Sparande/Investeringar

Tycker det beror lite på. Trots inflation kan det vara vettigt om man har lite skakig inkomst och med de förväntade ökade kostnaderna att ha en summa på ett vanligt konto, speciellt om man bor i hus. Tänker att det med detta i åtanke inte är "fel" med ett eller kanske ett par hundra tusen på sparkonto. Däremot över det så är det ju vettigt att se över vilken sparform som är bäst ur långsiktigt perspektiv, men det är ju pengar du kanske då låser över längre tid.
 
I stort ett bra tips, men I have a dream that one day ... kommer folk att sluta tipsa varandra om namngivna banker och istället rekommendera att man använder jämförelsesidor som t.ex. https://www.compricer.se/rantor/ för att filtrera fram bästa kontot
- utan bindningstid och
- med statlig insättningagaranti
Det varierar nämligen väldigt. Och SBAB, som det ofta tipsas om, är väldigt sällan bäst.

Så länge vi som konsumenter struntar i att jämföra utan går på stora namn och/eller mindre uppdaterade tips från random bekanta så kommer bankerna undan med sina växande marginaler.
Du har en poäng, men de gånger jag kollat den sidan så har det alltid varit jämnt hugg mellan sbab och svea. Ibland leder den ena med liten marginal (oftast svea) och ibland den andra.

I detta fallet tänkte jag också göra det så enkelt som möjligt för TS eftersom varje moment som hon kan hoppa över (t ex gå in på en sida och jämföra banker, fundera över insättningsgaranti etc) är ett steg närmare att lyckas.
 
Du har en poäng, men de gånger jag kollat den sidan så har det alltid varit jämnt hugg mellan sbab och svea. Ibland leder den ena med liten marginal (oftast svea) och ibland den andra.

I detta fallet tänkte jag också göra det så enkelt som möjligt för TS eftersom varje moment som hon kan hoppa över (t ex gå in på en sida och jämföra banker, fundera över insättningsgaranti etc) är ett steg närmare att lyckas.
Flyttade faktiskt över lejonparten av mitt sparande till sbab där jag ju redan har mitt bolån. Så det var en låg tröskel dit. Ångrar bara att jag inte gjort detta tidigare.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har pensionsångest och har haft det i många år. Hur jag ska lösa det vet jag inte. Det enda jag kunnat komma på är att köpa ett hus...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
12 400
Senast: lbb
·
Äldre Jag skulle kunna ringa banken, men jag kommer bara att tänka på det här när jag är hemma och har tråkigt så att... :p När jag loggar in...
Svar
0
· Visningar
553
Senast: Tassetass
·
Skola & Jobb Jag har funderat på en sak och har nu kommit till slutsatsen att det skulle vara oerhört intressant att höra hur ni andra resonerar...
18 19 20
Svar
386
· Visningar
21 909
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Bästa Buke! Jag skulle behöva er hjälp att få lite klarhet i vad det är som händer i mitt huvud. Jag skapade ett anonymt konto då jag...
2
Svar
33
· Visningar
5 703
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp