spån/halmpellets under halmbädd?

Torill

Trådstartare
hej!

Jag har i många år använt halm som strö till mina hästar då det har varit lätt att få tag på och billigt och det har blivit bra bäddar för det mesta. Kommer även göra så i år. Men jag har funderat på att lägga ett lager spån eller halmpellets i botten för att få lite bättre uppsugningsförmåga och fastare bädd. Framför allt för den hästen som är lite mer stökig och ibland rör runt halmen i mitten av boxen.

Är det någon som har testat denna varianten på bädd?
 
Sv: spån/halmpellets under halmbädd?

Jag har haft torv under halmen, och det har varit helt suveränt. Jättebra uppsugningsförmåga och tar så gott som all lukt! Jag körde bara torv ett tag tills bädden satt sig, och lade sen på halmen.
 
Sv: spån/halmpellets under halmbädd?

Så hade jag tänkt att göra. Borde fungera ungefär samma med pellets? Tycker egenskaperna är ganska lika på pellets och torv (det lilla jag har sett av pellets i alla fall).
 
Sv: spån/halmpellets under halmbädd?

Jag provade förra året och till hästar som står bra på bädd är det ett bra alternativ att ha halmpelletes i botten. Men till hästar som rör runt och ställer till det blev det bara svårare att göra rent i boxen hos.
 
Sv: spån/halmpellets under halmbädd?

Det funkar perfekt även till grisar OM man först låter de packa en bädd med bara pellets innan man lägger på halm annars blandar de bara ihop det om de tjänstgör som grävmaskinister i boxen. Har gjort precis samma med torv och även vanligt spån tidigare år och samtliga funkar bäst just om man först låter de stå bara på bottenmaterialet och kissa till det lite och packa ner det innan man lägger på halmen över.
 
Sv: spån/halmpellets under halmbädd?

Har halmpellets under halmen, både i ligghallen och boxen jag själv använt. Har varit lättskött och nästan helt luktfritt, helt perfekt!
 
Sv: spån/halmpellets under halmbädd?

Jag har också torv undre halm. En stor fördel med detta tycker jag är när man ska tömma boxen helt (har bädd). Mycket lättare att få ut allt när det är torv i botten!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
611
Senast: tanten
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 262
Senast: Fazeem
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
272
Senast: sweep
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 356
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp