inte heller någon favorit. Kutterspån flyger omkring, har små små fibrer som sätter sig i luftvägarna till skillnad mot torv vars fibrer är så stora att de inte sätter sig i luftvägarna och man har spån precis överallt. Det ser snabbt mindre fräscht ut och det luktar ammoniak på morgonen hur noga man än mockar. Det är ljust och fint och luktar gott när det är nytt men där slutar enligt mitt tycke fördelarna. I jämförelse med torv går det åt mängder för att hålla boxen fräsch.

Kombinationen torv och kutterspån är för mig att förstöra en bra produkt (torven). Det går inte att få till en bra bädd med torvmix då kutterspånet förstör torvens förmåga att packa sig till en spänstig bädd. Kan tänka mig att det kan fungera att lägga ovanpå en bra bädd möjligtvis men då är det det där med att det ser ofräscht ut när kutterspånet inte är nytt längre.

Har man problemet att torvbädden fryser så kan kanske torvmix vara att föredra då det gör bädden porösare (på bekostnad av att bädden blir sådär spänstig och bra som underlag) men det är så sällan det är så kallt under längre tid här att det för mig är ett problem.
 
Råspån är bäst enligt mig, men inte så lätt att få tag på. Torv tycker jag blir dammigt och mörkt, men bra uppsugningsförmåga och bra till bädd. Kutterspån är det värsta jag vet att ha som strö, krävs enorma mängder till en häst som rör sig i boxen, svårmockat och svårt att hantera som gödsel då det bara flyger omkring och sprider sig överallt.
 
Jag använder spån, det där fina rågspån tror jag det heter. Bättre bädd och ljust och fräscht :) Och lättare mocka än kutterspån.
 
Jag vill inte ha torv, tycker det dammar väldigt.
Jag föredrar dammfritt spån om jag måste välja mellan torv och spån.

Bäst tycker jag det är med halm - ffa utifrån hästens perspektiv och välmåga.

Har man bra ventilation i stallarna och mockar sunt finns inte några nackdelar med halm som jag ser det.
 
Tänker att det även beror på vad man har för typ av häst.
Vi har kutterspån, det är ljust, fräscht och lättmockat för mig med ordentlig häst. Har inte bädd, tar ut allt snutsigt varje dag. Han bajsar på ett ställe och kissar alltid på samma plats. Resten av boxen behöver jag inte röra utan låter det packa sig.
 
Torv alla dagar i veckan. Enkelt att göra bädd av och otroligt lättmockat när man har en häst som lägger en hög och en blöt fläck på samma ställe alltid! :)
Såväl halm som spån ger mig gråa hår.
 
Torv alla dagar i veckan. Enkelt att göra bädd av och otroligt lättmockat när man har en häst som lägger en hög och en blöt fläck på samma ställe alltid! :)
Såväl halm som spån ger mig gråa hår.

Utifrån en så renlig häst så dock lär du inte uppleva någon skillnad på varesig spån eller halm ☺️
 
Utifrån en så renlig häst så dock lär du inte uppleva någon skillnad på varesig spån eller halm ☺

Det gör jag tyvärr. Halm har jag lyckligtvis aldrig haft till honom (bara mockat åt andra -det tar seriöst 1 h/box! :wtf:). Spån får jag erkänna beror lite på kvalité. Är det "kompaktare" och lite mindre sågspån kan det funka, även om jag tycker det är drygt att det aldrig sätter sig och är mycket mer flygigt. Är det däremot större och "fluffigare" spån är det totalt hopplöst, är min erfarenhet. :down:
 
Det gör jag tyvärr. Halm har jag lyckligtvis aldrig haft till honom (bara mockat åt andra -det tar seriöst 1 h/box! :wtf:). Spån får jag erkänna beror lite på kvalité. Är det "kompaktare" och lite mindre sågspån kan det funka, även om jag tycker det är drygt att det aldrig sätter sig och är mycket mer flygigt. Är det däremot större och "fluffigare" spån är det totalt hopplöst, är min erfarenhet. :down:

Varför uttalar du dig då om halm när du aldrig haft din häst på det 😳 seriöst så är det helt omöjligt att det tar en timma att mocka någon hästs box som står på halm - varesig permanent eller växelströbädd .
 
Torv helt klart, lätt att mocka, håller sej fräscht länge. Bra att mocka bädd också med torv, håller värmen bra. Det kanske inte ser så ljust och fräscht och fluffigt och mysigt ut som halm eller nytt spån gör men jag tycker ändå torv är det bästa.
 
Har mockat åt några andra, minst lika renliga som honom, som stått på det (m.a.o. högst jämförbart!). :)
Skulle aldrig falla mig in att använda halm till honom tyvärr, av flera skäl...

Du får förlåta mig, men dina påståenden är oftast rejäla överdrivna påståenden, samtidigt som du egentligen inte vet . Det finns nog inte en enda existerande människa som spenderar en timma att mocka en box med halm för att ha en fräsh box som du påstår .

Andra skäl att du inte vill använda halm till din häst har inte med påståendena ang mockning och fräsh bädd att göra.
 
Det gör jag tyvärr. Halm har jag lyckligtvis aldrig haft till honom (bara mockat åt andra -det tar seriöst 1 h/box! :wtf:). Spån får jag erkänna beror lite på kvalité. Är det "kompaktare" och lite mindre sågspån kan det funka, även om jag tycker det är drygt att det aldrig sätter sig och är mycket mer flygigt. Är det däremot större och "fluffigare" spån är det totalt hopplöst, är min erfarenhet. :down:
Halm är lätt att mocka i när man får in tekniken, dock så är det ju helt klart tycker jag lite tyngre att mocka. Har man rätt teknik så är halm jättemysigt tycker jag.
 
Spån är mitt andra val i box (inte kutter). Torv har jag testat och kommer långt ner på listan av vad jag vill ha i boxen.
Väljer spån då det är ljusare och lägger sig inte som ett mörkt damm i hela stallet och trivs helt klart bättre med spån, har inte bädd i stallet då hästarna är inne så lite och det tar evigheter att bli en bra bädd.

Har halmpellets som första val i box om hästen inte äter av det, inte bädd. Halm i ligghallen där jag har bädd.
 
Flera har nämt ”kutterspån” i sammanhanget . Vad menas med ”kutterspån” utifrån det spån man köper till häst ?

Kutterspån för mig är sånt man fick från sågen på 80-talet och typ hade till sina kaniner . Samt det i plast på djuraffären där folk fortfarande köper strö till sina smådjur i olika förpackningar .

Spånströ för häst är ju både dammfritt och producerat att suga upp fukt etc om vi pratar om det strö som säljs?
 
Senast ändrad:
Flera har nämt ”kutterspån” i sammanhanget . Vad menas med ”kutterspån” utifrån det spån man köper till häst ?

Kutterspån för mig är sånt man fick från sågen på 80-talet och typ hade till sina kaniner . Samt det i plast på djuraffären där folk fortfarande köper strö till sina smådjur i olika förpackningar .

Spånströ för häst är ju både dammfritt och producerat att suga upp fukt etc om vi pratar om det strö som säljs?
Sådant som säljs som kutterspån, vad skulle annars menas:confused: säljs i stora balar.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har fått ändrade stallförhållanden och kommer nu sköta eget stall. Jag kan dock inte förvara halm någonstans så jag måste ha spån...
Svar
6
· Visningar
883
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
584
Senast: tanten
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 218
Senast: Fazeem
·
Skola & Jobb Jag sitter och tittar på antagning.se men är osäker på vad jag ska söka. Var inne på att läsa till journalist men hittar bara enstaka...
2
Svar
36
· Visningar
1 871
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp