Spånfritt fleecetäcke?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare veronican
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 3 316
Sv: Spånfritt fleecetäcke?

kl

du vill gärna ha ett innetäcke och byta till yttertäcke på dagarna?
jg har ett amigo 150gr, innan det behövs har min häst sitt regntäcke på sig dygnet runt.

Och jag köpt ett sånt Hansbo med nylonutsida idag. Helt okej passform (täcken utan bogveck kan inte ha optimal pssform enligt mig) ;)

kl

du vill gärna ha ett innetäcke och byta till yttertäcke på dagarna?
jg har ett amigo 150gr, innan det behövs har min häst sitt regntäcke på sig dygnet runt.

Ja precis!
å jag vill ha ett som inte är så varmt, äger redan 200 grams och 300 grams thermotäcken som hon brukar ha vintertid om natten, när hon är klippt. Jag vill ha ett fleece egentligen, för jag tycker att deras andnings och absorbationsförmåga är lysande och ibland kan en gammal tant behöva lite värme över ryggen, men inte FÖR mycket...

Amigos 150 gram verkar bra, men kanske för varma för mitt syfte?

Har jag täcke inne, vilket jag aldrig har på oklippt häst, kör jag med samma hela tiden. Hästar har 20 graders komfortzon, du behöver inte hålla på att byta även om de som tillverkar och säljer täcken gärna vill få oss tro det.

Hon kommer börja täckas efter klippning och när det blivit höstkallt.

Ute regnar, blåser och snöar det ofta.
Inne gör det inte det ;) och jag avskyr att ha blöta eller fuktiga, ofta tunga utetäcken på en häst inne i ett stall. När hon stod i utebox kunde hon ha samma täcken ibland i box som i hage, men jag är väldigt glad att hon slipper det när hon står inne i stall.

Dessutom är det inga täcken som inte skapar något som helst tryck eller minsta skav, speciellt i bogområdet och jag tycker det är toppen att kunna byta modeller, material och passform, så inte samma täcke, med samma tryck är på hela dygnet runt.

Så personligen tycker jag det är toppen att byta täcken mellan stall och hage, även om komfortzonen inte kräver det.

Och jag köpt ett sånt Hansbo med nylonutsida idag. Helt okej passform (täcken utan bogveck kan inte ha optimal pssform enligt mig) ;)

Ah, själv har jag åkt runt i lite affärer här i stan och letat, men inte hittat något tillfredsställande, inga Hansbotäcken inom synhåll heller.
:(

Ja precis!
å jag vill ha ett som inte är så varmt, äger redan 200 grams och 300 grams thermotäcken som hon brukar ha vintertid om natten, när hon är klippt. Jag vill ha ett fleece egentligen, för jag tycker att deras andnings och absorbationsförmåga är lysande och ibland kan en gammal tant behöva lite värme över ryggen, men inte FÖR mycket...

Amigos 150 gram verkar bra, men kanske för varma för mitt syfte?

Kingsland har ett (svindyrt:mad:) typ coolertäcke som är något fleeceliknade material på insidan och sen bomullsutsida. De verkar superbra men 1700 för ett har jag tyckt vart lite dyrt. De har en maggjord, svanssnöre och två bog spännen så det går att ha i boxen. Det kanske vore nåt?

Kingsland har ett (svindyrt:mad:) typ coolertäcke som är något fleeceliknade material på insidan och sen bomullsutsida. De verkar superbra men 1700 för ett har jag tyckt vart lite dyrt. De har en maggjord, svanssnöre och två bog spännen så det går att ha i boxen. Det kanske vore nåt?

1700?? :eek:
Tack, men nej tack ;)
Det är lite utom budget för ett "fleecetäcke" för mig med...

Hittade "ditt" täcke på City Gross idag :D och klämde lite på det, kostade 310 eller nåt där. Tyckte dock fleecet var lite "tunnt" och yttertyget lite tätt (löjligt petig? :angel:) och fick syn på ett slags kombitäcke som kostat 700 som de sänkt till 200...

Om det passar i passformen på henne, ska jag nog testa det, kan tänkas att det kanske fastnar lite granna spån i det yttersta lagret, men det var liksom två lager så att om spånet fastnar ytterst så känns det inte igenom för hästen.

Ska bli intressant att se om det passar.
Annars byter jag kanske det till du köpte ;)

Hittade "ditt" täcke på City Gross idag :D och klämde lite på det, kostade 310 eller nåt där. Tyckte dock fleecet var lite "tunnt" och yttertyget lite tätt (löjligt petig? :angel:) och fick syn på ett slags kombitäcke som kostat 700 som de sänkt till 200...

Om det passar i passformen på henne, ska jag nog testa det, kan tänkas att det kanske fastnar lite granna spån i det yttersta lagret, men det var liksom två lager så att om spånet fastnar ytterst så känns det inte igenom för hästen.

Ska bli intressant att se om det passar.
Annars byter jag kanske det till du köpte ;)

Kombitäcke satt jag och tänkte på åt dig här omd agen.

Jo, det är tunn fleece, det jag tycker är det fina den här årstiden. Men som jag sa till en kompis som undrade, det är tunnare än ett vanligt fleecetäcke.

Ang tätt la jag det på blöt häst idag, den torkade och fukten utanpå, så det andas utmärkt iaf (jag hade lite dubier ang den biten innan, iofs har jag köpt det som stalltäcke, dvs värmande, och inte svettäcke, men kul ändå se det fungerade)

Har köpt fleecetäcket från hippson, tycker det är bara, fleecen är tjock och inte noppig som de billiga täckerna är. Sitter inte helt 100 i bogen bara på min pålle, men har iof inte hittat ett enda täcke som gör :p Kostade runt 6-700, men vet inte om de är billigare nu :D så här ser det ut på häst:
Tibbesjukhage002.jpg

Jag har inte sagt nåt om att byta täcke, däremot om att byta antal gram i täcket för att temperaturen fluktuerar. De som blir gladast av att 90 % av alla hästägare tror att det är nödvändigt är de som tillverkar och säljer täcken, inte våra hästar.

Hööks har ett med glatt utsida och fleecefoder men det finns bara upp till 135, vad är det för häst du ska ha den till?:rofl:

Hööks har ett med glatt utsida och fleecefoder men det finns bara upp till 135, vad är det för häst du ska ha den till?:rofl:

Jag förstår inte riktigt den glada gubben ;) men det var stl 145 jag var ute efter. Dock har Hööks 2 sådana täcken har jag sett, olika färg efter olika stl. Det är nog det ena sådant du talar om. De har ett som går upp till 135 och ett annat i annan färg som finns i de större storlekarna. men tack ändå!
(dock har jag redan köpt ett kombitäcke, hoppas det inte fastnar lika mkt spån i det som i fleece)

Jag har inte sagt nåt om att byta täcke, däremot om att byta antal gram i täcket för att temperaturen fluktuerar. De som blir gladast av att 90 % av alla hästägare tror att det är nödvändigt är de som tillverkar och säljer täcken, inte våra hästar.

Nej det var jag som lyfte fram behovet av att byta täcke, när du skrev att man kan ha samma täcke inne som ute. Jag anser att det finns fler egenskaper att ta hänsyn till än antalet gram foder och tycker inte att man ska ha utetäcken inne i stallet. Sen är jag glad att täckestillverkarna ger mig många valmöjligheter ;)

Liknande trådar

Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
202
Senast: Shixle
·
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
5 614
Senast: Skjøldur
·
Utrustning Mitt sto är nätt över bogar och har rätt tunn hals. Hon är känslig i ryggen och behöver täcke(n), men får också lätt fula bogskav om...
Svar
3
· Visningar
1 050
Senast: Buck
·
Utrustning Vet att det någonstans funnits en tråd med folk som har små ponnyer (kat A-B) som lagt upp kort och tipsat om utrustning och sånt...
Svar
19
· Visningar
4 026
Senast: Barrel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Diskbråck