Minerva

Trådstartare
Vid vilken ålder kan man som tidigast tex lägga blodspår till en valp?
Eller göra spår överhuvudtaget? :)

lilla Dillan kommer ju att bli en spårhund o ev eftersök... : )

Sv: Spåra?

Vid vilken ålder kan man som tidigast tex lägga blodspår till en valp?
Eller göra spår överhuvudtaget? :)

lilla Dillan kommer ju att bli en spårhund o ev eftersök... : )

4-5månader börjar man med spår ungefär.

Man kan kasta näring ute i rutor som valpen får leta efter o finna intresse o ha nosen i backen.

Jag börjar med korta spår redan vid 3 månaders ålder. Inte så ofta och rätt enkla i början.

Vi började lägga korta spår till våra schäfervalpar vid 3 månaders ålder - raka spår i lätt spårterräng, ngt mjukt o gott godis, små pyttebitar i vartannat fotspår. Inga konstigheter.

Jag har satt igång lite smått med lillan, kanske 6-7 spår än så länge. Vi kör på kort gräs eller liknande och med godis i stegen. Ska bli kul att utveckla det!

Vill Gnist utveckla lite??

Jag kör 50 meters raka och enkla blodspår i enkel terräng med valparna från 3 månaders ålder, eftersom de iom att de börjar utveckla sina jaktliga egenskaper går på vind (vilket är korrekt för jakten).

För att de ska utvecklas till spårnoga eftersökshundar som är 110% spårpålitliga vid skarpa eftersök krävs alltså att de först lär sig spåra med nosen i backen innan de börjar dra vind och detta börjar de med vid 5-6 månaders ålder om de får vara ute i skog och mark.

Tar man det i omvänd ordning, får man till 99% en eftersökshund som går lika mycket eller mer på vind än på det aktuella blodspåret och det i sin tur gör att hunden inte är lika spårpålitlig.

Obs att detta i första hand då gäller jämthund som ska gå på vind i första hand under jakten enligt deras genetiska arv = Svårt att träna bort, när det väl är utvecklat.

Tack :)
Då vet ja att jag kan börja om inte så jätte lång tid då :)
ska bli spännande :D

Ojoj, vad man kan göra fel, inser jag nu...

Vi har nog inte haft någon strategi alls, bara dragit korta korvspår, lite längre kasslerspår (kanske 20 meter) kastat ut godis i gräset, sprungit och gömt oss i skogen (medan den andre håller/väntar med Keo), gömt godis i träd och han får både hitta trädet och godiset, hållit i en pinne och kastat ut den i skogen för honom att leta reda på... Allt på samma gång...I ett enda virrvarr...Från vecka 10, tror jag det var.

Kanske inte var så smart av oss?

Jaja, får väl trösta mig med att han åtminstone alltid hittar det man ber honom leta efter. Fast nu när jag riktigt tänker så...har vi kanske förvirrat honom? Jag menar, någon direkt skillnad mellan HUR vi vill att han ska hitta något (förutom att vissa saker HAR ett markspår, andra inte) har vi ju inte förklarat för honom.

Ojoj, vad man kan göra fel.

/Syrsa, som nog inte får någon "viltspårchampinjon" med sin icke-strategi ;)

Jag lägger de första spåren när de är ca 3-4 månader. Då ca 50 m långa och endast med klöv. Blod behövs inte.

Brukar lägga de första spåren på ett speciellt sätt för att hundarna ska fatta att det är KLÖVEN de ska spåra och inte matte. De första gångerna hunden (eller människor för den delen;)) gör något är ju det då som kunskaperna/vanorna sätter sig djupast. Gör alltså rätt från början! Då har jag och en medhjälpare klöven mellan oss i mitten på ett ca 10 m långt rep. Vi går och håller i varsin ände på repet så klöven dras själv i mitten. Brukar ha en vinkel på slutet.

Lycka till:)

Gilly

Och i mitt fall, så använder jag alltid blod, eftersom det är blod och skadade djur de ska spåra i slutändan.

Och i mitt fall, så använder jag alltid blod, eftersom det är blod och skadade djur de ska spåra i slutändan.

Fast det är sällan det finns blod utspritt jämt och fint över ett spår när ett djur är skadat;) och hundarna känner ju att djuret är skadat även fast det inte ligger blod i spåret.

Har dessutom upplevt att när det väl är provdax med blod tycker hundarna att det är busenkelt!

Gilly

En mikropskopisk bloddroppe är inga problem för en hund att känna och som sagt; jag är beroende av att hundarna är blodspår-säkra, eftersom det är aktiva jakthundar som också måste fungera som eftersökshundar på det vilt de jagar som löshundar.

Naturligtvis är ett anlag med 3 dl blod på 600 m lätt för en hund att följa, men vem säger att man måste använda den mängden när man tränar?

Tränar man inte blodspår med en älghund, så är det hyfsad risk att den slår över på färskare överlappande älgspår och det är inget jag vill riskera.

Vill åter betona att det naturliga för en jämte är att gå på vindvittring = inte bra i eftersökssamanhang.

En mikropskopisk bloddroppe är inga problem för en hund att känna och som sagt; jag är beroende av att hundarna är blodspår-säkra, eftersom det är aktiva jakthundar som också måste fungera som eftersökshundar på det vilt de jagar som löshundar.

Nej, det har en hund inga problem med. Men vem har påstått motsatsen?;) Hänger inte med riktigt... Mina är också aktiva jakthundar och de används i eftersök. Fungerar bra trots att jag inte alltid spårar med blod så förstår inte sammanhanget där riktigt. Hunden ska spåra det jag säger åt den, blod, människa, rådjur...

Naturligtvis är ett anlag med 3 dl blod på 600 m lätt för en hund att följa, men vem säger att man måste använda den mängden när man tränar?

Nej, det har ingen sagt..?

Tränar man inte blodspår med en älghund, så är det hyfsad risk att den slår över på färskare överlappande älgspår och det är inget jag vill riskera.

Vet ingenting om älghundsträning. Fast nu handlade väl tråden inte om det utan när/hur man lägger spår med en valp!?

Gilly:)

Men ni o vovve har haft väldigt roligt i a f, det är mkt värt bara det:D

Klart det går att "reparera", kanske tar lite längre tid bara att få in bra spårningsteknik men så svårt är det inte.

Kul med folk som aktiverar sina hundar i a f:)

Och eftersom Minerva har planer att gå riktiga eftersök med hunden, så talade jag om hur jag gör för att få 110% spårsäkra hundar, oavsett liggtid, väderförhållanden, djur i rörelse och terräng.

Finns en bukare vars hund gått ett av mig lagt sk "mellanspår" med en hund som fungerat helt ok. Med tur, så kommer hon in i tråden och talar om hur mina lättare spår är lagda, terräng etc. Hon har förutom erfarenheten av att veta hur jag lägger ett relativt enkelt spår (för mina hundar) rätt bra koll på vilka krav som ställs på hundarna i fråga om detta misstänker jag.

Jag tar inga risker alls med min grundläggande träning och tipsar därefter.

Att inte alla har jämtar är jag fullt medveten om, men alla hundar kan tränas som om de vore en ;)

Hur som, så är det inget jag tänker fortsätta diskutera nu, då jag svarat på Minervas fråga och dessutom utvecklat tanken bakom mitt sätt att arbeta med hundarna = för min del är ämnet avklarat.

De som vill spåra en dödklöv enbart får göra det bäst de vill, men den doft ett skadat djur avger, sitter inte i håret.

Och eftersom Minerva har planer att gå riktiga eftersök med hunden, så talade jag om hur jag gör för att få 110% spårsäkra hundar, oavsett liggtid, väderförhållanden, djur i rörelse och terräng.

Ja, och jag talade om hur jag gör;) Vad är grejjen liksom??

Gilly

Liknande trådar

Katthälsa Vi har en liten honkatt sedan ett och ett halvt år tillbaka ungefär. Hon blir tre år i år men hennes exakta ålder är okänd. Hon var...
Svar
6
· Visningar
502
Senast: DeCloe
·
Övr. Hund Där vi bor finns det mycket varg. Hunden här hemma brukar vara ganska känslig och kunna reagera starkt på saker i omgivningen. När vi...
Svar
16
· Visningar
1 108
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 675
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Valpen har kissat en rejäl pöl på min fina lilla sovrumsmatta :( En ryamatta :( Körde den i tvättmaskinen precis och nu luktar den...
Svar
5
· Visningar
373
Senast: _Zacke_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka