Bukefalos 28 år!

Sparka hästen på benen????

Immer

Trådstartare
Idag blev jag verkligen ledsen, när en mamma tyckte det var helt OK att hennes dotter sparkade sin ponny på frambenen när den försöte dra iväg när hon ledde den.
Mamman, som också har häst, sa vidare att hon gör likadant med sin häst om den inte lyssnar på henne....

Suck. Vart är hästhållningen/hästhanteringen på väg?

Immer
 
Förlåt men hur lyckas man sparka en häst på frambenen när den drar iväg med en? :confused: Hur kan man ens komma på tanken att det skulle hjälpa?? :confused:
 
Den försökte dra iväg med henne, skrev jag. Hon höll emot, sparkade den på frambenen och ryckte samtidigt i tyglarna.

Visst är ponnyn ouppfostrad, men våld löser inga problem...

Immer
 
Har ett tips!!

Skicka de på en kurs i NH hantering...det skulle nog lösa ett och annat!!

Det finns en jätte kunnig NH tränare här i mina trakter ( Kristianstad) som skulle kunna få dem att inse ett och annat...Det kommer faktiskt snart att vara kurs för henne...

Sam
 
Jo, inlägger var ingen kritik mot dig... utan en fråga hur man ens kan komma på tanken?!
Om jag leder en pålle som försöker dra iväg så inte börjar jag väl sprattla med bene för att försöka... ja vaddå? Fälla hästen? :idea:
 
kanske funkar på lågstadiet att sparka någon( :D) men med en häst!! :eek: :(

Låter som du får ta ett litet blygsamt moral snack med dom för att få dom att ändra åsikt. framhåll det som att DOM kommer på att det är fel. brukar funka. :idea:

_______________________________________________________
Min personlighet kan du finna i mina tre hästar, Trofast, Vild, Tålmodig
 
Bättre att vifta till med armen istället då ju, så klumpig som jag är så hade jag väl dratt baklänges om jag försökte sparka hästen samtidigt som den försökte gå :D
Inte för att jag skulle få för mej att sparka min häst, där går lugnt gränsen för min del!
 
Då kan man inte vara särskilt rädd om sin häst :confused: Vet idioterna om varför det finns så mycket olika sorters benskydd att köpa till hästar :devil:
 
Men snälla Immer, det är ju självklart. Hon sparkade säkert inte hon försökte helt enkelt lägga krokben för ponnyn. Lätt som en plätt ju. ;)
 
Herregud. Precis som hästen fattar att om nån parkar den på frambenen så ska den stanna. Kanske skulle ta och uppfostra hästarna lite bättre.
 
Tack alla! Det känns skönt att inte vara ensam om att reagera.

Jag gjorde min entré i "hästvärlden" för 40 år sedan. På den tiden fanns det mängder av duktiga hästkarlar och jag är tacksam att jag fått gå i lära hos några av dem!
I min värld är det fullständigt otänkbart att sparka en häst på benen...

I förmiddags pratade jag med en hästuppfödare om hur hon ställde sig till en sådan "uppfostringsmetod". Hon tyckte att det var fullständigt OK att ge en spark på ett ben.
Nu är hon betydligt mycket yngre än vad jag är, och vi har tydligen inte gått i samma skola vad gäller hästhantering/hästuppfostran.

Immer
 
Klart du inte är ensam om att reagera ;).....jag kan, som uppfödare, meddela att även i min värld är det helt fel att göra så för att uppfostra en häst.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 274
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 453
Senast: MiniLi
·
Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
906
Senast: Happimess
·
Hästmänniskan Därute i snön ligger han nu, vackra fina halvblodet, dotterns ögonsten, som hon älskat så högt 💔💔💔💔💔 Och inne i stallet står min...
2
Svar
20
· Visningar
4 892
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp