Bukefalos 28 år!

Sparka hästen på benen????

Korkat. :crazy:
Rycka i tyglerna skulle nog jag också göra, men hästben är heliga! :eek: Och hästen fattar knappast att sparken på benet var en följd av att den forsökte dra i väg... :mad:
 
Jo fast det är ju även hästens mun. Undrar varför den drar iväg med henne? :bump:

Hlsn Elisabet
 
Ägaren till min halvfoderhäst använder sig av att sparka på frambenet när han går/skrapar trots att han fått tillsägelse att stå stilla. Hon har tränat mycket NH, vet dock inte för vilken tränare.
Det lustiga är att hon är HELT emot att använda brems, så det var helt enkelt ett jävla liv när vi skulle sköta om ett sår på bakbenet och han försökte kasta sig för att komma undan och fick en spark (ganska lätt, men betydligt hårdare än jag hade vågat) på benet. Dock fick det honom att stanna så att hon kunde be honom backa igen.

Jag tycker det är betydligt lättare att bara bremsa hästen så slipper man bråka så mkt med den och man blir snabbt klar med sårrengöringen.
 
Hmm, men hur lät det då? Hästen konstrar för att det gör ont i såret. Och sen så får den en spark på benet för det?

När min häst skrapar på gången brukar jag trycka på ett visst ställe ovanför benet och då slutar hon. Men sparka?
 
Vet inte riktigt vad du menar med spark. Ta sats och sparka till eller bara lyfta fram sitt ben så hästen slår upp i det...Körde den varianten med min häst några gånger då han blev otålig och började skrapa med ena frambenet då han stod i stallgången eller jag just skulle ut och rida.
Satte helt enkelt fram mitt ben över hans framben så det tog emot då han försökte skrapa...använde också rösten och sa till, men han hade en förmåga att bli "döv" helt plötsligt... :crazy:
 
(lånar svarsknapp)



Jag vet en person som haft mindre uppfödning (några föl). Ett föl har stått i ett stall jag har jobbat i, och när den hästen (4-5 år nu) skrapade med benet sparkade denna person den på benet och menade lite stolt att den var "van vid hård och tuff hantering!"...Ska man vara stolt över det?


Hästen är för övrit inte rolig att hantera! Tuff som bara den är han och som sagt, van att man är tuff så den har lagt ribban ännu hägre! :(
 
Med spark menar jag just spark, dvs hon måttade och tog sats. Inte bara en gång utan minst fem gånger i rad.

Immer
 
Eller slå till hästarna i huvudet när dom gör något, som en ridlärare på min klubb lär ut till småbarnen och deras mammor att man ska göra :idea:
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 203
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 403
Senast: MiniLi
·
Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
892
Senast: Happimess
·
Hästmänniskan Därute i snön ligger han nu, vackra fina halvblodet, dotterns ögonsten, som hon älskat så högt 💔💔💔💔💔 Och inne i stallet står min...
2
Svar
20
· Visningar
4 884
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp