Bukefalos 28 år!

Vi har gett oss på viltspår, bullterriern och jag, mest för att hon är en "spåridiot" när det gäller vanliga appellspår. Framåt vårkanten tänkte jag ta tag i det ordentligt, och försöka hitta lite träningskompisar.
 
kan man börja träna fast det är minusgrader eller är det bättre att vänta framåt våren? vad kan man använda till apporter?
 
När jag fortfarande försökte få henne att ägna apporterna ett ögonblicks uppmärksamhet använde jag nästan vad som helst: favvoleksaker, mina vantar, matskålen, bollen....
 
ok. vad har man på tävlingar? träpinnar? runda eller fyrkantiga? föremålsintresse sanknas i a f inte ;)
 
Men det finns ju rätt så gott om brukshundsklubbar runt Lund? Vi fick inte heller plats i Lund vid valpkursen, utan har gått på en annan, och har faktiskt precis avslutat spårkursen, som var en kurs i både mattes och ynglingens smak.

Då har vi mest hållit till uppe vid Linderödsåsen på mark som klubben disponerat, men när jag har tränat så har vi varit rätt mycket ute på Revinge hed som ju är stor och där det finns en hel del skogsdungar att träna i. Jag har dock även lagt spår ute på heden. Såvitt jag vet är detta helt ok att göra när man gör det privat, att allemansrätten gäller då.

Att det är snö och slask spelar ingen roll, utom möjligen för matte som blir blöt.

Vi har ju bara avslutat en kurs som sagt, och har ännu inte provat viltspår.

I början hade vi vanligt halsband (inte stryp) och koppel och la raka spår spår (med påslätt snett från sidan) på ca 50 m där apporterna bestod av leksaker och godis. Vi avslutade med 300 m långa spår med två vinklar och tre apporter och med sele och lina, där spåren legat i ca 50 minuter.

Själv tycker jag det är ett jättetrevligt sätt att umgås med hunden. Det viktigaste vi fick lära oss var att när man är ute och tränar spår i skogen så är det på hundens villkor, det ska vara ROLIGT! Massor av beröm och glada miner, skulle spåret skita sig och hunden inte hittar/tappar intresset så är det bara att säga tack och adjö och prova en annan dag.

Håller med om att Lundaslätten är stor och inte direkt inbjudande till träning med hund - men det finns fina områden åt andra hållet!
 
Men kanske nån park eller så i närheten? Eller om du kan hitta några träningskompisar att åka med?

Jag tror att på tävling används de små fyrkantiga träpinnarna. (Rätta mig gärna nån om jag har fel.) Vi har aldrig kommit så långt, eftersom det är det som är problemet: hon fullständigt ignorerar dem... :crazy:
 
ja då är det kanske lite långt till Revinge hed! Men finns det ingen lekplats med lämplig gräsmatta i närheten? Andra grönområden? St. Hans backar? I början lägger man ju korta spår, och man kan passa på när det inte är många andra ute.
 
jo, jag bor nära s:t hans så där kan vi ju kanske träna. hur är det med åldern på spåret? vad ska man börja med?
 
Jag tränar BHP (eller IPO) där spår ingår. Min hund är en riktig spårstjärna.

Hon är tränad vanliga "sbk spår" från början och de är hon lika duktig på. I BHP är det så att hunden måste vara jättenoga och där börjar man att lära in med näring i spåren (korv eller godis). Problemet med min hund har varit att jag har fått dra ner hennes tempo ganska mycket, men det har gett resultat. Jag spårar med en sk "bötchersele" där det är möjligt att lägga linan mellan benen på hunden, Det gör att när man håller emot får man ner näsan istället för upp om jag hade hållt emot henne i den vanliga spårselen.

Nån sa att det bara var rapport och sök man inte kan träna själv. Du glömde skydd

Sen måste jag ju tillägga att hon är tjänstehund bevakning också.

Tolvis
 
Du menar hur länge spåret har legat? Jag har för mig att vi började med 10-15 minuter ungefär.

Det finns ju lite mer undanskymda hörn på St Hans backar så det går säkert bra där. Spåra är kul!
 
det kanske ska bli liiite varmare bara, det var ju -12 grader i morse och det är mycket för oss skåningar :eek:.
 
i brist på hundägande vänner i min närhet fortsätter jag att fråga er när jag får nya idéer. precisionsspår låter kul för min andra hund. någon här som provat på det?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! Jag skriver med hopp om att få lite klarhet i vad som gäller angående att gå, d.v.s. lägga spår eller helt enkelt promenera...
2
Svar
20
· Visningar
1 021
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Hur gör ni andra som tävlar/tränar mycket med era hundar? Jag har en BC på 2,5 år. Kör canicross varannan dag mellan 6 och 10 km...
Svar
4
· Visningar
480
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Visste inte riktigt om jag skulle slänga ut frågan i den allmänna tråden eller skapa en egen, men kör på egen. Vilka brukshundar bör...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
7 051
Senast: Tonto
·
Hundträning Provar en tråd för oss som gillar eller är nyfikna på spår! Alla är välkomna att hänga på oavsett vilken typ av spår man tränar, oavsett...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
26 264
Senast: Brie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp