Spanjorer på ingång, vad ska man tänka på?

phie

Trådstartare
Stallet kommer få två nya hyresgäster i form av två unga spanjorer. I och med att det inte finns något krav på karantän inom EU (stämmer det?), vad ska jag och de andra hästägarna i kollektivet tänka på? Kan man anta att allt är lugnt eller måste några speciella åtgärder vidtas? Har aldrig stått inför att få nyimporterade hästar som nya stallkamrater, finner mig okunnig inför detta :(

De två nyimporterna kommer att stå i samma stall som övriga hästar, i och med att stallet är endast en byggnad utan möjlighet till inhysning under karantänliknande former.
 
Sv: Spanjorer på ingång, vad ska man tänka på?

Det finns inget krav på karantän inom EU nej. Ska de stå i samma stall (utan helväggar mellan boxarna?) så finns det nog inte så himla mycket ni kan göra för att förhindra ev smittspridning.
Enligt min personliga erfarenhet florerar det iaf inte alls lika mycket skit nere i Spanien som det gör i t ex Holland & Tyskland, men sen beror det ju på hur dina blivande stallkamrater kommer hit också. Flyg alt seriös transportör = mycket mindre risk för smitta trots vilostationer på vägen, mindre seriös transportör = stor smittorisk. Men måla inte fan på väggen nu, smitta kan man ju lika gärna få av en svensk ny inackordering ;)
 
Sv: Spanjorer på ingång, vad ska man tänka på?

Om du nu syftar på smittorisken så behöver den inte vara större än när man får in vilken inackordering som helst. Har man inte karantänstall får man räkna med att risken självklart finns, och det finns i princip inget man kan göra då. Även om man undviker direkt fysisk kontakt mellan hästarna så är det ganska omöjligt att hålla en smittfri miljö i ett stall.
Inkubationstiderna kan ju göra att många hästar hinner transporteras i ex. en lastbil innan man hinner upptäcka att denna kan ha utsätts för smitta, och den risken finns också alltid. Flyget tar ju betydligt färre hästar.
 
Sv: Spanjorer på ingång, vad ska man tänka på?

Om det är riskabelt med nykomlingar eller inte beror ju mycket på vilken typ av hästar som redan står i stallet. Är det hästar som själva är ute mycket på andra ställen t ex tävlingar. Så blir det inte inte mycket större risker för att dessa två nya är från Spanien. Men är det avelsdjur (dräktiga ston) eller andra hästar som sällan eller aldrig är ute och rör sig. Så är det riskfyllt med alla nya hästar som kommer till stallet.

Här hos oss får t ex aldrig avelsstona träffa hästar som kommit hit med samtransport förrän efter tre veckor. Dom hålls åtskilda under minst den tidsperioden. Har vi inte kunnat få till det i vårt vanliga stall har vi helt enkelt hyr ett annat stall under några månader tills vi sett om det finns smitta eller inte.
 
Sv: Spanjorer på ingång, vad ska man tänka på?

har aldrig hört talas om en spansk häst som släpat med sig nån sjukdom som smittar de andra hästarna.
nåt man kan tänka på är att hästarna i spanien ofta går på jättestora lösdrifter så att hästarna i stort sett tror att de strövar fritt.
hjälpte till med ett spanskt sto som precis kommit från spanien. hon sprang flera gåner in i hagens staket för att hon inte fattade att hon var instängd.
har däremot inte hört att det är ett vanligt problem bland nyimporterade spanska hästar..
 
Sv: Spanjorer på ingång, vad ska man tänka på?

har aldrig hört talas om en spansk häst som släpat med sig nån sjukdom som smittar de andra hästarna.
nåt man kan tänka på är att hästarna i spanien ofta går på jättestora lösdrifter så att hästarna i stort sett tror att de strövar fritt.
hjälpte till med ett spanskt sto som precis kommit från spanien. hon sprang flera gåner in i hagens staket för att hon inte fattade att hon var instängd.
har däremot inte hört att det är ett vanligt problem bland nyimporterade spanska hästar..

Ptjja , nog finns det allt en hel del skit i spanien som i vilket land som helst.

Dessutom är det ju faktiskt så att de ska åka hästlastbil ( smittorisk), stallas upp på vilostall ( smittorisk) osv.

har aldrig hört talas om en spansk häst som släpat med sig nån sjukdom som smittar de andra hästarna.
nåt man kan tänka på är att hästarna i spanien ofta går på jättestora lösdrifter så att hästarna i stort sett tror att de strövar fritt.
..


Mina spanska hästar fick med sig kvarka hem, antingen från stuteriet (enorma hagar) eller på vägen, de smittade ner mina andra hästar och 2 av de spanska fick kronisk kvarka som krävde ett 1/2 års behandling, inte kul:cry:

Inte för att skrämma upp dig TS, skit kan man få med sig med vilka nya hästar som helst. ( vi har även fått med oss ringorm 2 gånger från tyska och svenska hästar)
Vidta lite naturliga försiktigthetsåtgärder, håll dem åtskilda så gått det går från de andra hästarna i 2 veckor och håll tummarna.:angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Spanjorer på ingång, vad ska man tänka på?

menade bara att jag tror att det hör till ovanligheterna att hästarna kommer med sjukdomar, men självklart finns det ju risker oavsett om en häst kommer från ett annat land eller bara ett annat stall.
:bump:
 
Sv: Spanjorer på ingång, vad ska man tänka på?

Tack för tipsen. Dessa hästar kommer att åka båt, de kommer tydligen från Mallis. De ska sedan åka med en och samma transportör som inte kommer att ta på några andra hästar, så man får väl hålla samtliga tummar och hoppas att allt går bra :crazy:

Till er andra: Tack för åsikterna och tipsen!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, Hoppas på att kunna få hjälp att reda lite i saker rörande uthyrning av stall. Det är en minderårig hästtjej som kommit till mig...
2
Svar
28
· Visningar
4 926
Senast: Polibek
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 066
Senast: Magiana
·
Hästmänniskan Jag känner att bara måste få skriva av mig lite ang. en fruktansvärd grej! Jag ska försöka göra det så kortfattat jag kan. Jag hade...
Svar
15
· Visningar
3 213
Senast: Nea86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp