Spanska sjukan

Det pågick fortfarande när spanska sjukan bröt ut, och "hjälpte till" med spridningen genom truppförflyttningar, militärövningar etc.

Ja precis. Världskriget var en motor i spridningen, kan liknas vid hur resandet varit en motor i spridningen av Coronaviruset.
 
En förklaring jag hört är "ryska snuvan", en annan influensavariant som spreds runt 1890. De som haft den hade viss immunitet mot spanska sjukan, medan de som inte haft den (unga och yngre medelålders) saknade skydd.
Ja! det var nog den de pratade om :D (1800-talet kom upp, likaså Ryssland.)
 
Utrota viruset kommer vi nog bara kunna göra om vi får fram ett välfungerande vaccin som kan framställas i stora kvantiteter, och att vi lyckas få en ganska stor andel av världens befolkning att vaccinera sig.

Vad jag förstått av det man hittills lärt sig om coronavirus i allmänhet och sars-cov-2 i synnerhet är att den typen av virus inte muterar lika mycket och ofta som influensavirus. Och det är nog både bra och dåligt. Bra för att det är lättare att framställa vaccin som funkar på ett stabilare virus och dåligt för att det då är mindre chans att viruset muterar till en variant med lägre dödlighet (vilket är det mest fördelaktiga för viruset att göra - det "vill" ju få stor spridning, inte döda sin värd).

Spanska sjukan dödade någonstans mellan 50 och 100 miljoner människor, så än så länge ligger ju covid-19 långt ifrån. Och eftersom det då - 1918-1920 - bland annat pågick ett världskrig och man inte ens visste vad ett virus var, så kan man ju hoppas att vi idag lyckas bromsa spridningen och dödligheten så att vi inte kommer upp i de siffrorna. Men jag förstår inte riktigt vad det är du menar att vi borde lärt av historien? Vad borde vi gjort efter t.ex. Spanska sjukan och andra epidemier för att vara i ett "bättre läge" nu jämfört med då?
Jag tänker på saker som djurmarknaderna i Kina, som ju är högrisk i att skapa nya sjukdomar som sprider sig över världen. Det är ju inte första gången, även om gångerna innan inte har varit lika virulenta.


Om vi kan fram ett vaccin som ger oss lång immunitet, ja. Det vet vi ju inte än. Många sjukdomar ger ju kortvarig immunitet, och om det gäller covid-19 så kommer vi ju inte lyckas utrota detta.
 
Det finns en serie på SVT Barn som heter ”Världens hemskaste sjukdomar” där de på ett väldigt roligt och pedagogiskt sätt går igenom de tio hemskaste sjukdomarna genom tiderna, bland annat Spanska sjukan. Upplägget är lite som ”Historieätarna”. Rekommenderas varmt, även för vuxna 😊
 
Hur är det historieförfalskning att koppla ihop spanska sjukan med första världskriget? Själva namnet kommer ju av att det neutrala Spanien skrev om sjukdomen medan krigförande länder inte gjorde det.
Det är historieförfalskning att påstå att kriget pågick 1918 - 1920, så svårt är det inte att hålla sig till rätt årtal istället för att sprida felaktiga uppgifter. Kriget pågick 1914 - 1918. Ja, den spreds under slutet och efter kriget 1918. Ja, det var stora truppförflyttningar och svåra umbäranden. :meh:
 
Det är historieförfalskning att påstå att kriget pågick 1918 - 1920, så svårt är det inte att hålla sig till rätt årtal istället för att sprida felaktiga uppgifter. Kriget pågick 1914 - 1918. Ja, den spreds under slutet och efter kriget 1918. Ja, det var stora truppförflyttningar och svåra umbäranden. :meh:
Det har aldrig påståtts att kriget pågick 1918-1920. I inlägget står det att det under nämnda period bland annat pågick ett världskrig. Och det gjorde det. Det står inte "Första världskriget pågick 1918-1920", vilket hade varit felaktigt.

Dock innebär inte faktafel automatiskt att det är fråga om historieförfalskning. Det sistnämnda innebär, såvitt jag tolkar begreppet, att någon aktivt försöker justera, tolka om, lägga till, medvetet bortse från och förvränga fakta för att få historien att passa sitt syfte. Att skapa grund för förintelseförnekande är historieförfalskning. Att uppge fel årtal utan att göra det i ett syfte är något annat.
 
Oavsett det exakta datumet för krigsslutet får man ändå se det som att världskriget är en betydande bakgrundsfaktor som behöver beaktas när man tittar på spanska sjukan. Helt enkelt för att samhället var så påverkat på många olika plan och den effekten upphörde inte direkt för att kriget formellt avslutades.
Så större delen av pandemin kan man se som att den främst skedde i ett "krigstidssamhälle", vilket nog är mer relevant än om det var aktivt krigstillstånd.
 
Här är för övrigt en väldigt intressant text om arbetet med att identifiera det virus som gav upphov till spanska sjukan.
 
Det är historieförfalskning att påstå att kriget pågick 1918 - 1920, så svårt är det inte att hålla sig till rätt årtal istället för att sprida felaktiga uppgifter. Kriget pågick 1914 - 1918. Ja, den spreds under slutet och efter kriget 1918. Ja, det var stora truppförflyttningar och svåra umbäranden. :meh:
Det var jag som sade att första världskriget pågick samtidigt som spanska sjukan spreds, det anser jag är sant och ingen "historieförfalskning". Jag har ingenstans påstått att de sammanföll exakt eller att spanska sjukan spreds under hela första världskriget.

Första världskriget pågick 28 juni 1914 - 11 november 1918.

Spanska sjukan härjade ungefär mellan mars (har sett uppgifter om januari också) 1918 och juni 1920.

I Sverige kulminerade spanska sjukan i oktober-november 1918, alltså precis i slutet av första världskriget. Och även i Sverige påverkades spridningen mycket av kriget, eftersom det pågick stora militärövningar där sjukdomen spreds.

Vad är din poäng egentligen? Min poäng var att vi förhoppningsvis lyckas minska spridningen av covid-19 bättre än man lyckades minska spridningen av spanska sjukan, bland annat eftersom vi inte har ett pågående världskrig just nu.
 
Det var jag som sade att första världskriget pågick samtidigt som spanska sjukan spreds, det anser jag är sant och ingen "historieförfalskning". Jag har ingenstans påstått att de sammanföll exakt eller att spanska sjukan spreds under hela första världskriget.

Första världskriget pågick 28 juni 1914 - 11 november 1918.

Spanska sjukan härjade ungefär mellan mars (har sett uppgifter om januari också) 1918 och juni 1920.

I Sverige kulminerade spanska sjukan i oktober-november 1918, alltså precis i slutet av första världskriget. Och även i Sverige påverkades spridningen mycket av kriget, eftersom det pågick stora militärövningar där sjukdomen spreds.

Vad är din poäng egentligen? Min poäng var att vi förhoppningsvis lyckas minska spridningen av covid-19 bättre än man lyckades minska spridningen av spanska sjukan, bland annat eftersom vi inte har ett pågående världskrig just nu.
Du påstod att första världskriget pågick 1918 - 1920, jag påpekade att det slutade 1918. Det är min poäng, att ska du diskutera något får du så lov att ha korrekt fakta i dina påståenden om man ska kunna sätta någon tilltro till vad du skriver.
 
Du påstod att första världskriget pågick 1918 - 1920, jag påpekade att det slutade 1918. Det är min poäng, att ska du diskutera något får du så lov att ha korrekt fakta i dina påståenden om man ska kunna sätta någon tilltro till vad du skriver.

Nej, jag har inte påstått att första världskriget pågick 1918 - 1920, utan att spanska sjukan spreds då. Och jag skrev att det samtidigt pågick ett världskrig, vilket det ju gjorde åtminstone större delen av 1918 (och även halva 1919 om man räknar det som att kriget "pågick" fram tills dess att fredsavtalet undertecknades).

Det är för övrigt inte upp till dig att ställa upp villkor för under vilka omständigheter jag får lov att diskutera något!
 
Det var jag som sade att första världskriget pågick samtidigt som spanska sjukan spreds, det anser jag är sant och ingen "historieförfalskning". Jag har ingenstans påstått att de sammanföll exakt eller att spanska sjukan spreds under hela första världskriget.

Första världskriget pågick 28 juni 1914 - 11 november 1918.

Spanska sjukan härjade ungefär mellan mars (har sett uppgifter om januari också) 1918 och juni 1920.

I Sverige kulminerade spanska sjukan i oktober-november 1918, alltså precis i slutet av första världskriget. Och även i Sverige påverkades spridningen mycket av kriget, eftersom det pågick stora militärövningar där sjukdomen spreds.

Vad är din poäng egentligen? Min poäng var att vi förhoppningsvis lyckas minska spridningen av covid-19 bättre än man lyckades minska spridningen av spanska sjukan, bland annat eftersom vi inte har ett pågående världskrig just nu.
Ang det fetade nu, säg inte för mycket. 2020 är minst sagt lite lurigt!
 
Jag får bara upp en sån här sida och när jag Klickar på öppna i outlook kommer det bara en tom fil.
8F675691-1004-4644-82FF-31F7834B9BDD.png
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi har haft något väldigt märkligt loopande runt hemma hos oss som vi tror är samma sjukdom fast vi familjemedlemmar har fått olika...
Svar
6
· Visningar
584
Senast: Sassy
·
Kultur Vi ska stanna till i Wien under vår tågluff i maj och jag skulle gärna vilja besöka Spanska Ridskolan, men är det försvarbart? Jag är...
2
Svar
20
· Visningar
1 945
Kläder & Bli fin Jag red i helgen och har ganska nya sköna ridthigts med hög midja, lite tjockare fluff på insidan. Jag ville inte riktigt hoppa ur dem...
Svar
17
· Visningar
930
Senast: Angel
·
Hemmet Googlar men får så många olika svar 😅 Fick en fin, hederlig arméns hästfilt av en gammal bonde i byn. Ni som vet, ni vet. Det är...
2
Svar
31
· Visningar
1 432
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp