Spaniel en trimras?

Men varför inte rakas om man inte får till det? Vad händer liksom? Amrisar rakas ju ner hela tiden. De är ju också spaniels och verkligen inte funktionella. (Känner utställningsuppfödare och hennes hundar går bara på gräs när det inte regnar typ)
Som sagt, vill man eller orkar inte eller kan inte sköta pälsen så att funktionen blir dålig och pälsen mest är ett problem som ja, då bör man kanske raka ner hunden. Men det är ingenting man behöver göra om man sköter den.
 
Pratar du engelsk cocker? Jag tycker inte det är nått att hänga i julgranen ändå, ryggen kan ju bli slät och kanske tåla lite dugg, men en showklippt cocker har ju massa ull kvar numera för att se elegantare ut.

Jag skär (king coat) och kardar mina med furminator, rycka klarar inte mina fingrar och inte heller alla hundar.

Visst får man till det blir det säkert bra, men det handlar om mycket och inte bara att folk är lata. Bättre att hitta något som funkar.

Öronvård är nåt helt annat, det är en hälsofrågor.
Fast jo, det har med huruvida man är bekväm/lat och kanske inte vill lämna in hunden till någon som gör jobbet korrekt. Man rycker ju aldrig när hunden inte fäller, då är det klart det gör ont. Och jo, jag pratar alla spaniels, den som jag lärt mig trimma hos och som trimmade min förra hund i alla år är väldigt utbildad på att trimma just spaniels.

Det är en enorm skillnad på en bra trimmad skött päls och en päls som inte blir skött på korrekt sätt. Har man inte sätt hur den är som bra skött så kanske man har svårt att föreställa sig det dock.

Deras päls är viktig för dom, speciellt på sommaren med alla insekter och ifall dom badar mycket. Pälsen skyddar väldigt om den sköts på rätt sätt. Men det kräver tid och ork eller att man lämnar in hunden när det är dags att trimma den hos någon som vet vad den gör.

Krasst sätt så är det tyvärr så att det är bättre att raka ner hunden än att inte sköta pälsen. Folk underskattar hur mycket jobb det faktiskt är med en spanielpäls.
 
Då köper man en sådan här modell, 1 1/2 år, har aldrig rört pälsen med något annat än en kam i svansen o öronen för tovutredning eller borttagning av barr,kardborrar etc
Visa bifogad fil 91931
Fast det är också en ung hund, min hund började inte få tjockare tätare päls fören han var i 3 årsåldern, detsamma med hans cockerkompis som också hade väldigt väldigt lite päls som ung. Det kommer med åren. Dom sätter ju pälsen lite olika fort.
 
Fast jo, det har med huruvida man är bekväm/lat och kanske inte vill lämna in hunden till någon som gör jobbet korrekt. Man rycker ju aldrig när hunden inte fäller, då är det klart det gör ont. Och jo, jag pratar alla spaniels, den som jag lärt mig trimma hos och som trimmade min förra hund i alla år är väldigt utbildad på att trimma just spaniels.

Det är en enorm skillnad på en bra trimmad skött päls och en päls som inte blir skött på korrekt sätt. Har man inte sätt hur den är som bra skött så kanske man har svårt att föreställa sig det dock.

Deras päls är viktig för dom, speciellt på sommaren med alla insekter och ifall dom badar mycket. Pälsen skyddar väldigt om den sköts på rätt sätt. Men det kräver tid och ork eller att man lämnar in hunden när det är dags att trimma den hos någon som vet vad den gör.

Krasst sätt så är det tyvärr så att det är bättre att raka ner hunden än att inte sköta pälsen. Folk underskattar hur mycket jobb det faktiskt är med en spanielpäls.
Samtidigt så är det ju inget jobb alls för jaktvarianterna, fast de har samma päls på ryggen? Vet ingen med jaktspaniel som fixar med pälsen mer än att klippa runt tassarna typ. Ändå är pälsen otroligt funktionell i skog, mark och sjö.
 
Den betydelsen är inte allmängiltig. Det är du som tolkar in att benämningen ”trimras” innebär ett ställningstagande mot specifika pälsvårdsredskap.

Ska en spaniel ha päls som rasstandarden beskriver behöver den trimmas. Till skillnad från exempelvis diverse korthåriga raser som inte kräver pälsvård. Med tanke på att det förekommer att folk blir lätt chockade när de inser att spanieln inte är slät och fin av sig själv ser jag inte problemet med att informera att det kräver en insats.

Sen undrar jag hur många korrekt trimmade ryggpälsar du har sett som inte skiljer sig i funktion från de som rakas med maskin? Att pälsen inte förändras av maskinklippning stämmer verkligen inte. Men ofta går den att återställa för den som vill.
Med trimras menar jag just trimning inte pälsvård av dubbelpälsad hund.

Det är klart pälsen skiljer sig, det är ju därför man rakar för att få en annan funktion

Jag tycker att de blir blöta och att det fastnat skräp.
 
Spaniels har väldigt bra funktionell päls, inget fel på den sålänge man sköter om den på rätt sätt. Tyvärr så gör alla det då det tar tid och kräver en hel del jobb. Spanielns päls ska ju ryckas och absolut inte rakas ner.
Min bekanta som ställer ut amrisar fönar alla på förekommen anledning pm de är ute i regn. De blir genomblöta och torkar aldrig. Då pratar vi någon som vinner utställning internationellt

Träffade 2 cockrar när jag var ute och red och fick lite konstig vinkel och var helt övertygad om att det var amrisar, då bar det den närbelägna engelsk cocker uppfödaren...

Jag tror säkert att din har jättebra päls men det varierar verkligen.

Och ang pälsvård var det ju någon här som bad om råd för nån vecka sen om en cocker som högg under pälsvård.
 
Min eng.cocker hane kastrerades i ung ålder av medicinska skäl, pälsen blev ganska förändrad efter det. Jag har alltid klippt ner honom helt med maskin ca varannan till var tredje månad. Oftare på sommarhalvåret och mer sällan på vintern.
Han trivs bäst nedklippt och jag tycker det är snyggt, sportigt och praktiskt. Hans frisyr är inte rastypisk men ful är han absolut inte i mina ögon ❤️
Precis; han kan vara ute överallt utan att det fastnar. Jag kör lite mitt emellan på mina. Rakar magen och klipper underifrån med sax så det blir tunt och kardar uppofrån
 
Min bekanta som ställer ut amrisar fönar alla på förekommen anledning pm de är ute i regn. De blir genomblöta och torkar aldrig. Då pratar vi någon som vinner utställning internationellt

Träffade 2 cockrar när jag var ute och red och fick lite konstig vinkel och var helt övertygad om att det var amrisar, då bar det den närbelägna engelsk cocker uppfödaren...

Jag tror säkert att din har jättebra päls men det varierar verkligen.

Och ang pälsvård var det ju någon här som bad om råd för nån vecka sen om en cocker som högg under pälsvård.
Fast jag får också föna min när han varit ute i regn en längre stund, det tar lång tid för honom att torka, speciellt öronen. Det är aldrig bra att dom går och är blöta länge. Och det är framförallt öronen och bröstet som behöver fönas för där har dom inte sån päls. Det blir genomblött. Och jag antar att det är främst öronen, haka och bröst som din kompis utställning fönar, kroppen torkar väldigt fort för där går inte vattnet igenom på en vanlig promenad i regn.

Min har bra päls pga att jag sköter den. Han hade inte haft sån här päls annars. Han är inget undantag, han är en vanlig spaniel med vanlig päls.
 
Senast ändrad:
Samtidigt så är det ju inget jobb alls för jaktvarianterna, fast de har samma päls på ryggen? Vet ingen med jaktspaniel som fixar med pälsen mer än att klippa runt tassarna typ. Ändå är pälsen otroligt funktionell i skog, mark och sjö.
Det är inte min erfarenhet alls, dom jag känner vilket är ganska många nu lämnar in sina på trimning några gånger per år och får hunden ryckt på ryggen, sen är det underhåll mellan trimningarna såklart. Frågar man dom om det är mycket jobb med pälsen säger ju dom självklart nej för det är det ju inte mellan trimningarna, då är det bara underhåll som gäller.

Och visst, det finns säkert dom som struntar i det, som inte trimmar och bara borstar men pälsfunktionen är inte som den ska då. Och det är ju olika på olika hundar, vissa har mindre päls medans andra har mer, det är ju mycket genetiskt i det där. Vissa individer är mer lättskötta och kräver mindre än andra men grunden är ju detsamma. Det är bara olika mycket jobb med pälsarna.

Men det finns ingen spaniel som inte kräver trimning för att ha rätt funktion. Det handlar bara om mer eller mindre.
 
Senast ändrad:
Fast jag får också föna min när han varit ute i regn en längre stund, det tar lång tid för honom att torka, speciellt öronen. Det är aldrig bra att dom går och är blöta länge. Och det är framförallt öronen och bröstet som behöver fönas för där har dom inte sån päls. Det blir genomblött. Och jag antar att det är främst öronen, haka och bröst som din kompis utställning fönar, kroppen torkar väldigt fort för där går inte vattnet igenom på en vanlig promenad i regn.

Min har bra päls pga att jag sköter den. Han hade inte haft sån här päls annars. Han är inget undantag, han är en vanlig spaniel med vanlig päls.
Fast det är rätt opraktiskt för en gårdshund som går in och ut som den vill.

Jag säger inte att det är fel att göra som du gör, men att bedöma att hundliv blir bättre om de torkar snabbt är väl inte fel?

Nu behåller jag ryggen på mina engelska, rakar mage och bröst och huvud och klipper underifrån och furminator ovanifrån. En extrem sportklippning, men det blir lite cockerkänsla.

Jag har ju en gårdshund också som kan vara ute en hel dag i regn, helt torr vid huden, sedan slänger jag på en yllefilt och han är torr på 30 min.
 
Fast det är rätt opraktiskt för en gårdshund som går in och ut som den vill.

Jag säger inte att det är fel att göra som du gör, men att bedöma att hundliv blir bättre om de torkar snabbt är väl inte fel?

Nu behåller jag ryggen på mina engelska, rakar mage och bröst och huvud och klipper underifrån och furminator ovanifrån. En extrem sportklippning, men det blir lite cockerkänsla.

Jag har ju en gårdshund också som kan vara ute en hel dag i regn, helt torr vid huden, sedan slänger jag på en yllefilt och han är torr på 30 min.
Vill man inte lägga tid på att torka sin hund eller sköta om en päls så finns det andra raser med mindre krav på skötsel när det gäller pälsen. Som sagt, det är öronen som är det jobbigaste när det gäller regn, kroppen blir sällan särskilt blöt. Men öronen är viktiga att få torra av många skäl.

Klippa ner fanor och sådant och magen är ju dock en smaksak, det gör jag på min också pga att det är lättare helt enkelt, han drar inte in lika mycket sand då. Rakar ju absolut inte men klipper ner med saxen. Men ryggen och huvudet rör jag absolut inte med någon maskin. Där är det bara att rycka som gäller, ev underullskam men helst inte.
 
Nu kanske det inte är samma med Cocker som min trimras Dvärgschnauzer, men även en kortklippt Dvärg är galet mycket mer opraktisk än en där pälsen sköts med trimning.
Min gamling är nerklippt med kortare skägg och benhår och han drar in mängder med skräp mot den lilla.
Man märker att det finns en tydlig poäng med att pälsen ska skötas på ett visst sätt.
 
Det är inte min erfarenhet alls, dom jag känner vilket är ganska många nu lämnar in sina på trimning några gånger per år och får hunden ryckt på ryggen, sen är det underhåll mellan trimningarna såklart. Frågar man dom om det är mycket jobb med pälsen säger ju dom självklart nej för det är det ju inte mellan trimningarna, då är det bara underhåll som gäller.

Och visst, det finns säkert dom som struntar i det, som inte trimmar och bara borstar men pälsfunktionen är inte som den ska då. Och det är ju olika på olika hundar, vissa har mindre päls medans andra har mer, det är ju mycket genetiskt i det där. Vissa individer är mer lättskötta och kräver mindre än andra men grunden är ju detsamma. Det är bara olika mycket jobb med pälsarna.

Men det finns ingen spaniel som inte kräver trimning för att ha rätt funktion. Det handlar bara om mer eller mindre.

Jag känner som sagt bara jaktspaniels, men inte någon av dem utför någon pälsvård mer än att klippa ett fåtal tovor och ta loss typ kardborrar. De har alla funktionell päls, som tål att jagas med i land och på vatten i alla klimat. De kräver alltså ingen trimning för att ha rätt funktion.
 
Fast det är rätt opraktiskt för en gårdshund som går in och ut som den vill.

Jag säger inte att det är fel att göra som du gör, men att bedöma att hundliv blir bättre om de torkar snabbt är väl inte fel?

Nu behåller jag ryggen på mina engelska, rakar mage och bröst och huvud och klipper underifrån och furminator ovanifrån. En extrem sportklippning, men det blir lite cockerkänsla.

Jag har ju en gårdshund också som kan vara ute en hel dag i regn, helt torr vid huden, sedan slänger jag på en yllefilt och han är torr på 30 min.

Vill man inte lägga tid på att torka sin hund eller sköta om en päls så finns det andra raser med mindre krav på skötsel när det gäller pälsen. Som sagt, det är öronen som är det jobbigaste när det gäller regn, kroppen blir sällan särskilt blöt. Men öronen är viktiga att få torra av många skäl.

Klippa ner fanor och sådant och magen är ju dock en smaksak, det gör jag på min också pga att det är lättare helt enkelt, han drar inte in lika mycket sand då. Rakar ju absolut inte men klipper ner med saxen. Men ryggen och huvudet rör jag absolut inte med någon maskin. Där är det bara att rycka som gäller, ev underullskam men helst inte.
Under öronen torkar jag med microfleece, men de är helrakade under och på halsen så det går bra. Lyfter upp mär de sover oavsett.

Fast varför får man inte klippa ner/raka på sommaren just spaniel? Dubbelpälsat är ju bra på vintern för en gårdshund, men kräver på alla raser att de hålls efter på längden. Dessutom vill nog även cockern ha lite underull då. Varför ska inte en cocker få vara gårdshund och äta hästbajs?

Vsx skiljer cockern från en annan dubbelpälsad hund förutom rasstandarden.

Du, amrisarna blir dyblöta. Vet inte om det är för att det suger underifrån med pälsen som går i backen; men de finaste i hela kroppen. Kanske inte just över ryggraden, men längs sidor, ljumskar bröst. Ca 45 min styck efter vanligt heldagsregn.

Hon helrakar så fort de är klara med utställning. Nu är de kanske extrema eftersom hon vinner internationellatävlingar, men korrekt trimmade lär de vara.
 
Jag känner som sagt bara jaktspaniels, men inte någon av dem utför någon pälsvård mer än att klippa ett fåtal tovor och ta loss typ kardborrar. De har alla funktionell päls, som tål att jagas med i land och på vatten i alla klimat. De kräver alltså ingen trimning för att ha rätt funktion.
Så här borde det ju vara.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Blir verkligen knäpp..har suttit senaste veckan och spånat på en ras som skulle kunna vara perfekt för oss här hemma..Men det är...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 801
Senast: Lady_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp