Spänning i nedre halsmuskeln, varför?

Sv: Spänning i nedre halsmuskeln, varför?

Sadeln ligger som en smäck på henne men kan ju givetvis kolla upp detta........ska noga gå igenom allt som kan vara tänkbart. Ska se om jag kan hitta en ET här i närheten.

Underhalsmuskelns funktion är att föra frambenen framåt. Det lär vara därför som den är så tydlig på en del "naturraser" typ exmoor och basjkir som enbart använder halsen till att hålla balansen och få fram benen... ??? Tja, om man tänker så så kanske din häst saknar en naturlig bärighet just nu och får kämpa för att röra på påkarna eller så. Du får väl tänka vidare själv;)

Ja...hon har ju inte riktigt styrkan till det. När hon varit i toppform har hon inte haft dessa problem.
Hon är ju också en travare och de har ju ett annat lyft i frambenen i vanliga fall också.

*kl*

Sitter spänningen såpass högt som på bilden i den länkade tråden, då brukar det kunna handla om framknän, dåliga kotor ger mer spänningar kring muskelfästen vid bogen och fram mot bringan. Nu behöver det inte nödvändigtvis vara själva carpus om är inflammerad, det kan lika gärna handla om exemplevis ansträngda senfästen, eller ännu vanligare ansträngda gaffelbandsfästen precis under framknäna, då vill dom heller inte röra sig genom att böja på knät (observera, inte skadade senor/gaffelband, men ansträngda, tex "stukade"). OM det nu är något som är ofräscht. Är inte hästen ofräsch i sina leder skulle jag försöka ta reda på varför den går och spänner sig på den sidan, så snart som möjligt, för annars har du snart en ofräsch häst.

När du pratar om ansträngda.........kan det ha nåt att göra med underlaget som är ute osv? Att det är halt, kanske spänner sig när dom går för att dom inte ska halka?

Hon är väldigt känslig när det gäller underlag. Med känslig menar jag att hon är väldigt försiktig och kanske spänner sig för det samt sina ben/kotor osv osv.?

Nu behöver det inte nödvändigtvis vara själva carpus om är inflammerad, det kan lika gärna handla om exemplevis ansträngda senfästen, eller ännu vanligare ansträngda gaffelbandsfästen precis under framknäna, då vill dom heller inte röra sig genom att böja på knät (observera, inte skadade senor/gaffelband, men ansträngda, tex "stukade"). OM det nu är något som är ofräscht.

Här tog du orden ur mun på mig. Bra att någon kom på att förtydliga...
Just att gaffelbandsfästena har en reaktion är otroligt vanligt och när de ömmar så visar hästen i regel också hälta i framknäet efter böjprov. Dock gäller det ju då att diffa så man verkligen åtgärdar på rätt ställe....
Det kan ju tyckas låta allvarligt med ömma gaffelbandsfästen men behandlar man dem i tid så har man snabbt hästen fit for fight igen.

Liknande trådar

Hästvård Jag och min kompis började i somras rida en spänd och okunnig travare som hade en opassande sadel. Hästen hade därför sjukt i ryggen och...
Svar
15
· Visningar
1 319
Senast: Sirap
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 139
Senast: cassiopeja
·
L
Träning Finns det några förstående o stöttande människor här? Jag behöver lite uppmuntran då jag håller på att ge upp... Har ridit i halva mitt... 2
Svar
24
· Visningar
3 132
Senast: martha
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
12 113
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka