Bukefalos 28 år!

Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Vad gäller våra mineralfoder anger vi exakt vad innehållet är för varje enskild mineral som vi tillsatt . . . Däremot anger vi inte det mineralinnehåll som kan finnas i själva råvarorna (havre, vetekli md flera)

Svenska Foder anger precis som alla andra foderproducenter således endast tillsatt mängd järn.

då det helt enkelt är så små mängder att det knappt är mätbart.

Denna Petra Oxelbrand har då antingen inte sett någon foderanalys eller förstår inte att foderråvarorna kan innehålla betydligt mer järn än vad som är “tillsatt” som järntillskott. I Kraffts fall 600 mg tillsatt och 1900 från övriga foderråvaror.

Detta med jordbruksverkets tillåtelse

Ja, tyvärr kan man konstatera att EU:s märkningsdirektiv för fodervaror är så idiotiskt utformad. Det finns dock ingenting som hindrar en foderproducent från att ange total mängd järn som en frivillig uppgift.
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Och så har det kommit svar från Carolina Johansson på Svenska foder:

Det är ju tråkigt att du känner dig vilseledd, det är inte vår mening. Däremot är det kul att du fått upp ögonen för mikromineralerna. Det är helt sant att de har stor betydelse för exemplevis immunförsvar, fruktsamhet och allmän prestation. Om du tittar noga i våra deklarationer står det näringsinnehåll vad gäller energi, protein (foder), och ex: kalcium och fosfor vad gäller mineralfoder.
Tittar man lite längre ner står det näringstillsatser för vitaminer och spårämnen. Och det är faktiskt precis så som lagen kräver att vi ska deklarera våra produkter. Oavsett om det gäller foder, vitamintillskott eller mineralfoder. Och oavsett djurslag. Man skulle nog FÅ ange det totala innehållet, om man vill. Men det beror lite på var man anger det på förpackningen. Men man får faktiskt inte ange det innanför "rutan", det är reglerat i lagen.

En annan anledning till att det toala innehållet inte är så relevant är att när vi exempelvis deklarerar tillsatt innehåll av koppar, för att ta ett exempel, så kommer den kopparn från en källa som har en hög tillgänglighet på just koppar. Förutom denna kopparn, så ingår det ofta en viss mängd koppar också från andra råvaror, men ofta med en mycket lägre tillgänglighet. Därför ska den inte räknas in i foderstaten på samma sätt. Detta tas också hänsyn till i de behovsnormer som vi förlitar oss på.

Vad gäller järn, som ju din fundering gäller;
Någon exakt gräns för hur mycket järn hästar tål finns inte, men försök har visat att 500 -1 000 mg järn per kg torrsubstans av den totala foderstaten verkar vara säkert. Det innebär ju runt 5 000 - 10 000 mg järn per häst och dag. Så även om du skulle tillföra kanske 200 mg extra järn, med en begränsad tillgänglighet via din mineralfodergiva så är det inga problem.
Även när man använder de mest tillgängliga formerna av järn, så har man ändå en ganska stor marginal, innan man riskerar att få för mycket järn.
Men som sagt, tillförseln av järn, via de former som är som mest tillgänglig, det är den mängden som deklareras.

Det finns ett fåtal studier som har antytt problem med för mycket järn. Men det finns också mycket oklart runt dessa. Man misstänker att det finns en hel del andra parametrar som har påverkat. Och det mesta tyder ändå på att det i praktiken inte föreligger någon som helst risk för överdosering av järn till vuxna hästar. För nyfödda föl (och specifikt utfodrat järn med extra högt upptag, i praktiken järnpasta) är det annorlunda.

Den allra största variationen av järntillförsel till häst ligger i huruvida de får i sig jord. På betet, eller via grovfodret.
Också innehållet i dricksvattnet är en avgörande faktor i den totala järntillförseln, eftersom innehållet av järn i vattnet kan variera mycket.
Jag vet inte om du har analyserat ditt grovfoder med avseende på järn, men här kan man se väldigt stora skillnader.

Jag hoppas detta ger dig lite mer svar på din fråga.
MVH Carolina
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Förutom denna kopparn, så ingår det ofta en viss mängd koppar också från andra råvaror, men ofta med en mycket lägre tillgänglighet. Därför ska den inte räknas in i foderstaten på samma sätt. Detta tas också hänsyn till i de behovsnormer som vi förlitar oss på.

Visst kan koppar (och andra mineraler) i olika former ha olika biotillgänglighet. Ofta har mineraltillskott högre biotillgänglighet än t.ex. koppar i grovfoder. Detta beror på att koppar i grovfoder kan vara bundet vid svårsmälta fraktionen. Fodernormer tar dock hänsyn till detta och använder ett medelvärde baserat på biotillgänglighet i både grovfoder och mineraltillskott. Självfallet ska man ta hänsyn till de mineraler som finns i grovfoder eller andra foder och räkna in dessa i den totala mängden mineraler i foderstaten.

Någon exakt gräns för hur mycket järn hästar tål finns inte, men försök har visat att 500 -1 000 mg järn per kg torrsubstans av den totala foderstaten verkar vara säkert. Det innebär ju runt 5 000 - 10 000 mg järn per häst och dag. Så även om du skulle tillföra kanske 200 mg extra järn, med en begränsad tillgänglighet via din mineralfodergiva så är det inga problem.
Även när man använder de mest tillgängliga formerna av järn, så har man ändå en ganska stor marginal, innan man riskerar att få för mycket järn.

Hon har rätt i att det inte finns några egentliga studier på hur mycket järn en häst tål. Den siffra som NRC 2007 anger, 500 mg/kg ts, är en bedömning utifrån toleransgränser för andra djurarter. Vi har ju sett järnhalter upp mot 1000 mg/kg ts i grovfoder här på Bukefalos så visst kan toleransgränsen överskridas med råge!

Nu är det inte akut järnförgiftning som är det stora problemet. Det stora problemet är att hästen inte kan göra sig av med ett järnöverskott på samma sätt som med övriga mineraler utan järn ackumuleras i kroppen och kan leda till vad som på engelska kallas för “iron overload”, dvs. kroppen är överbelastad av järn och kan inte lagra mer järn. Järnhalten i blodet stiger och detta leder till sist till döden.

Dessutom har järn negativ påverkan på en rad olika sätt, PPID och IR för att nämna några sjukdommar/tillstånd där järn har en negativ inverkan.


Den allra största variationen av järntillförsel till häst ligger i huruvida de får i sig jord. På betet, eller via grovfodret.
Också innehållet i dricksvattnet är en avgörande faktor i den totala järntillförseln, eftersom innehållet av järn i vattnet kan variera mycket.

Detta vet vi men det är ingen ursäkt för att foderproducenter struntar i att deklarerar järninnehållet i sina produkter.

Jag vet inte om du har analyserat ditt grovfoder med avseende på järn, men här kan man se väldigt stora skillnader.


Detta vet vi också. Jag har bara i år sett grovfoder med järnhalt mellan 13,5 och 937 mg/kg!
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Men på vad grundar de balansen av mikromineralerna i sina mineraltillskott?

Inte på några gängse normer i alla fall. De erkänner att det finns massor med järn i tillskottet men varför i all sin dar balanserar de då inte upp med koppar, zink och mangan? Jag ställde frågan till Krafft på deras facebook-sida men de vill inte svara.

Tycker även att det låter helt otroligt att 1 g järn/kg TS inte skulle vara skadligt?
Varför tillsätter de järn när det inte behövs?

Har du tänkt svara henne?
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Till “Snowball”:

Kan du kolla vilket värde på järn PC-Horse anger för Kraffts mineralfoder Miner Vit. Eftersom Ca:P-kvoten är en annan än för Miner Blå är sammansättningen inte densamma vilket borde betyda att järnhalten är olika.

Enligt PC-horse är det 2500 mg järn även i kraffts mineral vit
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Med risk för att bli lynchad för att inte ha läst hela tråden :o På krafft produktinfo står det 600 mg på både blå och vit, hur har pchorse fått det till 2500? För att inte behöva säga det igen får ni gärna meddela i vilket inlägg jag kan hitta svaret :) Tack :bow:
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Men på vad grundar de balansen av mikromineralerna i sina mineraltillskott?

Inte på några gängse normer i alla fall. De erkänner att det finns massor med järn i tillskottet men varför i all sin dar balanserar de då inte upp med koppar, zink och mangan? Jag ställde frågan till Krafft på deras facebook-sida men de vill inte svara.

Tycker även att det låter helt otroligt att 1 g järn/kg TS inte skulle vara skadligt?
Varför tillsätter de järn när det inte behövs?

Har du tänkt svara henne?

Ja det hela verkar fullständigt skruvat.
Jag har väl tänkt svara, har bara inte haft tid igår, kanske hinner imorgon.
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Järnhalten i blodet stiger och detta leder till sist till döden.

Detta var kanske att överdramatisera men det finns rapporterade fall där en överbelastning av järn hos hästar har lett till leverskador och även dödsfall hos föl. Jag har även en personlig vän som har fått avliva sin häst p.g.a. överbelastning av järn i kombination med PPID.

Tyvärr har det forskats väldigt lite om vilka negativa konsekvenser som kan uppkomma p.g.a. överbelastning av järn hos hästar. Nyligen kom dock en rapport som antydde ett samband mellan överbelastning av järn och IR hos hästar:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23156707

”A potential link between insulin resistance and iron overload disorder in browsing rhinoceroses investigated through the use of an equine model.”

Det finns dock studier av överbelastning av järn hos en rad andra djurarter. T.ex. lemurer:

http://www.nagonline.net/HUSBANDRY/Diets pdf/PTAGIronReccsfinal[1].pdf

noshörningar:

http://www.rhinoresourcecenter.com/pdf_files/117/1175862663.pdf

delfiner:

http://zoowildlifejournal.com/doi/abs/10.1638/2011-0146.1

“In humans, insulin resistance is associated with liver pathologies, including excessive iron deposition and nonalcoholic fatty liver disease.”

Hos människor har man konstaterat att det finns ett samband mellan överbelastning av järn och bl.a. utmattning, ledvärk/artros, metaboliskt syndrom/IR och förändringar i hjärnan hos t.ex. patienter med Parkinsons sjukdom (mekanismerna bakom Parkinsons är liknande de som orsakar PPID hos häst med bl.a. oxidativ stress och ackumulering av toxiska metaller i hjärnan, främst järn och aluminium).

Symtom av överbelastning av järn är förmodligen en kombination av direkt påverkan av själva järnet och en sekundär effekt av den brist på andra essentiella mineraler i kroppen som uppkommer som följd av en hög järnhalt i foderstaten.

Carolina Johansson på Svenska foder gör allt för att påpeka att det järn som finns i deras produkter är litet i jämförelse med allt järn som hästen kan få i sig från andra källor som hon räknar upp, t.ex. från jord och gräs, från vatten och från grovfodret. Om nu hästen får i sig så mycket järn från alla dessa källor hon räknar upp måste man fråga sig varför Svenska Foder överhuvudtaget tillsätter järn i sina foderprodukter.

Sen svarar hon inte ens på frågan som var hur mycket järn deras mineraltillskott innehåller totalt. Hon påstår istället att det järn som finns i deras foderråvaror har så låg biotillgänglighet att det inte ska räknas med i foderstaten. Till detta kan man säga att mycket av det järn som inte redovisas kan komma från de mineraltillskott som man använder för att tillsätta makromineralerna kalcium, fosfor och magnesium och järn i dessa tillskott har mycket hög biotillgängliget. Sen processar man övriga foderråvaror, dvs. maler, värmebehandlar och pelleterar fodret för att öka näringsupptaget och då ökar även biotillgängligheten av järn som finns i dessa foderråvaror.

Det finns helt enkelt ingen logik i det hon säger.
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Så egentligen måste man tydligen köpa in ett parti mineralfoder och själv analysera det. Då vill det till att alla säckar är från samma parti OCH att det sedan stämmer med höanalysen :meh: Alltså blir det förmodligen både billigare och enklare att köpa mineral för mineral och blanda själv.

En i fb gruppen "Vi som vill ha järnfritt mineralfoder.." hade reklamerat sin säck med krafft mineraler med hänsvisning om osanna värden. Och butikspersonalen var helt med på hennes linje och skulle genast kontakta krafft :)
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Bra om folk ställer krav! Jag förstår inte vitsen med att ange tillsatt järn 600 mg och mörka 1900 mg, då kan man ju inte tycka att kunden är betjänt av att veta järninnehållet alls.
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Fast det som irriterar mig mest just nu är det som står på kraffts hemsida

Fodersäkerhet
Du skall veta exakt vad hästen får i sig


Ja visst men vi mörkar 1900 mg järn i mineralfodren och hoppas ingen märker det :meh:

Jag upptäckte detta redan i juli och var då i kontakt med krafft och fick följande svar

Vi uppskattar att du uppmärksammat oss på detta och vi kommer att förtydliga på hemsidan att det är tillsatt järn vi anger. På emballagen står det redan angett som tillsats.

Malin Heurlin
KRAFFT Direkt


Jag kan inte hitta något förtydligande?

Krafft är ett aktiebolag, om jag hade aktier i krafft skulle jag sälja dom omedelbart ;)
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Sorterade papper här hemma och då har jag utskrifter dels från krafft där det enbart står ANALYSGARANTI, inget om några tillsatser utan garanterat innehåll 600 mg järn (sulfat).

Samma från Kvarnby, INNEHÅLLSDEKLARATION, och sen allt i samma kolumn. Dom deklarerar klart och tydligt att innehållet av järn är 375 mg (vitafor Power).

Hur :rage: ska man som kund kunna veta att detta inte är det totala innehållet?
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Fast är detta egentligen tillåtet? Finns det inte en lag/regel som säger:

Dessutom bör märkning ge den information köpare behöver för att kunna välja
bäst produkt för sina behov, och märkningen bör vara konsekvent, tydlig och förståelig


Var det du som hade hittat/skrivit det på fb? ;)

Vad är tydligt med att ange 600 mg när det i själva verket innehåller 2500 mg? Hur ska man förstå att det i själva verket är 2500 mg om man nu inte har PC-horse? OCH tar sig tid att sitta och jämföra produkterna?

Alltså borde detta vara vilseledande marknadsföring. Eller är det det där lilla ordet bör som gör detta helt ok :mad: Men krafft skriver ju på sin hemsida att de garanterar näringsinnehållet samtidigt som det ingenstans står 2500 mg järn/kg i mineralfodren? Det måste väl ändå gå att anmäla?

Att de svänger med att det inte finns tillräckligt med forskning spelar väl egentligen ingen roll? Fortfarande så är det väl upp till konsumenten att avgöra och då måste man ju få rätt information?
 
Senast ändrad:
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Jo jag vet men om de skriver på sin hemsida att du ska veta exakt vad din häst får i sig och sen är det ändå så stor skillnad på järninnehållet så borde det ju vara vilseledande marknadsföring? Och det borde väl gå att anmäla till Konsumentverket åtminstone?
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Jo jag tycker bara de svamlar och låter det dra ut på tiden, de kanske hoppas att det ska rinna ut i sanden. Vid det här laget borde de åtminstone haft något sorts form av möte och kommit fram till någonting.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag letar febrilt efter ett lämpligt mineralfoder, ja eller ett mineralfoder och sen kanske rena mineraler att komplettera med. Nedan...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: maddie202
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
980
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 555
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
978
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp