Spån eller torv

Flera har nämt ”kutterspån” i sammanhanget . Vad menas med ”kutterspån” utifrån det spån man köper till häst ?

Kutterspån för mig är sånt man fick från sågen på 80-talet och typ hade till sina kaniner . Samt det i plast på djuraffären där folk fortfarande köper strö till sina smådjur i olika förpackningar .

Spånströ för häst är ju både dammfritt och producerat att suga upp fukt etc om vi pratar om det strö som säljs?
Det jag avser med kutterspånär är det som säljs till häst, inplastat. När jag pratar om spån är det råspån jag menar, det finkorniga spån sonen får tag på på sågverk.
 
Vad avser du då för strö som säljs som kutterspån utifrån mina reflektioner ?

Kutterspån är inte lika med spån som säljs som strö till häst.
Kutterspån
Screenshot_20190425-221145_Samsung Internet.jpg
 
Det gör jag tyvärr. Halm har jag lyckligtvis aldrig haft till honom (bara mockat åt andra -det tar seriöst 1 h/box! :wtf:). Spån får jag erkänna beror lite på kvalité. Är det "kompaktare" och lite mindre sågspån kan det funka, även om jag tycker det är drygt att det aldrig sätter sig och är mycket mer flygigt. Är det däremot större och "fluffigare" spån är det totalt hopplöst, är min erfarenhet. :down:

Det beror på att du inte är van vid halm 😁
Mockade 15 boxar per dag med halm, det tog totalt en timme.
 
Vi har torvförbud i vårt stall. De flesta är för snåla med ströet när de har torv (de flesta är generellt sett för snåla med strö, är slutsatsen jag kan dra efter ett par decennier som hästägare), och då blir det klafsigt och äckligt. Dessutom dammar det och det blir en mörk hinna över hela stallet. Torvdammet sätter sig på väggarna suger upp fukt som befrämjar mögeltillväxt (ja, det finns forskning, nej, jag tänker inte leta fram den åt er). Utöver det så förstör torvbrytning naturområden, det tar tusentals år för en torvmosse att bildas.
 
Just nu använder jag torv men det är enbart pga att jag behöver det som jordförbättring i trädgården och spån och halm bryts ner för långsamt. Annars föredrar jag halm eller spån pga miljön som @svea är inne på.
 
Spån eller torv, vad tycker ni? Bädd eller ej? Kanske kombinerat?

Gärna bra argument också!
Jag själv föredrar torv bara, men har inga riktigt bra argument om varför jag tycker det är bäst.

Har både torv och spån beroende på box och häst. Torv är bra i gödselstacken sen och är väldigt lättmockat. Spån är ljusare och min personliga favorit men har varit knepigt denna säsong att få tag på i större mängder.
Har övergått till spånpellets och det är ju väldigt lättmockat och absorberar kisset väldigt centrerat. Och lättare att förvara.
 
Skriv och upplys försäljare som säljer kutterspån som stallströ att byta namn till något annat.

Jag tyckte det var mer intressant ang det jag ifrågasatte och delade gällande uppfattningen om vad som är ”kutterspån”.

Ditt foto som motivering vad kutterspån är blev lite ironi i sammanhanget 😅
 
Har en blandning av torv och pellets.
Lite äldre tråd men jag blev nyfiken på hur du gör med både torv och pellets.

I vintras hade jag hästen på pellets bara och det blev snabbt en bra bädd. Men då det bara ingår 1,25 säck/vecka och jag låg på ca 3 i veckan så fick jag ju köpa en extra pall = dyrt.
Nu till hösten funderar jag på att göra en bädd (blöta/trampa/blöta/trampa)och sedan lägga på antingen 'kutter', pellets eller torvmix.
Risken med pellets är väl att jag får köpa extra pall ändå.
Torvmix har jag haft och uppskattat tidigare men den här hästen är inte lika renlig.
Kutter är mest jobbigt tycker jag.

Vad tror ni?
Är tanken på stampad torvbotten med mix/pellets över dumt?
 
Lite äldre tråd men jag blev nyfiken på hur du gör med både torv och pellets.

I vintras hade jag hästen på pellets bara och det blev snabbt en bra bädd. Men då det bara ingår 1,25 säck/vecka och jag låg på ca 3 i veckan så fick jag ju köpa en extra pall = dyrt.
Nu till hösten funderar jag på att göra en bädd (blöta/trampa/blöta/trampa)och sedan lägga på antingen 'kutter', pellets eller torvmix.
Risken med pellets är väl att jag får köpa extra pall ändå.
Torvmix har jag haft och uppskattat tidigare men den här hästen är inte lika renlig.
Kutter är mest jobbigt tycker jag.

Vad tror ni?
Är tanken på stampad torvbotten med mix/pellets över dumt?
Hos oss ingår bara strö varannan vecka o då kan man välja mellan torv, spån eller pellets. En säck pellets är ju inte lika mycket som en torv därför tar jag torv o sen köper jag själv pellets. Därför blandar jag.😊
 
Lite äldre tråd men jag blev nyfiken på hur du gör med både torv och pellets.

I vintras hade jag hästen på pellets bara och det blev snabbt en bra bädd. Men då det bara ingår 1,25 säck/vecka och jag låg på ca 3 i veckan så fick jag ju köpa en extra pall = dyrt.
Nu till hösten funderar jag på att göra en bädd (blöta/trampa/blöta/trampa)och sedan lägga på antingen 'kutter', pellets eller torvmix.
Risken med pellets är väl att jag får köpa extra pall ändå.
Torvmix har jag haft och uppskattat tidigare men den här hästen är inte lika renlig.
Kutter är mest jobbigt tycker jag.

Vad tror ni?
Är tanken på stampad torvbotten med mix/pellets över dumt?
Vi har haft så i många år nu, och det funkar hur bra som helst. Vi lägger en rejäl bädd med torv i botten, sen fyller vi på med spånpellets, i snitt en säck per vecka. Någon gång per år lägger vi på en bal torv om det behövs. Vi låter bäddarna ligga i några år innan vi byter ut dem, så det går inte åt särskilt mycket torv i snitt även om det krävs en hel del för att anlägga en ny bädd (ca 10 balar, boxar på 12-18 kvm). Vi högtryckstvättar med bädden kvar de år den inte byts ut.
 
Spån eller torv, vad tycker ni? Bädd eller ej? Kanske kombinerat?

Gärna bra argument också!
Jag själv föredrar torv bara, men har inga riktigt bra argument om varför jag tycker det är bäst.
Alltid bädd. Vill inte att hästen ligger direkt på kallt och hårt golv vintertid. Vill ha svikt i boxen för både knäna och ledernas skull.

Måste jag välja mellan spån och torv så väljer jag spån, det är bättre för miljön och blir både torrare och ljusare i boxen.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har fått ändrade stallförhållanden och kommer nu sköta eget stall. Jag kan dock inte förvara halm någonstans så jag måste ha spån...
Svar
6
· Visningar
883
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
583
Senast: tanten
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 218
Senast: Fazeem
·
Skola & Jobb Jag sitter och tittar på antagning.se men är osäker på vad jag ska söka. Var inne på att läsa till journalist men hittar bara enstaka...
2
Svar
36
· Visningar
1 871
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp