Spar/ransonerar ni el?

Nej. Jag har bara elvärme och inget annat. Jag blir orimligt provocerad med framförallt kollegor och vänner som måste berätta hur mycket de sparar och så inser de inte hur mycket de har slösat i år efter år efter år. Men de blir såå nöjda att kunna ransonera över 50%. 50%! "Ja, vi har stängt av våra 4 extra frysar, vi rider inte i tänt ridhus på dagarnan (nu var detta alltså i augusti)" osv osv.
Alltså slösa el har jag aldrig gjort. Jag är ensamstående, jag har inte råd med slösa. Oavsett pris.
Det provocerar mig också. Och SVTs elspartips är oerhört övre medelklass-slöseri-fokuserade.
 
Nej. Jag har bara elvärme och inget annat. Jag blir orimligt provocerad med framförallt kollegor och vänner som måste berätta hur mycket de sparar och så inser de inte hur mycket de har slösat i år efter år efter år. Men de blir såå nöjda att kunna ransonera över 50%. 50%! "Ja, vi har stängt av våra 4 extra frysar, vi rider inte i tänt ridhus på dagarnan (nu var detta alltså i augusti)" osv osv.
Alltså slösa el har jag aldrig gjort. Jag är ensamstående, jag har inte råd med slösa. Oavsett pris.

Jag tycker det är bra att insikten kommer, den borde följa direkt på att man kan spara så mycket tänker jag.

Själv är jag -69% i december hittills och kan nog inte säga att det bara handlar om slösande som tagits bort. Förr kunde man liksom tänka att el var något som man hade råd att köpa för att uppnå en viss bekvämlighet eller för att uppnå vissa funktioner. Nu är det mer att man helt enkelt får avstå bekvämlighet och funktioner som kräver att man konsumerar lite el.
 
Jag bor i lägenhet och försöker dra ner på det som går. Har bara på golvvärmen i badrummet när jag duschar. Jag har färre lampor tända, lagar sällan mat varje dag utan gör storkok (som dock värms i mikron), har inte datorn nätansluten hela tiden utan kör på batteriet, stänger av standbyläge, laddar telefonen i bilen.

Har vattenburen värme som ingår vilket jag är oerhört glad över då jag får ledvärk när det är kallt och aldrig hade stått ut med att ha under 20 grader eftersom min kropp inte fungerar då. Nu har jag 23 grader och är glad över att jag inte bor i hus.

Har lyckats minska med 20%.
 
Inte ändrat eller ja knappt.
Bor i lägenhet, bostadsrättförening.
Fjärrvärme som ingår i avgiften till föreningen, föreningen förhandlat till bra elavtal 60öre/kwh i 3år. Har vattenräkning, tror är varmvattnet vi betalar för.

Enda har ändrat nu i jul är se till byta ut adventljustakarnas lampor till LED, handlar om 2st ljusstakar så tror inte gör så många kr till och från egentligen.
 
Nej. Jag har bara elvärme och inget annat. Jag blir orimligt provocerad med framförallt kollegor och vänner som måste berätta hur mycket de sparar och så inser de inte hur mycket de har slösat i år efter år efter år. Men de blir såå nöjda att kunna ransonera över 50%. 50%! "Ja, vi har stängt av våra 4 extra frysar, vi rider inte i tänt ridhus på dagarnan (nu var detta alltså i augusti)" osv osv.
Alltså slösa el har jag aldrig gjort. Jag är ensamstående, jag har inte råd med slösa. Oavsett pris.

Visst finns det många som har slösat en massa. Men jag kan inte påstå att jag känner igen mig i bilden, trots att vi minskat mycket. Eller ja min uppfattning av att "slösa el" är inte att man har igång värmen i badrum och tvättstuga, använder torktumlaren och håller 19-20 grader i hela huset (som vi gjorde förut) 🤷‍♀️

Slösa är väl mer när man (bokstavligt eller bildligt) eldar för kråkorna.
 
Vi värmer inte upp verkstaden längre (förr drog vi igång värmefläkt när det var riktigt kallt eller vi skulle ut och jobba/måla mm) och har flyttat in fryskänsliga grejer. Kupevärmaren ska kopplas ur och bara motorvärmaren vara inkopplad men har inte kommit dit än då vi kom på det igår. :p

Ingen frostvakt eller extrabelysning i boden där jag brukar övervintra växter heller, det som står där bör klara någon/några minus, och pelargonerna får vara inomhus istället, eftersom vi även dragit ner värmen i vissa utrymmen i bostadshuset som går att stänga om så det inte kyler resten. Så element (direktverkande el) och även luftvärmepump står på lägre temp och vi eldar med ved i större utsträckning. Ibland använder vi även köksspis istället för vanlig spis till att koka ägg, göra te, gröt mm om vi ändå eldar.

Belysning har vi inte direkt dragit ner på men vi har ingen särskild utebelysning i år, dock inte bara av elspararskäl.

Torktumlar mindre och hänger mer tvätt, men bytte även ut en uråldrig torktumlare och tvättmaskin i våras, mot nya som bör dra mindre.

Vår elleverantörs kundsidor ligger nere men för november hade vi minskat förbrukningen till 55% jämfört med november förra året. Temperaturmässigt ganska lika enligt statistiken, möjligen något lite varmare i år. Vi ligger fortfarande inte lågt ska sägas, men en rejäl minskning har det bidragit till.
 
Vi hade 12% lägre elförbrukning i november så det inte enormt mycket vi sparat men ändock lite. Få se hur december blir.
Vi slösar väl inte el i normala fall heller mer än att vi unnar oss en behaglig inomhus temperatur (har luftvärmepump) och golvvärme i badrummet.
 
Nej eg inte. Men bytte alla vitvaror förra året och det sparar ju en del. Alla lampor är LED, utebelysningen och julbelysning går på timer.

Ligger på runt 12.000 kWh/år och har då även hönshus, frostvakt i ett par uthus och hushållsel till en ”husbuss”. Och laddar elbil(ar). Det är en ökning med ca 1.000 sen förra året men det är ju bilrelaterar.
 
Vi torktumlar mer sällan (hängtorkar istället), bastar aldrig istället för sällan och duschar litet snabbare.
Å andra sidan har vi småbarn nu och kör därför tvättmaskinen oftare, har litet högre inomhustemp än vi skulle haft annars, handdiskar oftare, använder spisen oftare och vår Babybrezza (mjölkersättningsautomat) är alltid påslagen och uppvärmd.

Hittills i år ligger vi ca 10% under förra årets förbrukning (nånstans i närheten av 11 000 kWh) men det beror förmodligen mer på vädret än på sparåtgärderna. Samtidigt ligger vi förstås som de flesta andra skyhögt över förra årets kostnad.
 
Senast ändrad:
Jag har minskat värmen inomhus, har nu ca 19 grader och ingen golvvärme på i badrummet. Eldar lite extra ibland, men har bara en "myskamin" som bara värmer del av huset och som inte ska vara igång mer än några timmar i taget. Värmen försvinner snabbt när elden slocknar. Lagar sedan tidigare ganska lite mat och duschar inte varje dag. Hänger handdukar i stället för att torktumla och försöker att inte tvätta/diska när priset är som allra högst utan en annan dag. Men har inte ett sådant liv att jag kan tvätta/diska/duscha/laga mat på vilken tid som helst på dygnet.

Har inte dragit ner på julbelysning, den drar så lite och är så mysig.

Skäms inte för att säga att om priset går ner skulle jag inte tveka att åter ha 22 grader och använda golvvärmen. Jag avskyr att frysa och tycker inte det är att slösa att ha bekväm temperatur i sitt eget hem.
 
Jag försöker tänka på vilka dagar/tider vi drar igång tex tvättmaskinen, men känner mig fortfarande lite förvirrad över vad som planar ut kurvan bäst.. Försöker också minska lite på duschandet och tänker lite extra på lampor och sånt.

Annars är det nog ganska som vanligt här. Vi bor i lägenhet med fjärrvärme och jag fixar verkligen inte att ha så mkt kallare inne.
 
Nej men så har ju min elförbrukning ändrats. Det är stor skillnad från att vara 2-3p till 1

Diskmaskinen går 1 gång /vecka
Tvättmaskin 1 gång varannan vecka

Timers till några ljuskällor.

Eldar lite mer i kamin och duschar inte varje dag.
 
Jag har inte haft på elementen alls, kompletterar luftvärmepumpen med att elda i kaminen de kallaste dagarna istället. Skulle tilläggsisolera vinden förra veckan också, men det blev uppskjutet tyvärr (har bara några cm sågspån där).

Utöver det försöker jag använda samma tröjor två dagar innan de hamnar i tvätten, för att inte behöva tvätta så ofta. Duscha måste jag tyvärr göra varje dag då mitt hår måste tvättas så ofta.

Använder air fryer ofta och ugn väldigt sällan.

Då jag skaffat plug-inhybrid som laddas varje dag räknar jag inte med att minska min förbrukning i år, är nöjd om det går jämt upp.
 
Vi både bor och bedriver verksamhet på gården och vår värmepump (jordvärme) värmer inte bara vår gamla skånegård utan även en hundträningshall på 300 m2 (dåligt isolerad). Vi har dragit ner värmen till träningshallen, håller 10-12 grader istället för 15-16 och har stängt vandrarhemmet för säsongen och håller bara varmt i kök/badrum där (luft/luft-värmepump). Stängt av varmvattenberedaren i vandrarhemmet (toaletterna används av de som tränar i träningshallen, men de får klara sig med kallvatten). I vårt eget hus eldar vi i två vedspisar och håller väl nånstans 17-20 grader beroende på rum (badrummet är nog det enda som ligger på 20 grader).

Vi bytte till ett elbolag med timdebitering och har kört diskmaskin/tvätt på kvällarna, laddat elbilen över natten etc etc men det har faktiskt inte gjort nån större skillnad gentemot vårt gamla bolag som har vanligt månadssnitt, så vi kanske byter tillbaka igen, vi får se.

Gentemot förra året har vi förbrukat närmare 60% mindre i november, vilket förmodligen beror mest på sänkningen av värmen i träningshallen samt att vi stängt vandrarhemmet.

Har varit en osäker tid - för december 2021 fick vi en elräkning på 17 000, det var inte kul. Januari och februari var inte fullt så dyra men ändå kännbara och även om vi inte lever på vår "gårdsverksamhet" så kan den inte gå back heller, så vi har varit fundersamma på om vi kan fortsätta men just nu ser det lite ljusare ut. December verkar dock bli dyr och nu kan vi snart inte dra ner på så mycket mer, så vi får väl se.
 
Kollade precis min kommande elräkning och ser att jag lyckats dra ner användandet med nästan 25%. Nu kommer jag att unna mig lite julbelysning för jag har haft svårt att stå ut denna mörka och hemska period utan.
 
Vi har nästan halverat vår förbrukning från förra nov-dec vilket troligen beror mycket på att vi i januari uppmärksammade att vi hade el-element på i flera rum :o vilket gjorde att de gick igång framför luftvärmepumpen i rummen långt från pumpen.
- Vi har börjat elda för värme i kaminen om dagarna (vilket funkat då jag varit heltidssjukskriven sen i augusti) samt sänkt luftvärmepumpen från 22 till 19 grader. Vårt hus är byggt i backe och står på pallar, vilket ger fritt blås undertill, som leder till väldigt kalla golv (dock välventilerat!) så de 19 graderna gäller nog mer i brösthöjd.
- Vi torktumlar inte längre, även om vi innan bara torktumlade underkläder, handdukar och sängkläder.
- Duscharna hålls korta och bastun står oanvänd, till min stora sorg.
- Alla ljusstakar/julbelysning samt utebelysning har fått ledlampor.
- Matlagningen är i stort oförändrad men jag har slutat baka. Spisen har många år på nacken och en ny skulle nog betala av sig snabbt, men det är ändå en investering att köpa ny.
 
Vi försöker spara in på värmen så gott det går, vilket betyder att vi kör luftvärmepumpen så lite som möjligt och eldar istället.
 
Har alltid varit sparsamma, men försöker ännu mer i år, framförallt eftersom det verkligen behövs för att sänka den nationella elförbrukningen.

Har jordvärme.

Stängt av handdukstorkar. Kollar timpriset och planerar innan tvätt eller städning. Hybrid laddas nattetid om priset är tillräckligt lågt.
Ingen förvärmning av kupén i år.
Har alltid stängt av datorer efter användning.
Lampor är vi ännu mer noga med i år. Julbelysning på timer, så den är bara på 17-midnatt.

Matlagning bara några dagar i veckan och då planerat så att ugnen inte används för bara en grej utan flera.

Vädrar kläder och borstar kläder istället för att tvätta direkt (å andra sidan gjort det redan tidigare). Undantaget sånt som sitter närmast kroppen, jag vill verkligen inte ha samma t-shirt flera dagar i rad.

Torktumlar bara i undantagsfall nu, tidigare flera gånger i veckan. Hängtorkar istället.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp