Spaniel en trimras?

Tråkigt om det är så att Spaniels har så kass päls att den inte fyller någon funktion och lika gärna kan snaggas ner med maskin. Låter som ett misslyckande i aveln.
Att avla på funktinella pälsar för rasen borde vara en självklarhet.
Sedan är ju inte funktion samma för alla beroende på var man bor. Varma är de (ofta för varma) men den vattenavstötande förmågan har jag inte sett mycket av.
 
För mig som har haft Irländsk Setter, som också benämndes som trim-ras, så är betydelsen den att inom utställning så finns det vissa "regler" att trimma t.ex. öron, hals och att klippa svans och tassar så att den får sin "utställnings-look".
Det betyder ju inte att pälsen inte fungerar när den är friväxt.
Är det inte det talspråket du far efter? @Sesca

För det är ju inte en trim-ras i betydelsen schnauzer eller lagotto... men "trimmas" gör dom.
 
För mig som har haft Irländsk Setter, som också benämndes som trim-ras, så är betydelsen den att inom utställning så finns det vissa "regler" att trimma t.ex. öron, hals och att klippa svans och tassar så att den får sin "utställnings-look".
Det betyder ju inte att pälsen inte fungerar när den är friväxt.
Är det inte det talspråket du far efter? @Sesca

För det är ju inte en trim-ras i betydelsen schnauzer eller lagotto... men "trimmas" gör dom.
som jag sagt tidigare är problemet att det känns som de två betydelserna blandas ihop.

Helt plötsligt dör pälsen om en klipper lite. Sedan vad du kallar det du gör är mindre viktigt.
 
Det är väl en apporterand hund (vatten?) och då borde pälsen rimligtvis vara praktisk för terräng.
Men det är den alltså inte?
Show typen börjar mer likna en Amris och suger istället för att stöta av, men det är ju inte heller en jakthund längre, utan en sällskapshund med jakt ursprung.

Jaktcockrarna klipps dessutom ibland om det är mer skog än vatten för att inte fastna, så det är showmänniskorna som skriker mest om vattenavstötande funktion.

Mina sällskapsavlade engelska cockrar har ganska värdelös päls, men fin, så låter ryggen vara kvar ändå, men det är bara för att det går. Skulle hunden må minsta bättre utan så åker den och fanorna är hopplösa på gård så de åker. Om någon får tjock päls rakar jag, hatar att föna.
 
Det låter som att du snarare vill diskutera varför en del människor anser att det är dödssynd på att klippa hundar vars päls traditionellt inte ska klippas?

I flera rasgrupper jag är med i på Facebook kan det bli ramaskri om någon lägger ut bild på sin nerklippa sheltie, finska lapphund m.fl. Pälsen blir förstörd, pälsen skyddar mot värme och det är därför dumt att klippa en hund som blir varm på sommaren, pälsen kommer aldrig få samma kvalité som tidigare m.m.

Jag blir lite galen på människor som håller på sådär. Visst, det kan ta ett bra tag innan pälsen är i ordning igen om huden har både ull och pälshår och under den tiden kan pälsens funktion vara sämre men det gäller ju inte resten av hundens liv. Jag tror inte heller att pälsen isolerar mot värmen särskilt ofta, många raser har för mycket ull för att det ska fungera.

I pudelgrupper finns det folk som tycker att man absolut måste raka nosen eftersom hunden annars får fuktig päls som kan ligga mot tänderna och orsaka tandsten? Jag föredrar rakad nos (lämnar 0,5 mm så mer rakat än klippt) men det är för att jag tycker att dom är finare så och känns fräschare.
 
Det låter som att du snarare vill diskutera varför en del människor anser att det är dödssynd på att klippa hundar vars päls traditionellt inte ska klippas?

I flera rasgrupper jag är med i på Facebook kan det bli ramaskri om någon lägger ut bild på sin nerklippa sheltie, finska lapphund m.fl. Pälsen blir förstörd, pälsen skyddar mot värme och det är därför dumt att klippa en hund som blir varm på sommaren, pälsen kommer aldrig få samma kvalité som tidigare m.m.

Jag blir lite galen på människor som håller på sådär. Visst, det kan ta ett bra tag innan pälsen är i ordning igen om huden har både ull och pälshår och under den tiden kan pälsens funktion vara sämre men det gäller ju inte resten av hundens liv. Jag tror inte heller att pälsen isolerar mot värmen särskilt ofta, många raser har för mycket ull för att det ska fungera.

I pudelgrupper finns det folk som tycker att man absolut måste raka nosen eftersom hunden annars får fuktig päls som kan ligga mot tänderna och orsaka tandsten? Jag föredrar rakad nos (lämnar 0,5 mm så mer rakat än klippt) men det är för att jag tycker att dom är finare så och känns fräschare.
Precis, men framförallt om det finns någon substans i det. Jag har ju ett antal dubbelpälsade hundar, som reagerar lite olika på väder och vins, så jag vill faktiskt veta.

Jag sparar ju också ryggen så länge det går och huden kan bli lite solkänslig vid helrakning, men att från det säga att en förstör hela hunden, jag fattar liksom inte. Framförallt om den kastrerade hunden bara ligger och flämtar hela sommaren. Jag har helklippt när de släpper valppälsen ibland, det tror jag egentligen är det snällaste mot hunden som inte behöver bli avskräck från pälsvård för resten av livet.
 
Kan någon förklara för mig hur Spanielraserna kan vara trimraser? Framförallt engelsk cockerspaniel hävdas ju vara det, men övriga spanielraser också.

För mig är en trimras en strävhårig hund med ihåliga hår som inte bör klippas eftersom de då suger vatten. Spanielraser verkar vara vanliga dubbelpälsade raser med underull och överhår som fäller.

Naturligtvis vår det att kamma ut underullen och kalla det trimning, men det innebär inte att de är trimmraser.

Myten att det inte går att raka och växa ut fattar jag inte heller. Det sker på Amris hela tiden och eftersom de fäller 2 ggr per år är pälsen helt ny om ett år.

Jag tycker också att man sammanblandar pälsvård och skönhetsvård. Som om det vore vanvård att inte ha en snygg hund typ.

Men jag kan ha missat något här.

Är det något annat än att jag tycker att utseendet är sekundärt?
Spanieln är en trimmas, kräver endå en del för att pälsen ska fungera korrekt. Sköter man inte pälsen så är den inte till mycket hjälp. Pälsen på spaniels ska dessutom ryckas och inte klippas. Det går inte att få bort all underpäls tex genom att bara kamma dom med en underullskam.

Och vadå utseendet? En spaniel som är bra skött och där ägaren bryr sig om öronen osv ser snygg ut. Det är inte bara för utseendet, utseendet kommer med en välskött spaniel.
 
Sedan är ju inte funktion samma för alla beroende på var man bor. Varma är de (ofta för varma) men den vattenavstötande förmågan har jag inte sett mycket av.
Pälsen på en välskött spaniel är definitivt vattenavstötande, suger pälsen upp vattnet så sköter man pälsen fel. Då får man lära sig att trimma den rätt.
 
Det är väl en apporterand hund (vatten?) och då borde pälsen rimligtvis vara praktisk för terräng.
Men det är den alltså inte?
Pälsen på spaniels är väldigt vattenavstötande, om dom sköts på rätt sätt. Tyvärr så trimmar folk dom alldeles för lite och det förstör funktionen. Dom som påstår att pälsen inte är bra osv på spaniels är ofta bara lata eller okunniga i hur pälsen ska skötas. För en spaniel kräver en hel del pälsvård om man vill att pälsen ska fungera korrekt.
 
Tråkigt om det är så att Spaniels har så kass päls att den inte fyller någon funktion och lika gärna kan snaggas ner med maskin. Låter som ett misslyckande i aveln.
Att avla på funktinella pälsar för rasen borde vara en självklarhet.
Spaniels har väldigt bra funktionell päls, inget fel på den sålänge man sköter om den på rätt sätt. Tyvärr så gör alla det då det tar tid och kräver en hel del jobb. Spanielns päls ska ju ryckas och absolut inte rakas ner.
 
Spanieln är en trimmas, kräver endå en del för att pälsen ska fungera korrekt. Sköter man inte pälsen så är den inte till mycket hjälp. Pälsen på spaniels ska dessutom ryckas och inte klippas. Det går inte att få bort all underpäls tex genom att bara kamma dom med en underullskam.

Och vadå utseendet? En spaniel som är bra skött och där ägaren bryr sig om öronen osv ser snygg ut. Det är inte bara för utseendet, utseendet kommer med en välskött spaniel.
Pratar du engelsk cocker? Jag tycker inte det är nått att hänga i julgranen ändå, ryggen kan ju bli slät och kanske tåla lite dugg, men en showklippt cocker har ju massa ull kvar numera för att se elegantare ut.

Jag skär (king coat) och kardar mina med furminator, rycka klarar inte mina fingrar och inte heller alla hundar.

Visst får man till det blir det säkert bra, men det handlar om mycket och inte bara att folk är lata. Bättre att hitta något som funkar.

Öronvård är nåt helt annat, det är en hälsofrågor.
 
Spaniels har väldigt bra funktionell päls, inget fel på den sålänge man sköter om den på rätt sätt. Tyvärr så gör alla det då det tar tid och kräver en hel del jobb. Spanielns päls ska ju ryckas och absolut inte rakas ner.

Men varför inte rakas om man inte får till det? Vad händer liksom? Amrisar rakas ju ner hela tiden. De är ju också spaniels och verkligen inte funktionella. (Känner utställningsuppfödare och hennes hundar går bara på gräs när det inte regnar typ)
 
Spanieln är en trimmas, kräver endå en del för att pälsen ska fungera korrekt. Sköter man inte pälsen så är den inte till mycket hjälp. Pälsen på spaniels ska dessutom ryckas och inte klippas. Det går inte att få bort all underpäls tex genom att bara kamma dom med en underullskam.

Och vadå utseendet? En spaniel som är bra skött och där ägaren bryr sig om öronen osv ser snygg ut. Det är inte bara för utseendet, utseendet kommer med en välskött spaniel.
Vad är det som skiljer spaniels från andra dubbelpälsade hundar?
 
Show typen börjar mer likna en Amris och suger istället för att stöta av, men det är ju inte heller en jakthund längre, utan en sällskapshund med jakt ursprung.

Jaktcockrarna klipps dessutom ibland om det är mer skog än vatten för att inte fastna, så det är showmänniskorna som skriker mest om vattenavstötande funktion.

Mina sällskapsavlade engelska cockrar har ganska värdelös päls, men fin, så låter ryggen vara kvar ändå, men det är bara för att det går. Skulle hunden må minsta bättre utan så åker den och fanorna är hopplösa på gård så de åker. Om någon får tjock päls rakar jag, hatar att föna.
Då köper man en sådan här modell, 1 1/2 år, har aldrig rört pälsen med något annat än en kam i svansen o öronen för tovutredning eller borttagning av barr,kardborrar etc
278783609_790753441902249_7180822257135421184_n.jpg
 
Kanske blev rörigt.

Jag ifrågasätter att man kallas Spaniels för trimras i den betydelsen att pälsen förstörs om man klipper eller rakar och därigenom avråder från det även när någon vill klippa för hundens bästa.

Att säga att en trimmar sin hund är helt ok för mig.
Den betydelsen är inte allmängiltig. Det är du som tolkar in att benämningen ”trimras” innebär ett ställningstagande mot specifika pälsvårdsredskap.

Ska en spaniel ha päls som rasstandarden beskriver behöver den trimmas. Till skillnad från exempelvis diverse korthåriga raser som inte kräver pälsvård. Med tanke på att det förekommer att folk blir lätt chockade när de inser att spanieln inte är slät och fin av sig själv ser jag inte problemet med att informera att det kräver en insats.

Sen undrar jag hur många korrekt trimmade ryggpälsar du har sett som inte skiljer sig i funktion från de som rakas med maskin? Att pälsen inte förändras av maskinklippning stämmer verkligen inte. Men ofta går den att återställa för den som vill.
 
Min eng.cocker hane kastrerades i ung ålder av medicinska skäl, pälsen blev ganska förändrad efter det. Jag har alltid klippt ner honom helt med maskin ca varannan till var tredje månad. Oftare på sommarhalvåret och mer sällan på vintern.
Han trivs bäst nedklippt och jag tycker det är snyggt, sportigt och praktiskt. Hans frisyr är inte rastypisk men ful är han absolut inte i mina ögon ❤️
 
Pälsen på spaniels är väldigt vattenavstötande, om dom sköts på rätt sätt. Tyvärr så trimmar folk dom alldeles för lite och det förstör funktionen. Dom som påstår att pälsen inte är bra osv på spaniels är ofta bara lata eller okunniga i hur pälsen ska skötas. För en spaniel kräver en hel del pälsvård om man vill att pälsen ska fungera korrekt.
Jag misstänkte att det kunde vara så. Skönt att det är brist på intresse och inte avelsarbete som avgör hur pälsen är.
Har bara två (Amris) i min närhet. Den ena trimmas by the book och den verkar rätt funktionell. Den andra klipps och släpar runt på hela skogen i pälsen om vi prommenerar ihop.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Blir verkligen knäpp..har suttit senaste veckan och spånat på en ras som skulle kunna vara perfekt för oss här hemma..Men det är...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 806
Senast: Lady_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp