Spånpellets?

huggabugga

Trådstartare
Hej!
Funderar på att köpa spånpellets och använda i mina hästboxar. Måste man köpa från hästbutik eller funkar det att köpa pellets från vanliga byggbutiker? Hur gör ni?😊
 
Vi köper på Jula, funkar utmärkt! Enligt tillverkaren (som gör både bränslepellets och stallpellets) är enda skillnaden att bränslepellets är lite torrare = behövs mer vatten, och lite billigare än stallpellets. Jag upplever dock att stallpellets blir lite "fluffigare" och fyller upp lite mer, så jag tror nog att prisskillnaden inte är så jättestor i slutänden, eftersom man kanske kan klara sig med en mindre i månaden om man kör på stallpellets.
 
Även i stallet där jag står har vi kört med bränslepellets så länge jag varit där, i tre år nu. Den tillverkaren har, långt om länge, "erkänt" att det är samma produkt som säljs på två olika marknader med olika prisprofiler. Funkar hur bra som helst.
 
Det kan fungera med bränslepellets men det kan också bli tok beroende på hur pelletsen tillverkas. Bäst är att testa just den sort man tänkt sig.

Jag använder numer halmpellets, jag tycker den suger bättre, luktar godare och sätter sig i en stadigare, sviktande, bädd.
 
En egen upptäckt när det gäller att elda med pellets är att bränslepelletsen innehåller mer terpentin än stallströ. Något att tänka på speciellt om man har häst med torr och/eller känsliga hovar. Terpentin är uttorkande.
 
Hur märker man det?
Jag har köpt eldningspellets eftersom vi både strött och eldat med det. Så fick jag en pall stallpellets som vår Coop hade tagit hem på prov och ingen ville köpa av. I min hjärna var pellets som pellets och stallpellets bara dyrare än den andra.
Men när jag försökte elda med stallpelletsen gick det knappt att få den att brinna. Gjorde då en liten egen undersökning och man använder gärna barrträd som inte är helt torra när man tillverkar eldningspellets, just för att dom då brinner bra och ger mycket värme.
Till stallpellets använder man hos många tillverkare andra träslag som lövträ och som är riktigt torra innan tillverkningen. Jag vet att man avråder från spån från gran och tall just för det höga innehållet av terpentin. Blir lite samma sak med eldningspellets. Brinner bra men mindre bra för hovar.
 

Liknande trådar

Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 218
Senast: Fazeem
·
Anläggning Hej! Jag har funderat på att köpa en automatisk thermobar dvs en sådan som fyller på vatten automatiskt. Men hur gör man när avståndet...
Svar
0
· Visningar
318
Anläggning Hej Ska salta min ridbana nu när det är plusgrader så den kan hålla ett litet tag men vilket salt? Magnesiumklorid som även används på...
Svar
2
· Visningar
552
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 373

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp