spanska iberiska sadlar/ Barock sadel??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare jjeg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 5 053
Status
Stängd för vidare inlägg.
J

jjeg

Finns det någon sadel av denna sort som ser ut mer som en "vanlig" sadel..Har en Alta Esquela ludomar som sätter mig i perfekt balans...och jag får inte ont på samma sätt i rygg, bäcken och sittben...Har alltid ont när jag ridit i en vanlig sadel...Får verkligen kämpa för att sitta rätt i dessa dressyrsadlar...Varför vet jag inte..:confused:
Letar nu sadel som har denna typ av säte men ser mer ut mer som en vanlig sadel...Så tips vill jag ha...Annars kanske jag måste ta mig en funderar på att sluta med att rida...Något jag inte vill.

Sv: spanska iberiska sadlar/ Barock sadel??

Varför inte rida i enm sådan sadel som du inte får ont av då? Man måste ju inte ha en engelsk dressyrsadel för att rida?

Jag måste först hitta en ;) Tycker den jag har ligger för högt upp på hästen...det finns ingen vidare i just denna sadel...därför vill jag ha tips på andra...Sen tror jag inte man får tävla dressyr i dessa!

Luso från gomez equestre, numer finns på Zaldi där den heter Lusitanus. byggd på engelsk bom och ser hyfsat engelsk ut, är gudomlig att rida i.

x1pzUuduGvVdLc-dmHl5zCxGXlk7Sa24UhNfh5FR2u0PRHaG1xiPpPQJS-Au9ZSleYRoncRUksGc5clzDwHqUINPYJudMgmGcsCyQGOTddUebU

x1pzUuduGvVdLc-dmHl5zCxGaw208VAEgDSshxYjRwgKuHfJpxwCczjN5IpklDOpudqg2CHyyFR0fGbdE2gCq_uf4yi9W2rb0-Ta8tv0YAdwtE

x1pzUuduGvVdLc-dmHl5zCxGezyiRaP38NjRYRxtCOKLPZe5sPFpvl2-GX8jHvMWzsB3X6r2Tsi75w2_K30136BhnWtyak6Ee0wCBNaFqbZxpw

så klart du ska kunna få både ridning och tävlandet om det går men om det står mellan att sluta tävla och sluta rida, vad väljer du då? ridning är så mycket mer än tävling och prestation :love:

jo visst är det så...har inte ens börjat tävla ännu hahaha har varit för feg...Vart hittar man denne sadel och funkar den på en rakryggad frieser med obefintlig manke och breeed..

Den där såg ritkgit skön ut!:d
Finns den i väldigt jättevid bom?:angel: :D

Har du provat någon av sadlarna från Amazonas? Det finns flera modeller som är hyfsat likt vanliga dressyrsadlar tycker jag. Borde vara ok att tävla i, fast säker är jag inte.

Har du provat någon av sadlarna från Amazonas? Det finns flera modeller som är hyfsat likt vanliga dressyrsadlar tycker jag. Borde vara ok att tävla i, fast säker är jag inte.

Vad är det för sadlar ? länk?

Skulle tro att hon menar www.akademisk-ridekunst.dk.

Kanske kan det vara idé att fundera på VARFÖR du får ont i ryggen, det hänger förmodligen ihop med hur ditt bäcken ligger i sadeln. När du har funderat ut problemställningen närmare är det lättare att hitta rätt sadel.

Kanske kan det vara så att du behöver mer plats i sätet för att få rätt vinkel på bäcken? Ofta är ju de ibiriska sadlarna rätt flata i sitsen och ger gott om utrymme.

jag kollade upp det där med dispensansvarige eftersom jag skall börja tävla igen om jag börjar rida igen.

så länge den är byggd på en engelsk bom så är dte ok.

däremot tyckte han att jag skulle avrunda vulstren så den blev mer lik en engelsk.allt bling-bling var helt ok.

har ju fått tvärnej på en australiensisk stocksaddle för många år sedan m hänvisning till internationella regler.

såg en i engands HK-lag som re di en sådan förra året.

jag blev tväförbannad.

men som sagt,kolla med ansvarige för dispenser och sånt där.
men få det skriftligt-de -är-luriga!

(gäller förm även "vanliga "klasser eftersom jag utgått från dent när jag kollat)

Skulle tro att hon menar www.akademisk-ridekunst.dk.

Kanske kan det vara idé att fundera på VARFÖR du får ont i ryggen, det hänger förmodligen ihop med hur ditt bäcken ligger i sadeln. När du har funderat ut problemställningen närmare är det lättare att hitta rätt sadel.

Kanske kan det vara så att du behöver mer plats i sätet för att få rätt vinkel på bäcken? Ofta är ju de ibiriska sadlarna rätt flata i sitsen och ger gott om utrymme.

Jag har har ju analyserat min sits länge nu...försökt korrigera och tittat på filmer när jag rider...MEN hur jag än gör så känns det INTE rätt...svårt att få ner knäna "länga" ut benen ;)...om man hade haft för korta muskler på framsidan hade jag förstått det MEn jag tränar och strechar, yogar...dom åker bara upp helt enkelt...och vad fanken beror det på? känns som jag hamnar något för långt bak på rumpan/sittbenen...och säckar ihop i överkroppen
Vet exakt hur jag ska sitta men i praktiken är det omöjligt...har tom gått kurser för detta bla. alexandertekniken för ryttare... ...Jag har ju haft massvis med sadlar och provat nästan allt...70 talet sadlar..minst...Den enda jag känner en förbättring i är just skolsadeln..Har även provat sadlar med gigantiska knästöd..typ amerigo mfl..visst blir det bättre men inte bra och då blir man ju helt fast...En sak jag undrat över ÄR att ingen har någonsin klagat på min sits när jag rider för instruktör :confused: :confused: Nån gång har dom sagt sänk knä och höft...men det är bara ett fåtal gånger..:angel: märkligt va :rofl: MEn hur fanken får man då veta på VAD som är fel hmmm

Senast ändrad av en moderator:

jag kollade upp det där med dispensansvarige eftersom jag skall börja tävla igen om jag börjar rida igen.

så länge den är byggd på en engelsk bom så är dte ok.

däremot tyckte han att jag skulle avrunda vulstren så den blev mer lik en engelsk.allt bling-bling var helt ok.

har ju fått tvärnej på en australiensisk stocksaddle för många år sedan m hänvisning till internationella regler.

såg en i engands HK-lag som re di en sådan förra året.

jag blev tväförbannad.

men som sagt,kolla med ansvarige för dispenser och sånt där.
men få det skriftligt-de -är-luriga!

(gäller förm även "vanliga "klasser eftersom jag utgått från dent när jag kollat)

Ska kolla upp detta ...det är ju inte direkt VM man ska ställa upp i :rofl: :rofl:

jo den butiken vet jag..

En sak jag undrat över ÄR att ingen har någonsin klagat på min sits när jag rider för instruktör :confused: :confused: Nån gång har dom sagt sänk knä och höft...men det är bara ett fåtal gånger..:angel: märkligt va :rofl:

Jag tror att det kan bero på (eller hoppas) att i Ar är man mer öppen för den personliga sitsen mot i klassisk dressyr där man vill pressa in ryttaren i en sorts mall (OBS GENERALISERING :eek: ), jag ser det som så att det finns en grundsits som vi alla borde sträva efter men vi ser alla olika ut i kroppen och måste anpassa oss därefter. Sen finns det alltid mycket att sträva efter vad gäller sitsen. Vi dras ofta med spänningar i olika delar av kroppen som när de försvinner ger oss bättre inverkan och bättre hållning och bättre kommunikation. FÖr mig handlar den ultimata sitsen om en sits som ger mina hjälper optimal verkan och som ger optimal kommunikation och har inte så mycket med "utseendet" att göra.

jag rider inte AR ;) utan "vanlig" dressyr...och jag kan inte inverka på rätt sätt när jag sitter så här och får ont...
Nej, jag vete katten vad jag har för problem...

hur känns det när du sitter barbacka då? du tycker det känns bättre i skolsadeln, kanske så släpper några omedvetna spänningar när du sitter i den. kanske du slappnar av i ryggslutet eller, höften eller liknande. Fundera när du rider: "vad är det jag gör med kroppen nu?" och "vart är jag spänd nu? "vad händer om jag slappnar av där?"
har du möjlighet s¨å rid i skolsadel och vanlig dressyrsadel och känn efter skillnaden (har du säkert redan gjort men)

visualisera dina ridpas, likt meditation. sätt dig ner och blunda och rid igenom dina pass i huvudet och lägg märke till vart du är spänd i kroppen också vidare. vet inte om det hjälper dig men lite flummiga ide'er.:rofl: :angel:

har du gått till en massör eller kiropraktor som kan berätta för dig vart det onda, spänningar också vidare sitter?

lycka till

Sadeln som visas ovan av vanimelde....är en sån sadeln jag har till min frieser tjej jag vet ej om det är just det märket men den är kanon att sitta i & man har så man hamnar i bra sits om man inte är jag då *host harkel* som är det sämsta som hamnat i en sadel på en stackars häst......totalt värdelös som ryttare, men sadeln e skön :) !!!

hallning2.jpg

Hon har en spik rak fin rygg syns dock inte så super bra just här...men ja du vet ju vem hon är;)

hur känns det när du sitter barbacka då? du tycker det känns bättre i skolsadeln, kanske så släpper några omedvetna spänningar när du sitter i den. kanske du slappnar av i ryggslutet eller, höften eller liknande. Fundera när du rider: "vad är det jag gör med kroppen nu?" och "vart är jag spänd nu? "vad händer om jag slappnar av där?"
har du möjlighet s¨å rid i skolsadel och vanlig dressyrsadel och känn efter skillnaden (har du säkert redan gjort men)

visualisera dina ridpas, likt meditation. sätt dig ner och blunda och rid igenom dina pass i huvudet och lägg märke till vart du är spänd i kroppen också vidare. vet inte om det hjälper dig men lite flummiga ide'er.:rofl: :angel:

har du gått till en massör eller kiropraktor som kan berätta för dig vart det onda, spänningar också vidare sitter?

lycka till

Det är inget flum flum för mig ;) jag mediterar ofta men har aldrig visualiserat mina ridpass...ska testa..jag tror felet sitter i bäckenet och bäckenleden..när jag slappnar av så hamnar jag på rumpan och i höftleden vinklas lite för mycket ut (knäna pekar då utåt för mycket)jag försöker verkligen men då spänner jag mig hmmm och jag går hos kiropraktiker , massör mm regelbundet...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
898
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
657
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 605
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 484
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • FÅRtråden
  • Akvarietråden V