Spånbädd

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare linnea 82
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 269
L

linnea 82

Kan man göra bädd av spån? Min kompis som haft sin häst på ett annat ställe sa att hon bara mockade ur bajset. Hur funkar det trodde inte man kunde göra bädd av spån. Hur ska en sån bädd skötas och se ut i så fall. Permanentbädd menar jag

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Spånbädd

har man en häst som inte "gräver" eller "röjer runt" så kan man mkt. väl göra bädd med spån. har flera vänner som har det.

strör med kalk eller stalosan i mellanåt, plockar all skit och strör på ordentligt.

Permanentbädd betyder ju bara att bädden ligger där permanent. Sen kan man välja vilket material man behagar när man gör själva bädden. Och hur man gör bädden är upp till var och en. Olika förutsättningar och ideer gör ju att ingen är den andra lik. Det gemensamma är ju att man ska få en hård, fast botten.

Ok! Tack för era svar. Kan ni ge exempel på hur hon ska göra. Hästen står i mitt stall det e därför jag undrar. vill inte att det ska lukta utan att det ska vara fräscht. Hon har tänkt att bara lägga torv i botten och sen spån ovanpå men funkar verkligen det. Måste väl kalka mm. Hur ofta i så fall?

Att börja med ett torvlager är en bra idé. Det binder lukt lite bättre än spån. Sedan är det bara att lägga ett tjockt lager spån ovanpå och bara mocka ut bajset. Spånet trycks till allteftersom och blir en jättebra bädd om inte hästen är en grävare. Jag har liknande system på en av mina hästar. Jag mockar kiss i hennes box ca en gång i veckan. Är då väldigt noga med att bara ta bort kisset då. Övrig packad bädd får vara (jag luftar alltså aldrig torr packad bädd). Övriga dagar tar jag bara bajset. Fungerar superbra och ingen som helst lukt. Jag skulle säkert kunna ha permanentbädd av den typen du beskriver utan problem också, men om hästen ens riskerar att få en liten kissfläck (hon är vit) så får jag bassning av dottern (skojar:D) Nädå, mitt system passar mig bara...;)

En undersökning som Hushållningssällskapet (tror jag det var) gjort visade att permanentbädd gjord av spån inte är så bra för hovarna.

(Ska se om jag hittar undersökningen, så återkommer jag.)

En undersökning som Hushållningssällskapet (tror jag det var) gjort visade att permanentbädd gjord av spån inte är så bra för hovarna.

(Ska se om jag hittar undersökningen, så återkommer jag.)
Ja spån är ju lite torrare än torv så det skulle kunna vara anledningen kanske. Mina hästar är ute ganska mycket och jag kollar bara att de inte har stenar i hovarna innan de ska sova på kvällen och kratsar hovarna på morgonen istället. Den leran som då får vara kvar i hovarna kanske skyddar lite mot uttorkning, vad vet jag...:crazy: Jag har inte haft några hovproblem på mina i alla fall.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
787
Senast: tanten
·
Hästvård Jag pratade med två veterinärer på kliniken när jag var där för Barkas senaste ultraljud. De kunde båda tänka sig att problemen vid... 2
Svar
20
· Visningar
1 780
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 227
Senast: TinyWiny
·
Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
2 057
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hönstråden II
  • Vilken hundras?