Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Flockimmunitet, folk tillfrisknade och kunde inte bli sjuka igen, vilket gjorde att spridningen försvann. Men det tog som sagt drygt två år.Hur fick man bukt med den egentligen. Har googlat me
Den kom till synes från ingenstans, så förmodligen kom den inte från människan.Var det också en zoonos?
Den kom till synes från ingenstans, så förmodligen kom den inte från människan.
Återstår från djur, alternativt implantat från yttre världsrymden.
Spanska sjukan tillhör grupp A, vilket är samma som fågelinfluensan.Var det också en zoonos?
I dåtidens folkmun kallat 5G Light.Inte att förglömma så byggdes i början av 1900-talet de första mer utbredda radiotelegrafisystemen som långsamt bröt ned människors immunitet med elaka morsekodssekvenser.
Var det också en zoonos?
Jag tycker att spanska sjukan är ganska intressant faktiskt. Just iomed att den finns kvar, eller ja, utveckling av den iaf, och är väldigt mkt mindre dödlig numera. Jag hoppas att det blir samma med covid-19. Eller ja, det skulle ju inte göra något om vi utrotade viruset, men det tror jag inte är speciellt troligt.
Idag kommer nog vi överstiga 300 000 döda med covid-19 i världen. Och då är nog många missade. Det är riktigt tråkigt att man inte lär sig av historien![]()
Jag tycker att spanska sjukan är ganska intressant faktiskt. Just iomed att den finns kvar, eller ja, utveckling av den iaf, och är väldigt mkt mindre dödlig numera. Jag hoppas att det blir samma med covid-19. Eller ja, det skulle ju inte göra något om vi utrotade viruset, men det tror jag inte är speciellt troligt.
Idag kommer nog vi överstiga 300 000 döda med covid-19 i världen. Och då är nog många missade. Det är riktigt tråkigt att man inte lär sig av historien![]()
Finns ett p3 avsnitt om pandemier, P3 Dystopia. De hade någon förklaring till hur det kom sig att yngre drabbades i hög grad. Minns dock inte exakt. Handlade om vilka smittor som kommit eller inte kommit och skapat immunitet i småbarnsåldern i olika grupper i befolkningen. Tror jag.Ungefär en tredje del av befolkningen blev sjuka och många miljoner personer dog.
Det som var udda var även att en drabbade åldersgruppen som normalt inte dör av influensa.
Första världskriget slutade 1918.
Enligt P3 misstänktes att den kom från svin i USA? om jag minns rätt (som fått fågelinfluensa? en annan sak jag inte exakt kommer ihåg och kan ha gällt svininfluensan). Men ingen vet och det är omöjligt att kunna få reda på eftersom det var begränsad information i tidningarna pga kriget. Det är ju därför den "kom från" Spanien. Det neutrala land som drabbades och vars tidningar fritt kunde skriva om den när den kom dit.Var det också en zoonos?
Finns ett p3 avsnitt om pandemier, P3 Dystopia. De hade någon förklaring till hur det kom sig att yngre drabbades i hög grad. Minns dock inte exakt. Handlade om vilka smittor som kommit eller inte kommit och skapat immunitet i småbarnsåldern i olika grupper i befolkningen. Tror jag.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1446969
Nästan alla influensor går tydligen mot lägre dödlighet, eftersom de som kan springa runt (är mindre sjuka) sprider den mest. En teori jag läste om Spanska sjukan sa att de som var halvsjuka satt still i skyttegravarna och kom ingenstans. De som var rejält sjuka flyttades från fronten till sjukhus där de kunde sprida en mer dödlig variant som kom i nästa spridningsvåg.Jag tycker att spanska sjukan är ganska intressant faktiskt. Just iomed att den finns kvar, eller ja, utveckling av den iaf, och är väldigt mkt mindre dödlig numera. Jag hoppas att det blir samma med covid-19. Eller ja, det skulle ju inte göra något om vi utrotade viruset, men det tror jag inte är speciellt troligt.