Bukefalos 28 år!

Sv: Spånar

Förstår egentligen inte... Du säger dig vara kär i Super Arnie men att det blir gammal stam. Men titta vad han lämnar tillsammans med. Tex Super Lights och Krossed Outs mammor är väl inte hyper moderna stammar på. Och han passar ypperligt med franskt blod.
Dissar ingen av de andra, funderar själv lite på Turbo Sund till mitt sto men det känns som att du funderar på att "gå över ån efter vatten" genom att använda klart osäkrare hingstar när din favorit verkar vara Super Arnie :)
 
Sv: Spånar

Förstår egentligen inte... Du säger dig vara kär i Super Arnie men att det blir gammal stam. Men titta vad han lämnar tillsammans med. Tex Super Lights och Krossed Outs mammor är väl inte hyper moderna stammar på. Och han passar ypperligt med franskt blod.
Dissar ingen av de andra, funderar själv lite på Turbo Sund till mitt sto men det känns som att du funderar på att "gå över ån efter vatten" genom att använda klart osäkrare hingstar när din favorit verkar vara Super Arnie :)
Krossed Out, född 1992
Super Light, född 1998

Super Arnie är en enastående individ (även min favorit) som lyckats klara av konkurrensen från nyare hingstar. Det är få som har klarat av detta under så lång tid. Jag tror det blir svårare att klara den konkurrensen med en avkomma som är född 2012, om man har ett sto med gammal stam. Super Arnie är 20 år (!) äldre idag, än vad han var när han tillverkade Krossed Out.

Det behövde trots detta inte alls vara fel att satsa på Super Arnie. Han är grymt säker!
 
Sv: Spånar

Att han är gammal är också en aspekt att räkna in om man gillar hans avkommor, det kan snart vara för sent att skaffa en att få träna upp från början.
Och visst är han till åldern kommen men jag tror han kommer att hålla sin säkerhet till den dan han går bort. Super Light och Krossed Out var visserligen gamla exempel, Noras Bean -05, Rocky Race -05, Estancia -06 och Alwood -06 är yngre exempel med äldre stammar. Ser man till vilka tider 07 kullen har presterat som treåringar så ser även framtiden ljus ut :)
Jag tror han kommer ha avkommor i kulltopparna så länge han verkar i aveln och faktum är att det är ofta de äldre stammade som är bland de främsta i hans kullar.
Det krävs dock många gånger en ängels tålamod att ha med dem att göra :D
Kanske är mycket därför han fortsätter hävda sig mot de yngre hingstarna, avkommorna är starka, envisa och älskar att springa...
 
Sv: Spånar

Att han är gammal är också en aspekt att räkna in om man gillar hans avkommor, det kan snart vara för sent att skaffa en att få träna upp från början.
Och visst är han till åldern kommen men jag tror han kommer att hålla sin säkerhet till den dan han går bort. Super Light och Krossed Out var visserligen gamla exempel, Noras Bean -05, Rocky Race -05, Estancia -06 och Alwood -06 är yngre exempel med äldre stammar. Ser man till vilka tider 07 kullen har presterat som treåringar så ser även framtiden ljus ut :)
Jag tror han kommer ha avkommor i kulltopparna så länge han verkar i aveln och faktum är att det är ofta de äldre stammade som är bland de främsta i hans kullar.
Det krävs dock många gånger en ängels tålamod att ha med dem att göra :D
Kanske är mycket därför han fortsätter hävda sig mot de yngre hingstarna, avkommorna är starka, envisa och älskar att springa...
Ja, Super Arnie håller fortfarande i toppen. Han är grym!
 

Liknande trådar

Avel Läste en intressant artikel i en hopptidning som trillade ned i min brevlåda. Där gjorde de en stamtavle-analys utifrån flips little...
2
Svar
30
· Visningar
4 080
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 323
Senast: supercassie
·
Avel Jag har fram till nu mest följt halvblodsaveln från åskådarplats och valt hingstar på "känsla" och med hjärtat de gånger jag betäckt...
2
Svar
22
· Visningar
3 117
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp