bigganl

Trådstartare
Vår leverantör har höjt priserna igen och jag vill se mig om efter andra alternativ. Vilka köper ni balat spån av och vad betalar ni för det? (helst med leverans som ingår)

Sv: spån

Vi hämtar på GG, tror det kostar runt 875,- för en pall med 15 balar. Då har man lite rabatt för helpall.

Strö som strö, det effektivaste vi gjort för att få ner kostnaden är att anlägga permanentbäddar. Torv i botten, löst strö ovanpå. Numer räcker 10 balar upp till 10 månader för två hästar, så det blir rätt låg kostnad även om man räknar stalosan, kalk och torv. :)

Vi har ett företag ifrån Örebro som heter Stallpartner de leverar foder och strö ut till stallen (t.ex. foder från Edet häst, Hippo och Krafft. ) Själv bor jag ca 5 mil söder om och tycker att det är bra att kunna ha den förmånen eftersom jag själv inte har något körkort ännu och vi inte har några foderbutiker osv . riktigt i närheten.

Leveransen ingår alltid. De leverar både torvströ och spån, havre och korn , färdigfoder från företagen jag nämde ovan samt morötter tror jag.

När man köper från det här företaget kostar det 70:-/balen men om man köper minst 45 stycken spånbalar totalt - vilket motsvarar 3 pallar á 15 stycken på varje pall, så får man 10% rabatt och kostnaden blir då 63:-/bal. Total kostnaden tror jag hamnade på 2835:-

Jag kollade även upp vad Wisswood och Staben tog per bal, köper man direkt från t.ex. Staben kostar en bal endast 37:-/balen + moms om man hämtar där, men kruxet är sedan om man vill få det leverat eller själva leveransen brukar vara fri men man måste i princip köpa en hel lastbil med spån för att kunna köpa därifrån överhuvudtaget. Och då blev totaltkostnaden någonting på över 15 000:- ... så det är ju ingenting man ska ge sig in på om man inte är flera som delar eller har väldigt stort stall.

Senast ändrad:

Glömde nämna, men man ska ha koll på varumärket också. Föredrar personligen Stabens spån, klart mest innehåll för pengarna!

Det är sant men det blev hiskeligt dyrt om jag skulle köpa en hel lastbil från Staben. Tror dock att det finns en GG i närheten som säljer deras spån så i höst när jag förhoppningsvis har mitt körkort kanske jag i stället kan åka dit och packa på mig så jag kan köpa en hel pall med spån (vill få lite rabatt i så fall) .

Jag skulle också vilja anlägga en bäd m torv under ,men det är illa nog med min häst som det är då hon rör runt som en elvisp inne i boxen. Det är så träligt när det blir blandat i väntan på att bädden liksom "sätter sig" tycker jag .. så nu vart det bara spån .

Jag köper från Staben men inte behöver jag köpa en hel lastbil full för de... dock har de krav på 10 pallar numera om de inte har över från nån annan leverans. Jag har som tur e plats för så många pallar och ibland beställer jag ihop med grannen o då kan vi ta färre om vi vill... Betalar 38:- + moms men de höjer priset nu till 42:- + moms. Dock är leveransen gratis. Tycker de har väldigt bra kvalitet o välpressade till skillnad från andra vi testat som innehållit mindre spån...

Jag köper Stabens spån i helpall på Ekohallen. Där kostar det vid helpall 44 + moms/bal. 15 balar på en pall.
Så jag hade inte sparat många kronor om jag beställt 10 pallar direkt från Staben för att få deras pris med fri hemkörning (de har väl höjt nu till 42 kr/bal).

Alltså Södra Skogsägarna? Vet du vart de kör? Är det dammfritt, dvs. dammsuget spån då?

Det är så dammfritt det kan bli :D
Väldigt fint och så :)
Jag tror att Södra har försäljning över hela landet, kontaktade en som var ansvarig för Halmstad (hittade nr i förra stallboken) det borde finnas en i ditt län också? Vart bor du?

Vi har Stabens spån nu och jag är inte alls lika nöjd med det som det vi hade innan. Wisswood. Staben balarna räcker inte lika länge och plasten går sönder stup i ett.

Undrar in de kör i värmland också? Nu betalade jag senast 2400 kr för 2 pallar, 30 balar. Det skulle ju inte bli mycket dyrare att köpa 3 pallar då från Stallpartner. Får nog ringa dit och kolla det.

Jag bor i östergötland. Vi säljer ju trä till Södra, så då kan väl de sälja spån till mig...:)

Jättebra tips, ska jag verkligen kolla upp när det börjar dra ihop sig! :bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 639
Hästmänniskan Hej alla, hur tänker ni som är i min ålder när det gäller detta? Köpa en äldre häst som kanske får ålderskrämpor, ett föl som du kanske... 2
Svar
20
· Visningar
1 816
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i... 6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 680
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Med anledning av diskussionen i en annan tråd (Vi som letar häst II) kände jag att jag ville fortsätta diskussionen om vad som är ett... 6 7 8
Svar
157
· Visningar
9 013
Senast: Franken
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka