Hur klarar man av att köra släp i nödläge?

Bukefalos 30 år!

Krans

Trådstartare
Jag har tänkt mkt på en sak. Jag har ingen häst i nuläget. En av sakerna som mentalt sätter stopp för det är tanken att själv vara tvungen att åka iväg med häst akut. Om hästen blir sjuk, behöver till klinik för mer omfattande vård. HUR klarar man av att fixa allt om man just då råkar vara själv och inte hittar ngn som kan följa med? Att få på släp, häst, boka tid och köra iväg själv i mitt fall 4 timmar till djursjukhus i en sådan stress-situation? Hur tänker ni? Och om hästen är svårlastad? Jag vet ju att det finns hästar som inte går på släpet, där ägarna ännu är i "träna-lastning"-fasen...Distriktsveterinären här är duktig men allt kan dom inte fixa...
Mvh Katastrof-tänk...

Jag har eget släp och bil med dragbil och skulle det var något strul med min egen bil har jag flera i min närhet med dragbilar så den biten oroar jag mig inte för.

Åker ensam på både träningar och tävlingar, är ett måste för mig att kunna lasta och köra min häst själv så jag inte vill känna mig beroende av andra.
Har kört Östergötland - Skåne många gånger själv med två hästar så långa sträckor är inga problem alls.

Men om hästen skulle vara svårlastad kan man få hjälp med lugnande av distriktsveterinären och även viss akutvård. Finns även djurambulans.

Tanke och agerande är ju en sak. Jag själv blir lugn och fokuserad i kris. Hos mig kommer allting efteråt. Se till att ha en backup plan?
Jag har inte ens eget släp för tillfället men vet flera grannar som har som absolut skulle låna ut sina släp och lastbilar i en kris och hjälpa till om jag skulle behöva lasthjälp. Köra själv är jag van vid.

Sen har jag en häst som har transport trauma efter resan hit från Spanien. Jag undviker att köra honom alls om jag kan. Då har jag en bra veterinär som kan komma ut, en annan som back up. Här har vi inte längre distriktet men har flera privata som gått ihop sig och har jour som jag har koll på. Man kan fortfarande göra mycket ute i fält, man måste inte alltid åka till klinik i det mest akuta skedet. Jag har vilat i det ganska mycket då den med transport traumat har haft mycket skador och sjukdomar under två år. Nu är han dock helt frisk sen ett år tillbaka och mår bra igen.

Jag har tänkt mkt på en sak. Jag har ingen häst i nuläget. En av sakerna som mentalt sätter stopp för det är tanken att själv vara tvungen att åka iväg med häst akut. Om hästen blir sjuk, behöver till klinik för mer omfattande vård. HUR klarar man av att fixa allt om man just då råkar vara själv och inte hittar ngn som kan följa med? Att få på släp, häst, boka tid och köra iväg själv i mitt fall 4 timmar till djursjukhus i en sådan stress-situation? Hur tänker ni? Och om hästen är svårlastad? Jag vet ju att det finns hästar som inte går på släpet, där ägarna ännu är i "träna-lastning"-fasen...Distriktsveterinären här är duktig men allt kan dom inte fixa...
Mvh Katastrof-tänk...
  • Ta ut distriktaren för en första bedömning om ni behöver åka eller inte.
  • Kan du inte lasta så kan du inte och om kliniken är 4 timmar bort så är det ändå inte säkert att hästen klarar en så lång transport om det är akut.
  • Om hästen bedöms att kunna åka och det är akut så ringer du och meddelar att ni åker in.
  • Finns det hästambulans är det att föredra av flera anledningar: du kan vara helt olämplig att köra själv, hästen åker bättre i en buss än ett släp och de som kör är vana att deras kunder är dåliga.
Jag ställde själv upp och körde in en häst som jag hittade i hagen med blodet sprutande från ett ben. Tog med den upp till stallet, kontaktade veterinär och hästägaren, assiterade veterinären, städade upp allt blod efteråt, tröstade ägaren som följde i egen bil och körde in till klinik där hästen blev omhändertagen och senare opererad. De andra i stallet sprang bara runt istället för att vara till någon nytta och min tidiga kväll hem vid 17 blev istället att jag var hemma vid midnatt. Hästen klarade sig men vi klarade inte av att stoppa blödningen i stallet men lyckades minska den.

Mvh Katastrof-tänk...
Min tidigare shettis fick kolik en dag, och det kom ut en veterinär då under dagen/kvällen och gjorde det veterinären kunde (bl.a. tömma ut vätska). Det hjälpte dock inte mer än någon timme, och det kom ut en till veterinär den natten också - och där var diskussionen om hon skulle komma ut, eller om jag skulle köra in hästen till akuten (eller om jag skulle köra in henne efter veterinären varit där). I slutändan var det flera saker som gjorde att jag valde att ha ut distriktsveterinären då snarare än att köra in henne. Dels så har jag inget släp själv, och hade behövt låna ett från en bekant. Dels så skulle det bli så sent på natten när allt var fixat att jag tror att det inte hade varit säkert för mig att köra så många timmar (2-3 timmar enkel väg) den tiden på natten (enda gången jag är vaken efter 12 på natten är vid nyår...). Och dels så tyckte jag inte hästen var i ett läge att det kändes bra att låta henne stå på ett släp i flera timmar (hon rullade sig mycket etc), och efter behandlingen av veterinären den natten mådde hon tillräckligt bra så att det kunde vänta till morgonen.

Förmiddagen efter fixade jag med allt och körde in henne till akuten (jag minns inte om jag hade ut en veterinär på morgonen också, men jag tror inte det - det hade fortfarande inte kommit något bajs, men hon höll inte på och rullade sig eller liknande). I det läget klarade hon transporten helt okej, och hon verkade även må hyfsat när vi kom fram (dvs inget akutakut). Men sen morgonen efter, dvs när det precis gick över till dygn tre, blev hon snabbt mycket sämre och hon avlivades.

Det här var ju då en minishettis som var hyfsat van att åka, gå in i släp etc. Så inget sådant krångel.

En tidigare ponny jag hade fick en fraktur på ett ben efter en spark vid ett ihopsläpp när han var hos en fodervärd. Där fanns det en hästambulans som ringdes och hämtade hästen till djursjukhuset (under en timme bort, Skåne). Hade det hänt idag hade jag tagit bort hästen i det läget.

Men allmänt utgår jag nu från att mina hästar får klara sig med den vård distriktsveterinären kan ordna med akut, och sedan planerad vård och inga akutakuta saker på klinik. Jag har även ändrat min försäkring utifrån det - jag har inte försäkrat till belopp så att det ska gå att öppna upp hästarna på klinik på akuta tider, och liknande.

Dels kontaktnät. Alla i stallet har råkat ut för saker och i stort sett alla jag mött i stall är öppna och generösa med hjälp, speciellt i jobbiga situationer.

Och dels, måste man så måste man. Man kan också ringa ut veterinär (distrikt eller annat) och säger de att 4h resa är för mycket så är det. Man kan också välja att avliva om det liksom inte funkar alls.

Det är de två alternativen man har. Lös det eller avliva.

Jag har själv, tex kört kolikhäst till veterinärstation nästa 3h bort. Hästen hade börjat få symptom på kvällen och distrikten var ute flera gånger. Ägaren var i stallet hela natten och på fm sa diatriktarn att hästen behövde köras in. Jag sa att jag kunde köra, och resan gick bra (fick låna en lastbil med övervakningskamera). Ägaren erkände på vägen hem att det var bra att jag tagit kommandot för hon hade nog inte klarat av att köra, speciellt inte hem igen.

Har också hjälpt till att bandagera en, i stort sett, ohanterad ettårig hingst som lyckats skrapa av en 5x20cm hudflärp från ena benet...

Få på släpet är inga som helst problem, har aldrig hjälp till det så ser inte varför det skulle behövas i ett nödläge. Nuvarande bilen har till och med lyxen med backkamera.
Normalt går hästarna att lasta själv men skulle det behövas så skulle jag får ringa någon.
Alternativet är förstås alltid att ringa veterinären som får ta bort hästen. Ingen av mina skulle jag utsätta för någon större operation eller extremt lång rehab med tanke på åldern.

För mig handlar det nog mest om att ha olika alternativ. Jag bor hyfsat nära klinik och distriktet. Jag känner en veterinär och min man är jägare. Min häst är lättlastad och jag har egen transport och fyrhjulsdriven bil. Det sammantaget gör att jag känner mig lugnare. Jag är också en person som har lätt till katastrof tankar men jag har jobbat mycket med det och det har blivit bättre.

Jag har ägt häst både med eget släp och senare utan. När jag valde att sälja släpet jag hade var det delvis för att det dykt upp ett väldigt bra hyrbolag nära mig. Det var supersmidigt att hyra från dom, och dessutom erbjöd dom hästtaxi om man inte själv kunde köra. Jag tror det finns minst 3 uthyresföretag i kommunen.

Då var priset och besväret med att underhålla ett eget släp helt enkelt inte värt det.

Jag har kört egen och andras hästar till klinik förut, jag är väldigt lugn i krislägen.

För två år sen körde jag min häst till Skara. Hon hade fått en spark och var halt. Hade fått ett rejält sår dessutom. Hon stod hemma en vecka på box med smärtstillande och antibiotika. När smärtstillande var slut så var hon blockhalt igen. Fick remiss och åkte in direkt. Visade sig sen att det var en fissur och hästen fick stå kvar. Det var aldrig några problem att köra. Jag kopplar alltid på själv och kör själv. Ser till att mina hästar går att lasta utan hjälp. Det jobbigaste var sen när jag fick ta hem henne och hon skulle stå uppbunden i flera veckor. I det akuta läget ser jag bara till att göra det jag ska. Inte tänka. Det finns det inte tid eller rum för just då. Det får man ta sen. Men jag har folk runt mej om det skulle vara något som jag inte löser.

Jag har numera eget släp och bil som kan dra, innan hade jag några jag visste att jag kunde låna av om det var akut. Min ena häst har varit extremt svårlastad men det har gått att träna upp, bland annat just för akuta situationer vill jag kunna lasta henne själv. Jag är bra i krissituationer så det tror jag inte skulle vara ett problem. Men jag tänker att man får fundera ut en plan man känner sig okej med

Mvh Katastrof-tänk...
De allra flesta hästarna går rätt fort att få enkla att lasta. Det är oftast människan som inte kan/inte gör rätt i just den situationen vid lastning alt kör för illa.
Många tar inte lektion i lastning och har inget system. Det blir lite lotteri över det hela, om den går på idag eller ej.
Med ett bra system löser man oftast de flesta lastproblem hyfsat fort.
En bra lasttränare är guld värt för säkerhet och en känsla av trygghet. Och det finns ett skäl att till vi är många problemlösare som tycker lastjobb är bland de tristaste. Det är för att det oftast är så enkelt och inte kräver att man måste tänka så mkt. Ofta räcker vissa standardlösningar. Och därav går det också ofta att lära ut hyfsat enkelt.
Om man har ett system för lastning blir man ofta rätt obrydd över att behöva åka akut.

De allra flesta hästarna går rätt fort att få enkla att lasta. Det är oftast människan som inte kan/inte gör rätt i just den situationen vid lastning alt kör för illa.
Många tar inte lektion i lastning och har inget system. Det blir lite lotteri över det hela, om den går på idag eller ej.
En bra lasttränare är guld värt för säkerhet och en känsla av trygghet. Och det finns ett skäl att till vi är många problemlösare som tycker lastjobb är bland de tristaste. Det är för att det oftast är så enkelt och inte kräver att man måste tänka så mkt. Ofta räcker vissa standardlösningar. Och därav går det också ofta att lära ut hyfsat enkelt.
Om man har ett system för lastning blir man ofta rätt obrydd över att behöva åka akut.
Fast det hjälper ju inte när man står där i en krissituation och hästen som knappt sett en transport på bild plötsligt ska åka när det dessutom är akut.

Mvh Katastrof-tänk...
Det hände mig, det är bara något man måste göra helt enkelt. Finns ju inte så mycket val när det handlar på liv och död. Tack och lov hade jag en lättlastad häst dock. Jag har aldrig kört så fort som jag gjorde då med häst, hade väl ca 2 timmar eller lite mera dit. Men det gick.

Vet man med sig att man har en svårlastad häst så träna träna träna och träna.

Fast så enkelt är det inte alltid riktigt, handlar det om liv och död är det snudd som människa omöjligt att vara kolugn och trygg för hästen. Många hästar som är lättlastade går på en då men hästar beter sig inte alltid som tänkt.

Och obrydd att köra så många timmar men en häst som det är så bråttom med tror jag få är faktiskt, jag hade gärna önskat att någon var med för jag var nog lite av ett vrak även om jag höll ihop det tills jag såg dom gå in på operation med honom. Hur van förare jag än är vill jag aldrig vara med om det igen, fruktansvärt. Jag klarade mig såpass bra på vägen ner tror jag eftersom det var sen sen kväll så inte mycket trafik tack och lov.

Mvh Katastrof-tänk...
Min erfarenhet är att om något väldigt allvarligt händer och du måste akut till klinik, då kommer dina stallkompisar ställa upp hjälpa till. Gör de inte de inte det, då byter man stall för då vill man ändå inte vara uppstallad där. Det är iallafall min åsikt

Min erfarenhet är att om något väldigt allvarligt händer och du måste akut till klinik, då kommer dina stallkompisar ställa upp hjälpa till. Gör de inte de inte det, då byter man stall för då vill man ändå inte vara uppstallad där. Det är iallafall min åsikt
Fast det är inte aktuellt när man är på en klinik och den kliniken säger att åk dit annars kommer hästen inte klara natten. Jag hade aldrig förväntat mig att folk i mitt stall skulle åka iväg till Åby på kvällen. Möjligtvis planterade besök men alla kan ju inte sitta jour för andra dygnet runt hela tiden vid akut händelser.

Mvh Katastrof-tänk...
Att vara hästägare innebär ibland att man måste fatta obekväma beslut. Det är den krassa sanningen.
Man kan inte göra mer än sitt bästa, sen måste man kunna acceptera att även de svåra besluten kan vara rätt. Går det inte att lasta hästen får man behandla det som går på hemmaplan. Och avsluta när det inte finns mer man kan göra på plats.
Där jag bor har jag minst 4 timmars resa (utan släp, mer med släp bakom bilen, såklart...) till större djursjukhus, oavsett vilket av dem jag väljer (Helsingborg, Slöinge, Skara). Det finns en mindre hästklinik inom en timmes resväg. Jag har fattat beslut att om någon av mina hästar blir akut sjuk kommer jag åtgärda det som går att göra på hemmaplan eller på den närbelägna hästkliniken. Min inställning är att det inte är djurskyddsmässigt acceptabelt att transportera en sjuk eller skadad häst i 4 timmar för att den ska få vård.
Mitt kallblod är måttligt road av att åka släp och det är inte säkert att hon är sugen på att kliva in i lådan om hon dessutom är sjuk eller skadad. I så fall lappar vi ihop det som går på hemmaplan och räcker inte det så är "hästens evigt gröna land" ett fullgott alternativ. Det är jättetråkigt om man måste göra så, men det är djurägandets baksida att även kunna fatta såna beslut.

En sak till att överväga på förhand är hur mycket pengar man är beredd på att lägga på att lappa ihop en sjuk eller trasig häst. För även med den allra bästa av försäkringar blir det en stor summa man måste stå för själv också.
Är det rimligt att göra stora, dyra operationer? Har man råd med det? För JA! Det ÄR tillåtet att avbryta behandling för att man inte har pengar. Men det är, som sagt, bra om man har bestämt sig redan på förhand hur mycket pengar man har möjlighet att lägga på veterinärkostnader, så man kan bryta redan på kostnadsförslagsstadiet om det behövs.
Jag själv har valt begränsad veterinärvårdsförsäkring för mina hästar, det täcker kolik, sårskador och frakturer, typ. Det är vad jag anser är rimligt att jag åtgärdar på de hästar jag har. Men, det är ju också så att jag inte har några dyra tvlingshästar - möjligen hade jag resonerat annorlunda med såna.

Det hände mig, det är bara något man måste göra helt enkelt. Finns ju inte så mycket val när det handlar på liv och död. Tack och lov hade jag en lättlastad häst dock. Jag har aldrig kört så fort som jag gjorde då med häst, hade väl ca 2 timmar eller lite mera dit. Men det gick.

Vet man med sig att man har en svårlastad häst så träna träna träna och träna.
Fast man har alltid valet att inte åka. Det är något som man som djurägare alltid bör ha som en del av sin mentala förberedelse att det kan vara alternativet att avliva som blir aktuellt att överväga.

Det kan vara kombinationen av resan och djurets tillstånd som inte funkar ihop, kombinationen av restid och hur brådskande vårdbehovet är som inte funkar ihop.
Eller diverse praktiska omständigheter som sammanfaller på ett olyckligt sätt. Att bilen står på verkstaden eller att vägen är avspärrad pga. en vindkraftstransport har kört i diket.

Det är också en möjlighet att man får konstatera att man faktiskt inte kan köra trafiksäkert nog. Kanske man haft ett långt nattpass innan, eller blir för uppstressad för att det ska funka. Alla människor har gränser för hur mycket man kan och det finns ingen poäng med att späka sig själv som otillräcklig/dålig om det är så att man inte kan göra mer/bättre än man gjort.

Gjorde exakt det där förra sommaren. Hästen stod på tre ben i hagen och hoppade in i stallet. Litet sår på kotan så misstänkte att hsn antingen hade en fraktur eller fått bakterier i leden. Hade kontakt med veterinär som inte kunde komma men hon rådde att trycka i honlm det smärtstillande jag hade hemma innan färd till Ultuna. Bara att koppla på släp, lasta och köra fyra timmar.

Det är som bara att göra, finns inga alternativ.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka