Sv: spån
Vi har ett företag ifrån Örebro som heter Stallpartner de leverar foder och strö ut till stallen (t.ex. foder från Edet häst, Hippo och Krafft. ) Själv bor jag ca 5 mil söder om och tycker att det är bra att kunna ha den förmånen eftersom jag själv inte har något körkort ännu och vi inte har några foderbutiker osv . riktigt i närheten.
Leveransen ingår alltid. De leverar både torvströ och spån, havre och korn , färdigfoder från företagen jag nämde ovan samt morötter tror jag.
När man köper från det här företaget kostar det 70:-/balen men om man köper minst 45 stycken spånbalar totalt - vilket motsvarar 3 pallar á 15 stycken på varje pall, så får man 10% rabatt och kostnaden blir då 63:-/bal. Total kostnaden tror jag hamnade på 2835:-
Jag kollade även upp vad Wisswood och Staben tog per bal, köper man direkt från t.ex. Staben kostar en bal endast 37:-/balen + moms om man hämtar där, men kruxet är sedan om man vill få det leverat eller själva leveransen brukar vara fri men man måste i princip köpa en hel lastbil med spån för att kunna köpa därifrån överhuvudtaget. Och då blev totaltkostnaden någonting på över 15 000:- ... så det är ju ingenting man ska ge sig in på om man inte är flera som delar eller har väldigt stort stall.