Spån eller torv

Spån. Precis som @svea är min erfarenhet att folk strör alldeles för lite. Mina hästar är inte i närheten av att ligga på golvet trots att jag inte har bädd. Har däremot 15-20 cm spåndjup. Och nej, det är inte jobbigt att mocka i. Tar 10-15 minuter att mocka två boxar, luktar inte osv. Strör ca 1 bal/vecka, ibland mindre. De står inne ca 9 timmar/natt.

Torv är dammigt, mörkt, luktar och sätter sig i allt!
 
Spån. Precis som @svea är min erfarenhet att folk strör alldeles för lite. Mina hästar är inte i närheten av att ligga på golvet trots att jag inte har bädd. Har däremot 15-20 cm spåndjup. Och nej, det är inte jobbigt att mocka i. Tar 10-15 minuter att mocka två boxar, luktar inte osv. Strör ca 1 bal/vecka, ibland mindre. De står inne ca 9 timmar/natt.

Torv är dammigt, mörkt, luktar och sätter sig i allt!

Det beror på häst också, skulle jag säga. Jag har fått gå ifrån vanligt spån (till spånpellets) för min häst. Spelar ingen roll hur tjock bädd hon har, nog sjutton lyckas hon gräva sig ner nästan till golvet mitt i boxen ändå. Då snackar vi inte nån tunn bädd alltså utan MINST 20 cm :meh:
Pelletsen ligger mycket mer stilla, antar att det är för att spånet är "fluffigare" och därför lättare rör sig.
 
Spån. Precis som @svea är min erfarenhet att folk strör alldeles för lite. Mina hästar är inte i närheten av att ligga på golvet trots att jag inte har bädd. Har däremot 15-20 cm spåndjup. Och nej, det är inte jobbigt att mocka i. Tar 10-15 minuter att mocka två boxar, luktar inte osv. Strör ca 1 bal/vecka, ibland mindre. De står inne ca 9 timmar/natt.

Torv är dammigt, mörkt, luktar och sätter sig i allt!
Då är inte jag 'som folk' för jag tillhör också skaran av de som strör ordentligt. Jag får passa mig så det inte blir för tjock bädd då (den godkända)takhöjden inte ska bli för låg.

Min häst funkade prima på pelletsbädd. Men det blev ju inte så ekonomiskt. Och bara kutter är inget alternativ då bädd på det mest blir snusk tycker jag. Samt att jag inte gillar att mocka i det då hästen inte är superrenlig samt att magen ännu inte är i full balans så bajset lätt spintar sig.
 
Då är inte jag 'som folk' för jag tillhör också skaran av de som strör ordentligt. Jag får passa mig så det inte blir för tjock bädd då (den godkända)takhöjden inte ska bli för låg.

Min häst funkade prima på pelletsbädd. Men det blev ju inte så ekonomiskt. Och bara kutter är inget alternativ då bädd på det mest blir snusk tycker jag. Samt att jag inte gillar att mocka i det då hästen inte är superrenlig samt att magen ännu inte är i full balans så bajset lätt spintar sig.
Alltså det där med takhöjden är ju ett riktigt problem när man vill ha bädd. Vi har halm och det bygger ju tokhögt, jag var tvungen att gräva ut bädden efter ett halvår när Nelly var lite väl nära taket😆
Drömmen vore nedsänkt golv. Nu får jag gräva ut bädden regelbundet istället..
 
Jag gillar spån, det är ljust och luktar gott. Enkelt att mocka i dessutom. Torv har jag aldrig testat.
Har halm i nuvarande stall, det är ju väldigt trevligt för hästens skull. Hon äter den gärna 😉

Skulle vilja ha spån eller kanske testa torv i botten (med topplager av halm för hästens skull) för att kunna ha permantentbädd utan att det bygger lika mycket på höjden som ren halmbädd gör, men det blir för stor kostnad när halmen ingår i hyran.
 
Förra vintern testade vi lite olika.

Spån från sågverk var lätt att mocka i, men inte fluffigt så krävdes mycket för att det skulle vara mjukt. Måste hämtas när det är och har varit bra väder (inte mitt i vintern) för att vara torrt. Dammade inte.

Kutterspån var svårare att mocka i, och krävdes inte lika mycket för att vara mjukt. Blev inte lika rörigt i boxen, jag tror att spånet hakar i sig själv. Funkade väldigt bra förmin renliga och inte dåligt till den extremt röriga. Ganska dammigt, de svarta balarna var något bättre.

Lantbruksströ var lätt att mocka i. Fluffigt. Men väldigt dammigt.

Innan (annat stall, lösdrift) har vi haft halm. Vad jag vet inga problem. Jag vill gärna ha det till lödrifterna om vi kan förvara det på lämpligt sätt.

Det är bara halmen vi hade bädd med, det är för lågt i tak i stallet vi står i nu. Jag föredrar ordentligt med kutterspån i boxarna och halm i lösdrifterna.
 
Alltså det där med takhöjden är ju ett riktigt problem när man vill ha bädd. Vi har halm och det bygger ju tokhögt, jag var tvungen att gräva ut bädden efter ett halvår när Nelly var lite väl nära taket😆
Drömmen vore nedsänkt golv. Nu får jag gräva ut bädden regelbundet istället..
3,15 i takhöjd funkar även med fölbädd, det är jag glad för! :D Jag kan se fördelar med nedsänkt golv, men också stora nackdelar. Framför allt är det vanligt att fukt läcker in när golvet är under markytan. Dessutom är det ju meckigare att mocka ur och spola om man inte löst avlopp från boxen på ett bra sätt.
 
3,15 i takhöjd funkar även med fölbädd, det är jag glad för! :D Jag kan se fördelar med nedsänkt golv, men också stora nackdelar. Framför allt är det vanligt att fukt läcker in när golvet är under markytan. Dessutom är det ju meckigare att mocka ur och spola om man inte löst avlopp från boxen på ett bra sätt.
Ja jag önskar att vi hade högre till tak i stallet!
Med nedsänktagolv vill man ju ha hela längan nedsänkt och indragbara väggar så man kan köra med maskin 👍
 
Spån. Precis som @svea är min erfarenhet att folk strör alldeles för lite. Mina hästar är inte i närheten av att ligga på golvet trots att jag inte har bädd. Har däremot 15-20 cm spåndjup. Och nej, det är inte jobbigt att mocka i. Tar 10-15 minuter att mocka två boxar, luktar inte osv. Strör ca 1 bal/vecka, ibland mindre. De står inne ca 9 timmar/natt.

Torv är dammigt, mörkt, luktar och sätter sig i allt!

Beror också på hästen, min grishäst funkar jättebra på torv, luktar aldrig, spån däremot luktar, rörs runt och allt är i en salig blandning efter bara ett par dagar. Allra bäst är dock torv blandat med spånpellets. Torven ger stadga, bra bädd och minskar dammet från pelletsen. Pelletsen gör det ljusare, mindre kompakt och lättare att mocka i.
 
När jag hade häst brukade jag grunda genom att blanda en bal torv och resten halmpellets.
Jag har inte tänkt på att torv är en naturesurs att värna om så med den vetskapen hade jag om jag skaffat häst igen nog skippat jag torven och kört på med halm eller spånpellets. Alternativt "vanligt" spån 😊
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har fått ändrade stallförhållanden och kommer nu sköta eget stall. Jag kan dock inte förvara halm någonstans så jag måste ha spån...
Svar
6
· Visningar
883
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
584
Senast: tanten
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 218
Senast: Fazeem
·
Skola & Jobb Jag sitter och tittar på antagning.se men är osäker på vad jag ska söka. Var inne på att läsa till journalist men hittar bara enstaka...
2
Svar
36
· Visningar
1 871
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp