Bukefalos 30 år!

Jag hade gärna använt halm billigt och lätt att få hemkört men mina hästar äter upp all halmen.

Det brukar bero på vad man har för halm.
Vi har vete och min häst som stått på spån innan åt en del halm i början. Lite nyhetens behag, sen slutade hon med det.
Får hösilage i slowfeednät som räcker många timmar.
Tycker halm är så himla bra eftersom de alltid har något att plocka med 😊

Enligt Google så väger en kubik sågspån 300kg. Det motsvarar +10 balar á 25 kg och det får du då inte för några 200:-.
Nu luras Google lite dock
Det är väldigt olika hur hårt olika tillverkare pressar sina balar. Och flera anger 200-300 liter per bal på 23-25 kg. RS Mustang anger 500 liter men det känns orimligt

Det går ju heller inte riktigt jämföra sågspån och kutterspån utan att det blir väldigt skevt. Och som lök på laxen finns det massa olika sätt mäta volymen. Vissa anger i fritt fallande mått, andra inte, vissa efter att ha vibrerat bort eventuella luftfickor, andra inte.

Dock är 200 kr per kbm för sågspån ett rätt normalt pris, de flesta ligger mellan 100 - 300 så har man möjlighet endera lägga tiden att säcka det eller har en spånficka så är det i princip alltid billigare än balat spån

Som kuriosa så när jag var liten så hade vi löst kutterspån. Inte sågspån alltså utan kutterspån. Men det kom med lastbil från sågen, som tippade de på en gigantisk presenning på stallplanen. Sen blåste vi upp det med fläkt genom stora rör till ett rum på skullen. Man fick skotta fram i lagom takt till uppblåsning en. Sen från rummet på skullen så släppte man ner spån till en spånficka där man fyllde i säck eller kärra och la in i boxen. Supersmidigt förutom den dagen man fick stå och skotta det 😅

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka