Spaniel en trimras?

Jag känner som sagt bara jaktspaniels, men inte någon av dem utför någon pälsvård mer än att klippa ett fåtal tovor och ta loss typ kardborrar. De har alla funktionell päls, som tål att jagas med i land och på vatten i alla klimat. De kräver alltså ingen trimning för att ha rätt funktion.
Exakt. Ingen jag känner lämnar in sina hundar för trim. En gång hjälpte jag en kompis till mig att frisera hennes jaktspringer lite vid öronen, men det var enbart av estetiska skäl. I övrigt gör hon inget alls med den hundens päls.
 
Nu kanske det inte är samma med Cocker som min trimras Dvärgschnauzer, men även en kortklippt Dvärg är galet mycket mer opraktisk än en där pälsen sköts med trimning.
Min gamling är nerklippt med kortare skägg och benhår och han drar in mängder med skräp mot den lilla.
Man märker att det finns en tydlig poäng med att pälsen ska skötas på ett visst sätt.
Det är enligt mig helt olika raser där schnausern är en trimras och cockern en pälsras; mer jämförbar med långhårig schäfer
 
Jag misstänkte att det kunde vara så. Skönt att det är brist på intresse och inte avelsarbete som avgör hur pälsen är.
Har bara två (Amris) i min närhet. Den ena trimmas by the book och den verkar rätt funktionell. Den andra klipps och släpar runt på hela skogen i pälsen om vi prommenerar ihop.

Min kompis utställningsspaniels amrisar går bara på gräs och blir tokblöta. Hon säger själv att det bara är för utställning och helrakar så fort de är klara
 
Det är enligt mig helt olika raser där schnausern är en trimras och cockern en pälsras; mer jämförbar med långhårig schäfer
Klipper du en långhårig Schäfer så får du en helt värdelös päls som suger åt sig skräp och fukt. Att den har sin framavlade päls är av praktiska skäl, precis som Schnauzers. Men det är alltså inte så på Spaniels menar du? Pälsen saknar praktiskt skydd intakt och funkar lika bra/dåligt som rakad?
 
Klipper du en långhårig Schäfer så får du en helt värdelös päls som suger åt sig skräp och fukt. Att den har sin framavlade päls är av praktiska skäl, precis som Schnauzers. Men det är alltså inte så på Spaniels menar du? Pälsen saknar praktiskt skydd intakt och funkar lika bra/dåligt som rakad?

Ja och nej, det finns ju de som har en funktionell päls för sina ändamål. Kanske de flesta ESP och jaktcocker.

Sedan en massa som kan fungera i vissa sammanhang och ägare eller så länge de inte är kastrerade. Det är just att åtgärda detta som inte funkar som jag tycker är viktigt.

Väldigt många har jättemycket päls på bröst, mage och ben som suger hur man än gör.

Men titta på en utställnings amris, ser det praktiskt ut? De tycker jag dessutom funkar litteratur nedklippta med lite underullskarda.

Engelska sparar jag ryggen, men rakar allt annat typ och klipper underifrån.

Klipper du schäfern på våren blir det nog bra till vintern igen, menar inte att alla ska göra det, men kastrerad äldre hane, en varm somnar?
 
Klipper du schäfern på våren blir det nog bra till vintern igen, menar inte att alla ska göra det, men kastrerad äldre hane, en varm somnar?
Fast den här jämförelsen funkar inte isf. När Schäfern är kortklippt och utan sina täckhår så fastnar mängder med skräp i pälsen, den blir blöt ända in iskinnet av minsta lilla fukt och lätt överhettan i sol. De få som klippt sina någon gång av en anledning gör helst inte om det.
Jag fick raka ryggen på en pga fuktexem. Sjukt opraktiskt. Pälsen blev aldrig sig själv där heller. Annan färg och täckhåren förändrades. Om det är samma med att klippa spaniels så förstår jag inte poängen med det.
 
Fast den här jämförelsen funkar inte isf. När Schäfern är kortklippt och utan sina täckhår så fastnar mängder med skräp i pälsen, den blir blöt ända in iskinnet av minsta lilla fukt och lätt överhettan i sol. De få som klippt sina någon gång av en anledning gör helst inte om det.
Jag fick raka ryggen på en pga fuktexem. Sjukt opraktiskt. Pälsen blev aldrig sig själv där heller. Annan färg och täckhåren förändrades. Om det är samma med att klippa spaniels så förstår jag inte poängen med det.
Det är ju subjektivt och säkert olika från individer. Täckhpren växer långsammare än ytterhår oftast också blir lite konstigt under utväxt.

Men om håren på schäfern förändrades så var det antingen inte av rakningen eller så är den inte dubbelpälsad fällande med mjuka hår. (Jag trodde den var det) Då hade det kommit helt nya hår efter 6 mån som inte kan ha påverkats av en klippning.

Mimn amris väninna har ställt ut amrisar som varit ner rakade 12 mån tidigare.
 
Det är ju subjektivt och säkert olika från individer. Täckhpren växer långsammare än ytterhår oftast också blir lite konstigt under utväxt.

Men om håren på schäfern förändrades så var det antingen inte av rakningen eller så är den inte dubbelpälsad fällande med mjuka hår. (Jag trodde den var det) Då hade det kommit helt nya hår efter 6 mån som inte kan ha påverkats av en klippning.

Mimn amris väninna har ställt ut amrisar som varit ner rakade 12 mån tidigare.
Jag tror inte du förstod poängen med min grundfråga.

Frågan var om pälsen är lika funktionell som klippt mot korrekt skött på en Spaniel?

På Schäfer eller en av Schnauzerraserna förlorar pälsen all sin praktiska funktion som klippt.

Frågan gällde inte hurvida pälsen kan återskapas eller hur den blir när den växer ut.

Schäferpälsar har jag god erfarenhet av så där vet jag hur klippta täckhår lätt blir. Nu har inte Schäfern samma päls rakt över hela kroppen utan strukturen på pälsen varierar på olika delar.
 
Jag tror inte du förstod poängen med min grundfråga.

Frågan var om pälsen är lika funktionell som klippt mot korrekt skött på en Spaniel?

På Schäfer eller en av Schnauzerraserna förlorar pälsen all sin praktiska funktion som klippt.

Frågan gällde inte hurvida pälsen kan återskapas eller hur den blir när den växer ut.

Schäferpälsar har jag god erfarenhet av så där vet jag hur klippta täckhår lätt blir. Nu har inte Schäfern samma päls rakt över hela kroppen utan strukturen på pälsen varierar på olika delar.
Har duckat lite eftersom folk anser så olika. Min amris hemma tycker jag är mer funktionell helrakad än på andra sätt. Med lite kardande växer den ut och blir varm på vintern.

De andra klipper jag på magen, fanor och bröst och få tycker jag de är torrare och fräschare och inte så varma.

Hade jag tyckt det var bättre för hunden med klassiskt skött spanielpäls hade jag gjort det, men någonstans vid fönande 10 ggr på en dag per hund funkar det inte.

Ryggen är ju fin onekligen, försöker behålla lite fall.

Jag gör ju inte så mycket mer än hänger med mina hundar. Så lathet är det inte, möjligen lite svaga händer.

Jag upplever att som öppen dörr hund på gård är det väldigt mycket bättre med hårt nedklippt.
 
Har duckat lite eftersom folk anser så olika. Min amris hemma tycker jag är mer funktionell helrakad än på andra sätt. Med lite kardande växer den ut och blir varm på vintern.

De andra klipper jag på magen, fanor och bröst och få tycker jag de är torrare och fräschare och inte så varma.

Hade jag tyckt det var bättre för hunden med klassiskt skött spanielpäls hade jag gjort det, men någonstans vid fönande 10 ggr på en dag per hund funkar det inte.

Ryggen är ju fin onekligen, försöker behålla lite fall.

Jag gör ju inte så mycket mer än hänger med mina hundar. Så lathet är det inte, möjligen lite svaga händer.

Jag upplever att som öppen dörr hund på gård är det väldigt mycket bättre med hårt nedklippt.
Okej. Blir ju lite märklig diskussion om när man frågar en sak och får svar på nått annat. Upprepat.

Men kortfattat så om jag uppfattat dig rätt utifrån din hund så tycker du att den har mer funktionell päls som klippt än korrekt trimmad.
 
Okej. Blir ju lite märklig diskussion om när man frågar en sak och får svar på nått annat. Upprepat.

Men kortfattat så om jag uppfattat dig rätt utifrån din hund så tycker du att den har mer funktionell päls som klippt än korrekt trimmad.
Ja iallafall för det liv vi lever.

Möjligen att ryggen är bättre oklippt men inte på alla
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Blir verkligen knäpp..har suttit senaste veckan och spånat på en ras som skulle kunna vara perfekt för oss här hemma..Men det är...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 783
Senast: Lady_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp