Spar/ransonerar ni el?

Men trodde du verkligen att folk i allmänhet som har handdukstork och torktumlare ALLTID sparar på resurser genom att aldrig använda dessa produkter? Att annat vore rikemansleverne? Torktumlare finns väl i princip i varenda hyreshus i hela landet? Och trodde du att folk i allmänhet alltid stänger av delar av sitt boende vintertid? (Dvs innan denna vinter).

Med normala elpriser kostar dessa saker ett par kronor i månaden. Visst är det dumt att förbruka mer el än nödvändigt men i då det inte är elkris (dvs typ alltid fram till nu) så finns det ju BETYDLIGT mer effektiva saker att göra för resurshållningen än att stänga av handdukstorken.

Handdukstorken är ju förresten som vilket element som helst, har man enbart direktverkande elelement som värmekälla är det ju sak samma.

För oss gör det 20-30% skillnad i elförbrukning om handdukstorken står konstant på, så om det är någon post det är rimligt att kunna spara på så är det just den. Kan ju knappast stänga av kyl/frys, som är det enda som enskilt drar mer.
 
För oss gör det 20-30% skillnad i elförbrukning om handdukstorken står konstant på, så om det är någon post det är rimligt att kunna spara på så är det just den. Kan ju knappast stänga av kyl/frys, som är det enda som enskilt drar mer.

Men då har du ju knappast direktverkande el som värmekälla? (Och antagligen rätt låg förbrukning totalt ;) )

Jag menade inte att handdukstorken inte förbrukar något. Men OM man har direktverkande element så har det ingen betydelse om du har handdukstorken eller elementet på i badrummet, en kW in är en kW ut oavsett.

Däremot om man har annan uppvärmning men direktverkande handdukstork, då finns det ju definitivt besparingar på att stänga av den.
 
Vi har i år inget elelement i gång förutom i sovrummet, så huset värms upp med vedpanna och vedspis. Detta innebär nu när vi har kallare än - 20 ute att vi har 6-7 grader i köket på morgonen, och är vi inte hemma och eldar hela dagen så är det inte så mycket varmare än 10-12 grader inne. Yllesockar och extra tröja används jämt. Vi brukar ha kallt inne men just nu är det lite väl tycker jag. Bor i Norrland men vi har ju också höga elpriser just nu.
 
mitt försäkringsbolag säger absolut nej under 15 grader inne pga huset tar skada. Men här inne har folk 10 grader? Får ni ut något på försäkringen när ni får mögel, söndriga rör osv?
 
Vår elförbrukning skenar nu när det är så kallt. Har 17, 5-18 uppe, men behagliga 20 nere. Hade kunnat sänka någon grad till nere utan problem men under 17 uppe hade blivit för kallt. Och uppe hänger på värmen på nedervåningen så att det skiljer ca två grader.

Igår hade vi rekord i förbrukning, 130 kwh
Körde en diskmaskin och griljerade skinkan. Tvn var på en stund. Jävligt tydligt att det är kylan som får det att balla ur... 😭
 
Vi både bor och bedriver verksamhet på gården och vår värmepump (jordvärme) värmer inte bara vår gamla skånegård utan även en hundträningshall på 300 m2 (dåligt isolerad). Vi har dragit ner värmen till träningshallen, håller 10-12 grader istället för 15-16 och har stängt vandrarhemmet för säsongen och håller bara varmt i kök/badrum där (luft/luft-värmepump). Stängt av varmvattenberedaren i vandrarhemmet (toaletterna används av de som tränar i träningshallen, men de får klara sig med kallvatten). I vårt eget hus eldar vi i två vedspisar och håller väl nånstans 17-20 grader beroende på rum (badrummet är nog det enda som ligger på 20 grader).

Vi bytte till ett elbolag med timdebitering och har kört diskmaskin/tvätt på kvällarna, laddat elbilen över natten etc etc men det har faktiskt inte gjort nån större skillnad gentemot vårt gamla bolag som har vanligt månadssnitt, så vi kanske byter tillbaka igen, vi får se.

Gentemot förra året har vi förbrukat närmare 60% mindre i november, vilket förmodligen beror mest på sänkningen av värmen i träningshallen samt att vi stängt vandrarhemmet.

Har varit en osäker tid - för december 2021 fick vi en elräkning på 17 000, det var inte kul. Januari och februari var inte fullt så dyra men ändå kännbara och även om vi inte lever på vår "gårdsverksamhet" så kan den inte gå back heller, så vi har varit fundersamma på om vi kan fortsätta men just nu ser det lite ljusare ut. December verkar dock bli dyr och nu kan vi snart inte dra ner på så mycket mer, så vi får väl se.
Är det inte risk för legionella i vattnet när varmvattenberedaren är avstängd?
 
Jag bor i en liten lägenhet och kan inte påverka förbrukningen så mycket. Om jag slår av golvvärmen i badrummet blir det för kallt där. Fast jag väntade ca en månad längre med att slå på den i höstas.
Går inte att sänka den heller för då drar den ändå ström men blir inte varm. Vet inte om den är inställd på nåt speciellt sätt, går att välja läge 2, 4, 6, 8, 10 eller 12 men har man den på 8 eller mindre så blir inte golvet varmt alls och på 10 eller 12 blir det inte varmare än på läge 8. :confused:
Vet inte om det är fel på den eller om den är inställd att inte gå över en maxtemperatur.
 
Jag bor i lägenhet och försöker dra ner på det som går. Har bara på golvvärmen i badrummet när jag duschar. Jag har färre lampor tända, lagar sällan mat varje dag utan gör storkok (som dock värms i mikron), har inte datorn nätansluten hela tiden utan kör på batteriet, stänger av standbyläge, laddar telefonen i bilen.

Har vattenburen värme som ingår vilket jag är oerhört glad över då jag får ledvärk när det är kallt och aldrig hade stått ut med att ha under 20 grader eftersom min kropp inte fungerar då. Nu har jag 23 grader och är glad över att jag inte bor i hus.

Har lyckats minska med 20%.
Blir din golvvärme varm på en gång? Min tar flera timmar att bli varm. :down:
 
mitt försäkringsbolag säger absolut nej under 15 grader inne pga huset tar skada. Men här inne har folk 10 grader? Får ni ut något på försäkringen när ni får mögel, söndriga rör osv?
Det finns hus som utan vidare tål att kallställas.
Vi kallställer sommarhuset varje vinter.
 
Jag har alltid snålat med elen av miljöskäl, men nu får det mönstret stå tillbaka för kostnadsskäl, det vill säga vedspisen har ersatt det mesta av matlagningen, och jag eldar mer istället för att stödvärma med element. Har gammal kyl och frys men kylen står kallt och frysen står ute så de drar knappt något ändå.

Dock glad att jag flyttade in tvättmaskin och torktumlare i huset, det borde gjorts tidigare. Tvättar väldigt sällan 2-3 maskiner i månaden max, och kanske 1 torktumling. Lägger detta runt 02 när det är billigast. Duschar samma tid men bara efter träning/vid behov. Har platta och telefon på energispararläge så jag inte behöver ladda så ofta. Inga lampor utan ett stearinljus räcker gott för det mesta, eller inget alls om det är måne.

Jobbar på att få ner mängden disk, en diskmaskin om dagen (natten) är för mycket för en person.

Förbrukningen är ner 85% från förra året. Räkningen låg på 1700 allt som allt i November, hoppas på att inte spräcka 2000 i December heller. Hus på 150 kvm, 1 person + katt.
 
mitt försäkringsbolag säger absolut nej under 15 grader inne pga huset tar skada. Men här inne har folk 10 grader? Får ni ut något på försäkringen när ni får mögel, söndriga rör osv?

Jag hyr, sa skadan pa huset ar inte min :D

Mitt hyreskontrakt sager att hyresgaster ar skyldiga "To take all reasonable precautions to prevent condensationby keeping the premises adequately ventilated and heated and if any condensation occurs to mop up any water promptly to prevent mould growth" - men bor i viktorianskt hus some "andas"/lacker, kondensation pa fonstren och viss mogel ar standard - det ar ingen som har rad att varma sa mycket att halla det borta!

Jag har alltsa englasfonster och daligt isolerad vind och vaggar - EPC rating D (57)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp